MAPS FOR RESEARCH IN EDUCATION FROM THE PHILOSOPHY OF DIFFERENCE

Visualizações: 160

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1027

Keywords:

Philosophy of difference, Search, Education

Abstract

This essay aims to develop some reflections and premises about the perspectives of research in Education from the lenses of the Philosophy of Difference. It is thought that research in Education, by distancing itself from structuralism, from the relationship with a given form of metaphysical thought, suggests ways of knowing that come closer to the semantic meaning of Science linked to the world, life and everyday life. To this end, some maps were constructed based on the theoretical contributions of authors such as Michel Foucault, Gilles Deleuze and Felix Guattari and Jacques Derrida, in confluence with the guiding principles presented by Friedrich Nietzsche, Jean-François Lyotard and Walter Benjamin.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mário de Faria Carvalho, Universidade Federal de Pernambuco

Docente do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea da Universidade Federal de Pernambuco.

Luis Massilon da Silva Filho, Universidade Federal de Pernambuco

Aluno do curso de Doutorado do Programa de Pós-graduação em Educação Contemporânea da Universidade Federal de Pernambuco.

References

BARBOSA PIANCÓ PAVÃO, Maria Rita; DA SILVA FILHO, Luís Massilon; CARDOSO, Fernando da Silva; DE FARIA CARVALHO, Mário. Cartografia e imaginário: encruzilhadas teórico-metodológicas nos territórios da pesquisa em educação. Revista Pesquisa Qualitativa, [S. l.], v. 11, n. 28, p. 908–927, 2023. DOI: 10.33361/RPQ. 2023, v.11, n. 28. e608. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/608. Acesso em: 17 dez. 2023.

BENJAMIN, Walter. Magia e Técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. Obras escolhidas. vol. 1. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

CARDOSO, Fernando da Silva; CARVALHO, Mário de Faria. Questões teórico-epistemológicas à pesquisa social contemporânea: o pesquisador, o ator social e outros aspectos. Cadernos da FUCAMP, v. 17, n. 30, p. 36-50, 2018.

CARVALHO, Mário de Faria; CARDOSO, Fernando da Silva. Contemporaneidade, pesquisa social e imaginário. Revista NUPEM (Online), v. 7, p. 105-117, 2015.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Entrevista sobre o Antiédipo com Raymond Bellour. In: DELEUZE, Gilles; LAPOUJADE, David. Cartas e outros textos. 1. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

DELEUZE, Gilles. Conversações. 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 1. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995a.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 2. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1995b.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol. 3. 1. ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 1996.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Felix. O que é a Filosofia? 2. ed. São Paulo: Editora 34, 1993.

DERRIDA, Jacques. A escritura e a diferença. Trad. Maria B. M. Nizza da Silva et al. 4. ed. São Paulo: Perspectiva, 2010.

DERRIDA, Jacques. A Farmácia de Platão. Tradução de Rogério Costa. 3. ed. São Paulo: Iluminuras, 2005.

DERRIDA, Jacques. Margens da filosofia. Tradução de J. Torres Costa. 1. ed. Campinas-SP: Papirus, 1991.

FOUCAULT, M. A Hermenêutica do Sujeito. 1. ed. São Paulo. Martins Fontes. 2004.

FOUCAULT, Michel. História da Sexualidade I: A vontade de saber. 1. ed. Rio de Janeiro: Edições Graal, 1988.

GALLO, Silvio. Deleuze & a Educação. 2.ed. Belo Horizonte. Autêntica, 2008.

GUATTARI, Felix. Caosmose: um novo paradigma estético. 1. ed. São Paulo: Editora 34, 1992.

LAPOUJADE. David. Deleuze, os movimentos aberrantes. Trad. Laymert Garcia dos Santos. São Paulo: n-1 edições, 2015.

LYOTARD, Jean-François. O pós-moderno. 4. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1993.

MACEDO, Elizabeth, A Teoria do Currículo e o futuro monstro. IN: LOPES, Alice Casemiro; SISCAR, Marcos (orgs.). Pensando a política com Derrida: responsabilidades, tradução, porvir. São Paulo: Cortez, 2018.

MARCOS, Yasmin Janaína Ferreira; CARVALHO, Mário de Faria. Percursos cartográficos sobre Estética e subjetividade a partir de Nietzsche e Benjamin: mapas para a Educação. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 18, n. 54, 2021, p. 511-531. DOI: http://dx.doi.org/10.5935/2238-1279.20210071.

NIETZSCHE, Friedrich. A Gaia Ciência. 1. ed. São Paulo : Companhia das Letras, 2012.

PAVÃO, Maria Rita Barbosa Piancó; CARVALHO, Mário de Faria. Afet(o)ações de um corpo na fenda: a estética do (des)caminho como possibilidade para o deslocamento sensível do pesquisar em educação. In: RODRIGUES, Cibele Maria Lima; FERNANDES, Verônica Soares; LIRA, Zarah Barbosa. (orgs.). Relatos em educação: experiências e vivências. 1. ed. Campina Grande: Realize Editora, 2022, p. 84-89.

PETERS, M. Pós-estruturalismo e filosofia da diferença: uma introdução. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.

PLATÃO. A República. Tradução de Carlos Alberto Nunes. 3. ed. Belém: EDUFPA, 2000.

SANTANA, José Diego Leite; CARVALHO, Mário de Faria. O que pode um corpo drag queen? Sentidos outros para a pesquisa de questões de gênero na educação. Revista Polêmica, v. 19, p. 20-38, 2020.

SKLIAR, Carlos (org.). Derrida e a Educação. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2008.

Published

2024-07-24

How to Cite

Carvalho, M. de F., & da Silva Filho, L. M. (2024). MAPS FOR RESEARCH IN EDUCATION FROM THE PHILOSOPHY OF DIFFERENCE. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–14. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1027

Similar Articles

<< < 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.