METODOLOGIAS ATIVAS NA EDUCAÇÃO PROFISSIONAL E TECNOLÓGICA
DESENVOLVIMENTO INTEGRAL DO ESTUDANTE
Visualizações: 695DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.936Keywords:
EPT, Education, Professional, Active MethodologiesAbstract
This article highlights the importance of active methodologies in Professional and Technological Education (PTE). It begins with an analysis of the current situation of PTE, emphasizing the need to overcome the historical duality between technical training and the comprehensive development of the student. Next, it explores the relevance of active methodologies, which give students an active role in knowledge construction, promoting the development of professional and personal skills. Additionally, it addresses how these pedagogical approaches benefit both students and teachers by enhancing teaching practice and preparing students for the demands of the job market and contemporary society. Thus, this article emphasizes the need for a paradigm shift in PTE, recognizing active methodologies as an effective means of educational transformation. It is concluded that the integration of active methodologies in PTE is essential to indicate a more comprehensive education aligned with the demands of today's society.
Downloads
References
BACICH, L. Ensino híbrido: personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Bookman, 2015.
BACICH, L.; MORAN, J. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.
BARROS, D. M. V. (org.). Estilos de aprendizagem e educação a distância: algumas perguntas e respostas. Revista de Estilos de Aprendizagem, v. 5, n. 5, abr. de 2010.
BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Ciências Sociais e Humanas, Londrina, v. 32, n. 1, p. 25-40, jan./jun. 2011.
BERGMANN, J.; SAMS, A. Sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. (Tradução Afonso Celso da Cunha Serra). 1ª ed.Rio de Janeiro: LTC, 2016. 104 p.
BORGES T. S & ALENCAR, G. Metodologias Ativas na Promoção da Formação Crítica do Estudante: o uso das metodologias ativas como recurso didático na formação crítica do estudante do ensino superior. Disponível em:https://www.cairu.br/revista/arquivos/artigos/2014_2/08%20METODO LOGIAS%20ATIVAS%20NA%20PROMOCAO%20DA%20FORMACAO%20CRITICA %20DO%20ESTUDANTE.pdf. Acesso em 11 Jul. 2021.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil: promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Constituicao/Constituicao.htm. Acesso em: 24 jan. 2022
BRAGA, F. C. A. S.; MELO, G. C. S.; MARTINS, J. C. A. Metodologias Ativas na Educação Profissional e Tecnológica: Possibilidades para uma Aprendizagem Significativa. In: Anais do CONEDU - Congresso Nacional de Educação, 2020. Editora Realize. Disponível em: https://editorarealize.com.br/editora/anais/conedu/2020/TRABALHO_EV140_MD1_SA20_ID6194_01102020103525.pdf Acesso em: 05 de set. de 2023.
CAMARGO, F.; DAROS, T. A sala de aula inovadora: estratégias pedagógicas para fomentar o aprendizado ativo. Porto Alegre: Penso, 2018
CANDAU, V. M. ; LELIS, I. A. A Relação Teoria-Prática na Formação do Educador. Rumo A Uma Nova Didática. Petrópolis, Vozes, 1995, pp. 49-63.
CIAVATTA, M. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória. In:FIGROTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (org.). Ensino Médio Integrado: Concepções e contradições. São Paulo, Cortez, 2010.
CORTELLA, M. S. Educação, escola e docência: novos tempos, novas atitudes. São Paulo: Cortez, 2014.
DIESEL, Al; BALDEZ, A. L. S.; MARTINS, S. N. Os princípios das metodologias ativas de ensino: uma abordagem teórica. Revista Thema, 2017, Volume 14, Nº 1. Disponível em: http://revistathema.ifsul.edu.br/index.php/thema/article/viewFile/404/295. Acesso em: 10 jan. 2022.
FREIRE, P.Pedagogia do oprimido. 31. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2001.
FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FIGUEIRA, S. T. S, & da Fontoura, H. A. (2018). Ensinar e aprender ciências: o que dizem professores? Revista Areté| Revista Amazônica de Ensino de Ciências, 11(23), 55-62.
FILATRO, A.; CAVALCANTI, C. C. Metodologias inovativas na educação presencial, a distância e corporativa. São Paulo: Saraiva Educação, 2018
FONSECA, V. Desenvolvimento cognitivo e processo de ensino-aprendizagem: abordagem psicopedagógico à luz de Vygotsky. Petrópolis, RJ: Ed. Vozes, 2018.
FONSECA, C. S. História do Ensino Industrial no Brasil. Rio de Janeiro: Escola Técnica, 1961. v.1.
GRAMSCI, A. Os Intelectuais e a Organização da Cultura. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1995.
HATTIE, J. Aprendizagem visível para professores: como maximizar o impacto da aprendizagem. Porto Alegre: Penso, 2017.
KENSKI, V. M. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas, SP: Papirus, 2007.
NEVES, L. M. W. A Hora e a Vez da Escola Pública: um estudo sobre os determinantes da política educacional do Brasil de hoje. Rio de Janeiro: UFRJ, 1991. Tese de doutorado.
MISUKAMI, M. G. N. Ensino: As Abordagens do Processo. São Paulo: EPU, 1986
MORAN, José; BACICH, Lilian (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018
PIAGET, J. Para onde vai a educação? Tradução de Ivete Braga. 14ª ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998.
ROMANELLI, O. de O. História da Educação no Brasil (1930/1973). Petrópolis: Vozes, 1980.
SACRISTÁN, J. G.; GÓMEZ. A. P. Compreender e transformar o ensino. Porto Alegre: ArtMed, 2007.
SIEMENS, G. Conectivismo: Uma teoria de Aprendizagem para a idade digital. 2004. Disponível em: http://usuarios.upf.br/~teixeira/livros/conectivismo%5Bsiemens%5D.pdf. Acesso em: 24.01.2022
TONÉIS, Cristiano N. Os games na sala de aula: Game na Educação ou a Gamificação da. Educação? São Paulo: Bookess Editora, 2017.
VALENTE, J.A.; ALMEIDA, M.E.B.; GERALDINI, A.F.S. As metodologias ativas nas concepções de ensino. Rev. Diálogo Educ, 17: 455-478, 2017. Disponível em DOI: https://dx.doi.org/http:/dx.doi.org/10.7213/1981-416X.17.052.DS07. Acesso em 10 jan de 2022.
VOLPATO, A. N; DIAS, S. R. Práticas inovadoras em metodologias ativas Florianópolis: Contexto Digital, 2017.
VYGOTSKY, L. S. (1987). Pensamento e linguagem. São Paulo: Martins Fontes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.