Teaching in Times of Pandemic
THE CHALLENGES IN TEACHING AT A RURAL EDUCATIONAL INSTITUTION
Visualizações: 184DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.634Keywords:
Pandemic, Teleworking, Remote classesAbstract
This article addresses the implications of remote teaching during the Covid-19 pandemic on the activities of teachers in a rural educational institution in the municipality of São Lourenço do Sul. The investigation took place throughout 2020 and 2021, a period during which remote classes and teleworking were implemented in the state education system in Rio Grande do Sul. This study sought to investigate the practices developed by teachers to reach students during this period, as well as the ways in which the pandemic affected their routines. It was found that, from a didactic standpoint, remote teaching led teachers to find different ways to reach students, considering that many students prioritized agricultural activities on their properties. Financially, it required financial investments for a portion of the interviewees and highlighted the undervaluation of education professionals.
Downloads
References
ALMEIDA, Ana Cláudia Pereira de; SCHEIFER, Camila Lawson. Caindo na rede, caindo na real: Em busca do inédito viável no mundo em (pós)pandemia. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 4, p. 1193-1218, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/yTq4tdNhQHjfs9mqpqJW4CD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202117903
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional - LDB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acesso em: 14 jul. 2021.
CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. Currículo sem fronteira, v. 3, n.1, p. 60-81, 2003. Disponível em: www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2009-1/Educacao-MII/3SF/A_ESCOLA_DO_CAMPO_EM_MOVIMENTO.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.
FREIRE, Maximina Maria. O ensino remoto emergencial e a exigência imediata de letramento: reflexões sobre um tempo de exceção. DELTA, v. 37, n. 4, São Paulo, 2021. Disponível em: https://old.scielo.br/pdf/delta/v37n4/1678-460X-delta-37-04-202156287.pdf. Acesso em: 05 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x202156287
GATTI, Bernadete Angelina. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 29-42, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/178749. Acesso em: 02 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003
MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Lais Mourão. Escola do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 326-333.
MOSSMANN, Suziane da Silva; DAGA, Aline Cassol; GOULART, Anderson Jair. Uma leitura crítica do processo didático-pedagógico encaminhado durante a pandemia da Covid-19 na rede pública estadual de ensino em Santa Catarina. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 4, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/6DKCS7yzCsSKj5h8smC9VZM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202117868
NEVES, Delma Passanha. Agricultura familiar. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 34-42.
RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 55.118, de 16 de março de 2020. Diário Oficial de Estado, Porto Alegre, RS, p. 5-7, 17 mar. 2020. Disponível em: http://planejamento.rs.gov.br/upload/arquivos/202003/18202241-decreto-n-55-118-teletrabalho.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.
SILVA JÚNIOR, Astrogildo Fernandes da; NETTO, Mário Borges. Por uma educação do campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando – Revista eletrônica de Culturas e Educação, n. 3, p. 45-60, 2011. Disponível em: https://www2.ufrb.edu.br/revistaentrelacando/component/phocadownload/category/119?download=125. Acesso em: 21 abr. 2022.
SILVA, Luciene Rocha; SANTOS, Arlete Ramos dos; SOUZA, Davi Amâncio de. Os desafios do ensino remoto na educação do campo. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional (POLIGES), v. 1, n. 1, p. 40-65, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/poliges/article/view/8263. Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/poliges.v1i1.8263
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.