Vocational and Technological Education
Teaching Programming Logic through Concept Maps
Visualizações: 327Keywords:
Professional and Technological Education, Meaningful Learning, conceptual maps, programming logicAbstract
The subject of programming logic is fundamental in the undergraduate Computer Science course, presenting a high degree of learning difficulty. This paper discusses the challenges of teaching programming logic and assumes that the use of concept maps can be a facilitating alternative for meaningful learning. The methodology used is the demonstration and reporting of an example of a concept map created to highlight and briefly analyze the concepts of the subject. The results indicate that the methodology proved efficient in providing the production of potentially significant and dynamic educational material, capable of inducing positive changes in the learner's cognitive structure.
Downloads
References
AUSUBEL, D. P., Novak, J. D., Hanesian, H. Psicologia educacional. 2ed., Rio de Janeiro: Interamericana. 625p, 1980.
AVIZ JUNIOR, A.A. (2007). A Aprendizagem de Algoritmos: Uma experiência no curso de Tecnologia em Informática do CEFET-PA. 92 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Matemática) - Universidade Federal do Pará, Belém.
LEMOS E.S. A aprendizagem significativa: estratégias facilitadoras e avaliação. Série Estudos – Periódico do Mestrado de Educação da UCDB, Campo Grande, Mato Grosso do Sul, n.21, p.53-66, 2006.
MOREIRA, M.A. Mapas conceituais como instrumentos para promover a diferenciação conceitual progressiva e a reconciliação integrativa. Ciência & Cultura, São Paulo, v. 32, n. 4, p. 474-479,1980.
______. Aprendizagem Significativa: um conceito subjacente. En M. A. Moreira, C. Caballero Sahelices y M.L. Rodríguez Palmero, Eds. Actas del II Encuentro Internacional sobre Aprendizaje Significativo. Universidad de Burgos. P.19-44, 1997.
______. Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB. 1999.
______. Mapas conceituais e aprendizagem significativa. São Paulo: Centauro Editora, 2010.
NOVAK, J.D. e GOWIN, D.B. Aprender a aprender. Lisboa: Plátano Edições Técnicas. Tradução de Learning how to learn. (1984). Ithaca, N.Y.: Cornell University Press, 1996.
PETEROSSI, H.G. Subsídios ao estudo da Educação Profissional e Tecnológica São. Paulo, Centro Paula Souza, 2016. ROCHA, H. V. . Representações Computacionais Auxiliares ao Entendimento de Conceitos de Programação Logo. In: Valente, J. (ed.). (Org.).
Computadores e Conhecimento: Repensando a Educação. 1 ed. Campinas, SP: UNICAMP, v. 1, p. 395-416, 1994.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.