Study Skills and Learning Strategies in Higher Education
Visualizações: 255Keywords:
Study skills, Self-regulation of learning, Learning strategies, Higher educationAbstract
For a student to be considered competent in their studies, they must possess self-regulatory behaviors and use learning strategies. Considering these skills as essential for good performance at the higher education level, this study aimed to verify if there is a relationship between study skills and learning strategies. This is a field research involving 284 students from two courses at a private university in the South of Minas Gerais. The Study Skills Assessment Scale (ACE) and the Learning Strategies Assessment Scale (EEA-U) were used. The results indicated a sample with good study skills but less use of learning strategies. Among all the factors of the ACE and EEA-U and their totals, there were positive and statistically significant correlations, with magnitudes ranging from weak to moderate. The psychoeducational implications of the investigated variables are discussed.
Downloads
References
ALCARÁ, A. R.; SANTOS; A. A. A. Compreensão de leitura, estratégias e aprendizagem e motivação e universitários. Psico, v. 44, n. 3, p. 411-420, 2013.
ALMEIDA, L. S.; JOLY, M. C. R. A. (2009). Construção de instrumentos para Ensino Superior: estudos em Portugal/Brasil/Espanha/Moçambique. Pesquisa Transcultural em desenvolvimento. Braga: Universidade do Minho (Portugal)/ Itatiba: Universidade São Francisco (Brasil).
______. Avaliação de Competências para Estudo. Teste em construção. Universidade do Minho (Portugal)/ Universidade de Brasília (Brasil), 2016.
ALMEIDA, L. S.; VASCONCELOS, R. Ensino superior em Portugal: décadas de profundas exigências e transformações. Innovación Educativa, n. 18, p. 23-34, 2008. Disponível em:<http://hdl.handle.net/10347/4434> Acesso em: 17 fev. 2017.
ARAÚJO, C. M. M. et al. Adaptação da escala de expectativas acadêmicas de estudantes ingressantes na educação superior. Revista Avaliação Psicológica, v. 14, n. 1, p. 133-141. 2015.
BANDURA, A. A teoria da evolução social cognitiva. In: BANDURA, A.; AZZI, R.;
POLYDORO, S. (Orgs.), Teoria social cognitiva: conceitos básicos. Porto Alegre: Artmed, 2008. p. 15-41.
BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Estudos Psicométricos da Escala de Estratégias de Aprendizagem para Estudantes Universitários (EEA-U). Paidéia, São Paulo, v. 25, n. 60, p. 19-27, 2015.
BROWN, F. G. Principios de la Medición en Psicología y Educación. Editorial El Manual Moderno. México. 1980. Disponível em <http://bit.ly/2ijwRQl>. Acesso em 15 nov. 2017.
CREDÉ, M.; KUNCEL, N. “Study Habits, Skills, and Attitudes: The Pillar Supporting Collegiate Academic Performance”. Perspectives on Psychological Science, v. 3, n. 6, p. 425-453, 2008.
DANCEY, C. P.; REIDY, J. Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre: Artmed, 2006.
DEMBO, M. H. Applying educational psychology. 5. ed. New York: Longman, 1994.
DIAS, A. S.; JOLY, M. C. R. A. Habilidades cognitivas para competências de estudo. In: XII CONGRESSO INTERNACIONAL GALEGO-PORTUGUÊS DE PSICOPEDAGOGIA. 2013. Braga: Universidade do Minho. Anais eletrônicos. Disponível em: http://webs.ie.uminho.pt/xiigp/at14.pdf. Acesso em: 20 set. 2018.
FONSECA, R. S. Competencias de los estudiantes universitarios: estudio comparativo entre una universidad portuguesa y brasileña. Revista de la Asociación de Sociología de la Educación (RASE), v. 10, n. 2, p. 167-178, 2017.
JOLY, M. C. R. A. et al. Competências de estudo e leitura em universitários. In: VIII CONGRESSO IBEROAMERICANO DE AVALIAÇÃO PSICOLÓGICAS. XV CONFERÊNCIA INTERNACIONAL AVALIAÇÃO PSICOLÓGICA “FORMAS E CONTEXTO”. 2011. Braga: Centro de Investigação em Educação. Anais eletrônicos. Disponível em:
<https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/17243/1/Compet%C3%AAncias%20de%20estudo%20e%20leitura%20em%20universit%C3%A1rios.pdf>. Acesso em: 13 fev. 2018.
______. Competência de estudo para uma amostra universitária da área de exatas. Psicologia Escolar e Educacional, Maringá, v. 19, n. 1, p. 23-29, 2015. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1413-85572015000100023&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 16 mar. 2016.
MARINI, J. S; BORUCHOVITCH, E. Estratégias de Aprendizagem de alunos brasileiros do Ensino Superior: Considerações sobre adaptação, sucesso e aprendizagem autorregulada. Revista Eletrônica de Psicología, Educação e Saúde, v. 1, n. 4, p. 102-126, 2014.
MONEREO, C.; POZO, J. I.; CASTELLÓ, M. O ensino de estratégias de aprendizagem no contexto escolar. In: COLL, C.; MARCHESI, A.; PALACIOS, J. (Org.), Desenvolvimento Psicológico e Educação: psicologia da educação escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 2004. p. 161-176.
OLIVEIRA, K. L; BORUCHOVITCH, E.; SANTOS, A. A. A. Estratégias de Aprendizagem e Desempenho Acadêmico: Evidências de Validade. Psicologia: Teoria e Pesquisa, v. 25, n. 4, p. 531-536, 2009.
PACHECO, C. A. Adaptação acadêmica e competências de estudo no ensino superior. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, 2017.
PETERSON, R. A. A Meta-Analysis of Cronbach's Coefficient Alpha. Journal of Consumer Research, v. 21, n. 2, p. 381-391 1994.
PINCELLI, G. L. F. Autorregulação da aprendizagem em uma amostra de universitários de administração. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade do Vale do Sapucaí, Pouso Alegre, 2017.
PINTRICH, P. R. The role of metacognitive knowledge in learning, teaching, and assessing. Theory Into Practice, v. 41, n. 4, p. 219-225, 2002.
POLYDORO, S. A. J.; AZZI, R. G. Autorregulação da aprendizagem na perspectiva da teoria sociocognitiva: introduzindo modelos de investigação e intervenção. Psicol. educ., São Paulo, n. 29, p. 75-94, 2009.
POZO, J. I. Estratégias de Aprendizagem. In: COLL, C.; PALÁCIOS, J.; MARCHESI, A. (Orgs.), Desenvolvimento psicológico e educação: Psicologia da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1996. p. 176-197.
PRATES, E. A. R. Estudos de validade da escala de competência em estudo – ECE-Sup (S&H) pela correlação com a motivação de universitários. Tese (Doutorado em Psicologia), Universidade São Francisco, Itatiba, 2011.
QUERO VIRLA, M. Confiabilidad y coeficiente Alpha de Cronbach. Telos, v. 12, n. 2, p. 248-252, 2010.
SANTOS, A. A. A.; BORUCHOVITCH. E. Escala de avaliação de estratégias de aprendizagem em universitários. Manuscrito não publicado, 2008.
ZIMMERMAN, B. J. Self-efficacy: An essential motive to learn. Contemporary Educational Psychology, v. 25, p. 82-91, 2000. Disponível em: <https://ac.elscdn.com/S0361476X99910160/1-s2.0-S0361476X99910160-main.pdf?_tid=d997ead0- c68b-4ee2-8f65-
d47c4326f6&acdnat=1520706711_dbece45930e5a502465d0d6bcaca4c72>. Acesso em: 09 mar. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.