EDUCAÇÃO HUMANIZADORA E PROFISSIONALIZANTE E OS DIREITOS HUMANOS
Visualizações: 198DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1084Keywords:
Initial and continuing training, Standards, Continuing education, DiversityAbstract
Human Rights Education (HRE) is based on the concept of being an educational process focused on aspects of a humanizing and professionalizing education. It is conditioned to a dimension of education that encompasses principles of respect for the dignity of the human person, in a reformulation that is guided by the training of teaching citizens and educational practices. The legal aspects that constitute public policies for teacher training in the context of Human Rights are supported by various regulations, such as Resolution no. 02/2015 of July 1, 2015, within the regulatory scope of the Full Council of the National Education Council, with standards for training practices that meet education regarding Human Rights. The objectives of this study are aimed at understanding teacher training processes and their relationship with human rights practiced in the context of education. The methodology used was literature review. The results show the relevance of attending to a teacher training dynamic for a social context regarding Human Rights and which requires a constant and updated model of support for the teacher so that their students can exercise the context of respect in a society that values the figure human.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer n°. 08, homologada em 30 de maio de 2012. Diretrizes Nacionais para a Educação em Direitos Humanos (EDH). Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2012. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/rcp001_12.pdf. Acesso em 05 nov. 2023.
_________. Ministério da Educação. Resoluções CP 2015. Brasília, 2015. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica/323-secretarias-112877938/orgaos-vinculados-82187207/21028-resolucoes-do-conselho-pleno-2015. Acesso em 05 nov. 2023.
BENEVIDES, Marinina Gruska; DE AMORIM, Rosendo Freitas; REGO, Ernny Coelho. Educação em direitos humanos e ensino superior: uma análise do currículo e da formação docente nas licenciaturas do instituto federal do Ceará. Revista Contexto & Educação, v. 33, n. 104, p. 291-322, 2018.
CARDIERI, Elisabete. Direitos humanos e formação de educadores: Algumas reflexões. Formação Docente–Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação de Professores, v. 3, n. 4, p. 23-32, 2011.
CARVALHO, Maria Elizete Guimarães. Direitos humanos e Educação: a formação docente como um direito. FLORES, EC, FERREIRA, L. de FG e BARBOSA E MELO, VL (Orgs.). Educação em Direitos Humanos e Educação para os Direitos Humanos. João Pessoa: Editora da UFPB, p. 173-202, 2014.
CASTRO, Eveline Lima de; BARRETTO, Raquel Figueiredo. A atuação docente para a educação em direitos humanos e formação para a cidadania no contexto da multidimensionalidade e complexidade propostas por edgar morin. E-book VII CONEDU 2021 - v. 1. Campina Grande: Realize Editora, 2022.
DA SILVA OLIVO, Débora. Educação em direitos humanos e formação docente: uma proposta para práxis pedagógica. Educação em Direitos Humanos, p. 67. 2021.
DA SILVA PEREIRA, David; PEREIRA, Silvana Dias Cardoso; DE SOUZA PRAIS, Jacqueline Lidiane. A educação em direitos humanos e a ‘nova’formação docente. Revista Linguagem em Foco, v. 7, n. 1, p. 23-34, 2015.
DAMASCENA, Adriane Alvaro; PASSOS, Gleise Prado da Rocha. A Formação Docente e os Direitos Humanos. Cesad, UfS, 2014.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.
SOUZA, Ana Carla Santos de et al. Direitos humanos e a formação de professores que ensinam Ciências. 2019. Disponível em: https://periodicos.ufpa.br/index.php/revistaamazonia/article/view/7123. Acesso em: 2 nov. 2023.
REGO, Ernny Coelho. Educação em direitos humanos e formação docente: notas sobre o plano nacional de educação em direitos humanos. Anais III CINTEDI... Campina Grande: Realize Editora, 2018. Disponível em: https://www.editorarealize.com.br/artigo/visualizar/44569. Acesso em: 2 nov. 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.