THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF MATHEMATICS DURING THE COVID-19 PANDEMIC

Visualizações: 917

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.878

Keywords:

Technology, Remote teaching, Mathematics, Teachers

Abstract

This research aimed to analyze the digital technologies used by mathematics teachers during remote teaching during the COVID-19 pandemic, describing the activities developed and exposing the potential and limitations of these technologies. The study consisted of a qualitative-quantitative approach of a descriptive and exploratory nature. As a data collection instrument, an online questionnaire was used, consisting of ten questions that were answered by 34 mathematics teachers from municipal, state and private schools in the city of Petrolina - PE. The questions dealt with the technological tools used, guidance or training for the use of these tools and the intention to continue using digital technologies after the pandemic. According to the teachers, activities on digital platforms were diverse and comprehensive, with the use of various tools such as WhatsApp, Google Classroom, Google Meet, Google Forms, YouTube, Instagram, Canva and Padlet. The main capabilities of these tools were agile communication with students and provision of study materials. However, limitations were also identified such as lack of access to devices and internet, fatigue due to excessive time in front of screens, difficulty maintaining attention in online classes and adapting to new technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jônatas Gomes da Silva, University of Pernambuco

Graduated in Mathematics from the University of Pernambuco - Petrolina Campus.

Carla Saturnina Ramos de Moura, University of Pernambuco

Doctor in Agroecology and Territorial Development, in the research line of Society, Economy, and Knowledge Construction - PPGADT/UNIVASF. Holds a master's degree in Mathematics - PROFMAT/Universidade Federal do Vale do São Francisco and a bachelor's degree in Mathematics from the University of Pernambuco. Currently, she is an adjunct professor at the Mathematics department of the University of Pernambuco - UPE - Petrolina Campus. She has experience in the field of Mathematics, with an emphasis on Digital Technologies for teaching and learning in Mathematics.

References

ALMEIDA, E. V. E.; Cantuária, L. L. D. S.; Goulart, J. C. Os avanços tecnológicos no século XXI: desafios para os professores na sala de aula. REEDUC-Revista de Estudos em Educação, v. 7, n. 2, 296-322. 2021.

BACICH, L. MORAN, J. M. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Grupo A, 2017.

BORBA, M. C.; PENTEADO, M. G. Informática e Educação Matemática. 4. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

BORBA, M. C. Coletivos seres-humanos-com-mídias e a produção de Matemática. In I Simpósio Brasileiro de Psicologia da Educação Matemática. 2002, Curitiba. I Simpósio Brasileiro de Psicologia da Educação Matemática, 2001. v. 1. p. 135-146.

BORBA; SCUCUGLIA, R.; GADANIDIS, G. Fases das tecnologias digitais em Educação Matemática. [s.l.] Autêntica Editora, 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Parâmetros curriculares nacionais: Secretaria de Educação Fundamental. – Brasília: MEC / SEF, 1997.

BRASIL. Ministério Da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2017.

BRASIL. Resolução nº 466, de 12 de dezembro de 2012. Dispõe sobre diretrizes e normas regulamentadoras de pesquisas envolvendo seres humanos. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 13 jun. 2013.

BRASIL. Resolução nº 510, de 07 de abril de 2016. Dispõe sobre as normas aplicáveis a pesquisas em Ciências Humanas e Sociais. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 24 maio 2016. DOI: https://doi.org/10.4322/0104-4931.ctoED2403

BRASIL. Ministério da Saúde. Gabinete do Ministro. Portaria nº 188, de 3 de fevereiro de 2020. Brasília, 2020.

CAMPOS, C. R.; WODEWOTZKI, M. L. L.; JACOBINI, O. R. Educação Estatística teoria e prática em ambientes de modelagem matemática, 2a. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2011. (Coleção Tendências em Educação Matemática)

CARVALHO, D. L. Metodologia do ensino da Matemática. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2019.

CRESWELL, J. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2010.

FERREIRA, L.F.C; SILVA, A.S; SILVA, A.P. O ensino remoto no Brasil em tempos de pandemia: diálogos acerca da qualidade e do direito e acesso à educação. REVISTA COM CENSO ESTUDOS EDUCACIONAIS DO DISTRITO FEDERAL, v. 7, p. 27-37, 2020.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo: Atlas, 2002.

