DIVERSITY AND INTERSECTIONALITY
NEW PERPECTIVES OF CROSSING THE ADOLESCENCE IN SCHOOL SETTING
Visualizações: 310DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.912Keywords:
School Practices, Identity, Education, Narrative ReviewAbstract
This article presentes the necessity to discuss and to highlight the differents adolescent experiences in the school setting, in addition to desing the intersectionality like concept and pratice applied to education. A narrative literature review was made using descriptors like diversity in schools, intersectionality, adolescence, construction of identity sense and school practices. The present review rated how to discuss intersectionality and diversity in school environment is foundational to improve equal opportunities and combating preconceived ideas. Educators need to be prepared and attend, inclusively, the studentes requirements, allowing the diversity of identity expression and contributing for a society more tolerant and equal.
Downloads
References
AKOTIRENE, C. Interseccionalidade. São Paulo: Jandaíra, 2020. 151 p. (Coleção Feminismos Plurais, coordenação de Djamila Ribeiro).
ALBUQUERQUE, Flávia. Desde cedo me disseram que eu era anormal. 05 de setembro, 2023. Instagram: @despatologiza disponível em: https://www.instagram.com/p/Cw0wfQ8JRHR/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
CRENSHAW, K. Mapping the margins: intersectionality, identity politics and violence against women of color. In: FINEMAN, M. A.; MYKITIUK, R. (org.). Of the public nature of private violence. Nova Iorque: Routledge, 1994. p. 93-118. [Também publicado em: Stanford Law Review, [S. l.], v. 43, n. 6, p. 1241-1299, jul. 1994.] DOI: https://doi.org/10.2307/1229039
DAYRELL, Juarez. A escola como espaço sociocultural. In: DAYRELL, Juarez (Org.). Múltiplos olhares sobre educação e cultura. Belo Horizonte: Editora UFMG, 1996.
DANTAS, C. H. F.; NETTO, M. C. F. da S. A construção do conceito jurídico de discurso de ódio como ferramenta de direito antidiscriminatório: limites à liberdade de expressão no (des)respeito à diversidade em meio ao ambiente digital. Direito em Movimento, [S. l.], v. 20, n. 2, p. 48–81, 2022.
GOMES, N. L. Desigualdades e diversidade na educação. Educação & Sociedade, v. 33, n. 120, p. 687–693, jul. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302012000300002
HIRATA, Helena. Gênero, classe e raça Interseccionalidade e consubstancialidade das relações sociais. Tempo social, v. 26, p. 61-73, 2014.
JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Pedagogia do armário: a normatividade em ação. Revista Retratos da escola, Brasília, v.7, n. 13, p. 481-498, jul/dez. 2013. Disponível em
LAPOLLI, Édis Mafra et al. (org). DIVERSIDADES: O BÊ-Á-BÁ PARA A COMPREENSÃO DAS DIFERENÇAS. Florianópolis: Pandion, 2022. DOI: https://doi.org/10.29327/558185
MORAES, Luciene Aparecida Souza Silva. Processo de construção da identidade do adolescente na contemporaneidade: contribuições da escola. Disertacao de Mestrado em Psicologia pela Pontificia Universidade Catolica de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2011.
ODARA, Thiffany. Pedagogia da Desobediência: Travestilizando a educação. 1ª edição. Salvador–BA. Coleção Saberes Trans. Editora Devires, 2020.
PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Editora Schwarcz-Companhia das Letras, 2020.
RODRIGUES, Paula Cristina Raposo. Multiculturalismo - A diversidade cultural na escola. Escola Superior de Educação João de Deus. Lisboa, 2013.
ROSA, Eli Bruno Prado Rocha. Cisheteronormatividade como instituição total. Cadernos PET-Filosofia, v. 18, n. 2, 2020. DOI: https://doi.org/10.5380/petfilo.v18i2.68171
SANTOS, I. A. dos. Educação para diversidade: uma prática a ser construída na Educação Básica. Universidade Estadual do Norte do Paraná. Campus de Cornélio Procópio. Cornélio de Procópio, 2008.
SALLUM, Ana Maria Calil; GARCIA, Dayse Maioli; SANCHES, Mariana. Dor aguda e crônica: revisão narrativa da literatura. Acta Paulista de Enfermagem, v. 25, p. 150-154, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-21002012000800023
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.