The Teacher and the Philosophy Student in High School.

Considerations Based on Michel Foucault.

Visualizações: 221

Authors

Keywords:

Philosophy Teaching, Teacher, Student, Michel Foucault

Abstract

The article presents considerations on what Philosophy teachers and students in high school represent today. For this purpose, an analytical study of Michel Foucault's works and interviews with high school teachers from public schools in Fortaleza were conducted, aiming to understand what constitutes the master/teacher and the disciple/student of Philosophy. From the findings, it was noted that speech and writing were two practices performed by the individuals engaged in self-care, which fosters the constitution of the ethical subjectivity of individuals. It was also highlighted in the teachers' statements that the image of stultitio from Greco-Roman antiquity could be compared to that of many students in this educational stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Antônio Alex Pereira de Sousa, Faculdade Ratio and the Ceará State Department of Education

PhD candidate and Master in Philosophy from the Federal University of Ceará. Holds a Bachelor's degree in Philosophy from the State University of Ceará and a specialization in Philosophy from Estácio de Sá University. Professor at Faculdade Ratio and the Ceará State Department of Education (SEDUC/CE). Email: alexsousa.filosofia@gmail.com.

References

AZEVEDO, Katia Teonia Costa de; QUEDNAU, Laura; COSTA, Matheus Knispel da Costa. Vocabulário latim-português baseado no livro Língua Latina Per Se Illustrata– Familia Romana. Porto Alegre: [s. n.], 2016.

BAILLY, Anatole. Le Grand Bailly: Dictionnaire Grec-Français. Paris: Hachette, 2000.

BRASIL. Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017 – Estabelece a Lei do Novo Ensino Médio. Diário Oficial da União, Brasília, 17 fev, 2017.

BRASIL. Senado Federal. Projeto de Lei do Senado n° 490, de 2017. Altera a Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as diretrizes e bases da educação nacional, e a Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990, que dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente, para prever a modalidade da educação domiciliar no âmbito da educação básica. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/- /materia/131857

BRASIL. Senado Federal. Projeto de Lei do Senado n° 28, de 2018. Altera o DecretoLei nº 2.848, de 7 de dezembro de 1940 – Código Penal, para prever que a educação domiciliar não caracteriza o crime de abandono intelectual. Disponível em: https://www25.senado.leg.br/web/atividade/materias/-/materia/132151

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: ensino infantil e fundamental. Brasília, 2017.

DELEUZE, Gilles; GUATARRI, Felix O que é a filosofia?. 3ª ed. Rio de Janeiro: Editora 34, 2010.

FARIA, Ernesto. Dicionário escolar latino-português. Rio de Janeiro: Campanha Nacional de Material de Ensino, 1962.

FOUCAULT, Michel. A hermenêutica do Sujeito: curso dado no Collège de France (1981-1982). 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2014.

GALLO, Sílvio. Filosofia: experiência do pensamento. 2ª ed. São Paulo: Scipione, 2016.

GINGRICH, Wilbur; FREDERICK, Danker. Léxico do Novo Testamento: Grego / Português. São Paulo: Editora Vida Nova, 2005.

MUCHAIL, Salma Tannus. Foucault, mestre do cuidado: textos sobre A hermenêutica do sujeito. São Paulo: Edições Loyola, 2011.

Published

2021-06-14

How to Cite

Sousa, A. A. P. de. (2021). The Teacher and the Philosophy Student in High School.: Considerations Based on Michel Foucault. Interdisciplinary Studies Journal, 2(3). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/55