GARCIA, T.C.M; MORAIS, I.R.D; ZAROS, L.G; RÊGO, M.C.F.D. ENSINO REMOTO EMERGENCIAL: proposta de design para organização de aulas. 2020. (Desenvolvimento de material didático ou instrucional - Manual).

INSTITUTO PENÍNSULA. Em quarentena: 83% dos professores ainda se sentem despreparados para ensino virtual. Instituto Península. São Paulo. 2020. Disponível em: https://www.institutopeninsula.org.br/em-quarentena-83-dosprofessores-ainda-se-sentem-despreparados-para-ensino-virtual/ Acesso em 19 de agosto de 2022.

JUSTOS, A. M. CAMARGO, B. V. IRaMuTeQ: Um software gratuito para análise de dados textuais e suas contribuições ao estudo das representações sociais. In: VIII Jornada Internacional sobre Representações Sociais, 2013, Recife. Anais da VIII Jornada Internacional sobre Representações Sociais. Recife: UFPE, 2013. v. 1. p. 1-1. 2013.

KENSKI, V. M. Educação e tecnologia: O novo ritmo da informação. São Paulo: Papirus, 2007.

LIMA, M. F. ARAUJO, J. F. S. A utilização das tecnologias de informação e comunicação como recurso didático-pedagógico no processo de ensino-aprendizagem. REVISTA EDUCAÇÃO PÚBLICA (RIO DE JANEIRO), v. 21, p. 1-7. 2021.

MERCADO, L. P. L. Nova Tecnologias na Educação: Reflexão sobre a Prática. 1. ed. Maceió-AL e Brasília-DF: Edufal e Comped/INEP, 2002.

MOURA; SANTOS. As Tecnologias de Informação e Comunicação (TICs) como aliadas para o desenvolvimento. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas (UESB), v. 10, p. 151-174, 2010.

RODRIGUES, E. N. As percepções dos professores e alunos no contexto da pandemia do COVID-19: uma revisão de literatura. In: Tiago Eurico de Lacerda e Raul Greco Junior. (Org.). Educação Remota em Tempos de Pandemia: ensinar, aprender e ressignificar a educação. 1ed.Curitiba: Editora Bagai, 2021, v., p. 1-268.

ROCHA, E. M.; RODRIGUES, J. F. A Comunicação da Matemática na Era Digital. In: Boletim da SPM 53. 2005, p. 1-21.

ROCHA, F. S. M.; LOSS, T. ; ALMEIDA, B. L. C. ; MOTTA, M. S. ; KALINKE, M. A. . O Uso de Tecnologias Digitais no Processo de Ensino durante a Pandemia da COVID-19. INTERACCOES, v. 16, p. 58-82, 2020.

SANTOS, E.; LIMA, I. S.; SOUSA, N. J. . “Da noite para o dia” o ensino remoto: (re)invenções de professores durante a pandemia. REVISTA BRASILEIRA DE PESQUISA (AUTO)BIOGRÁFICA, v. 5, p. 1632-1648, 2020. DOI: https://doi.org/10.31892/rbpab2525-426X.2020.v5.n16.p1632-1648

SEVERINO, A. J. Metodologia do trabalho científico. 24. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2016.

SOUSA, S. M. R. et al. ESTRATÉGIAS TECNOLÓGICAS UTILIZADAS NO ENSINO DURANTE A PANDEMIA. In: 15º Congresso Internacional da Rede Unida, 2022, Rio de Janeiro. Anais do 15º Congresso Internacional da Rede Unida Revista Saúde em Redes, v. 8, supl. 3 (2022). ISSN 2446-4813 - Editora Rede Unida. Porto Alegre - RS: Editora Rede Unida, 2022. v. 8. p. 1-5.000.

Published

2024-02-13

How to Cite

Silva, J. G. da, & Moura, C. S. R. de. (2024). THE USE OF DIGITAL TECHNOLOGIES IN THE TEACHING OF MATHEMATICS DURING THE COVID-19 PANDEMIC. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–25. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.878

Similar Articles

<< < 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)