Vocational and Technological Education

Teaching Programming Logic through Concept Maps

Visualizações: 327

Authors

  • Senira Anie Ferraz Fernandez State Center for Technological Education Paula Souza
  • Robson Escotiel Silva Rocha State Center for Technological Education Paula Souza

Keywords:

Professional and Technological Education, Meaningful Learning, conceptual maps, programming logic

Abstract

The subject of programming logic is fundamental in the undergraduate Computer Science course, presenting a high degree of learning difficulty. This paper discusses the challenges of teaching programming logic and assumes that the use of concept maps can be a facilitating alternative for meaningful learning. The methodology used is the demonstration and reporting of an example of a concept map created to highlight and briefly analyze the concepts of the subject. The results indicate that the methodology proved efficient in providing the production of potentially significant and dynamic educational material, capable of inducing positive changes in the learner's cognitive structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Senira Anie Ferraz Fernandez, State Center for Technological Education Paula Souza

State Center for Technological Education Paula Souza

Robson Escotiel Silva Rocha, State Center for Technological Education Paula Souza

State Center for Technological Education Paula Souza

References

AUSUBEL, D. P., Novak, J. D., Hanesian, H. Psicologia educacional. 2ed., Rio de Janeiro: Interamericana. 625p, 1980.

AVIZ JUNIOR, A.A. (2007). A Aprendizagem de Algoritmos: Uma experiência no curso de Tecnologia em Informática do CEFET-PA. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Matemática) - Universidade Federal do Pará, Belém.

LEMOS E.S. A aprendizagem significativa: estratégias facilitadoras e avaliação. Série Estudos – Periódico do Mestrado de Educação da UCDB, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, n.21, p.53-66, 2006.

MOREIRA, M.A. Mapas conceituais como instrumentos para promover a diferenciação conceitual progressiva e a reconciliação integrativa. Ciência & Cultura, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 474-479,1980.

______. Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. En M. A. Moreira, C. Caballero Sahelices y M.L. Rodríguez Palmero, Eds. Actas del II Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo. Universidad de Burgos. P.19-44, 1997.

______. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB. 1999.

______. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro Editora, 2010.

NOVAK, J.D. e GOWIN, D.B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução de Learning how to learn. (1984). Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1996.

PETEROSSI, H.G. Subsídios ao estudo da Educação Profissional e Tecnológica São. Paulo, Centro Paula Souza, 2016. ROCHA, H. V. . Representações Computacionais Auxiliares ao Entendimento de Conceitos de Programação Logo. In: Valente, J. (ed.). (Org.).

Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação. 1 ed. Campinas, SP: UNICAMP, v. 1, p. 395-416, 1994.

Published

2021-06-14

How to Cite

Fernandez, S. A. F., & Rocha, R. E. S. (2021). Vocational and Technological Education: Teaching Programming Logic through Concept Maps. Interdisciplinary Studies Journal, 2(4). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/61

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.