Connections Between Sexuality and Disability Are Challenges for Thinking of a Diverse and Inclusive School

Visualizações: 242

Authors

  • Edson Mendes Júnior Federal University of Rio Grande do Sul
  • Fernando Seffner Federal University of Rio Grande do Sul

Keywords:

Diversity, People with Disabilities, Sexuality, Inclusive Education., Inclusive Education

Abstract

The aim of this article is to problematize two social markers of difference that, although recognized as promoters of diversity, cause panic for many when their presence is noticed in the classroom: issues related to sexuality and those related to disability. Thus, we work with the idea that it is not just about understanding diversity in schools as a result of the inclusion of individuals with certain social markers of difference; rather, each individual is a complex unit of various markers, which act in connection and relation to the class of students. This makes the task of building a school characterized by diversity quite complex, from both sociability and cognitive perspectives. Similarly, associated with the phenomenon of the body, in which the absence of limbs or the presence of functional limitations become defining elements of the subject, we understand that disability should be seen as just another way of living and experiencing the biological body. This means affirming that disability is an expression of human diversity, endowed with meanings that cannot be restricted to the space of discourse, where the sexuality of these individuals is subjected to the provisional nature of theoretical and legal terms, imposing upon them a normatized sexuality.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Edson Mendes Júnior, Federal University of Rio Grande do Sul

PhD and Master in Education from the Graduate Program in Education (PPGEDU) at the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS). Social Scientist graduated from the Institute of Philosophy and Human Sciences (IFCH) at UFRGS. He was affiliated with the School Inclusion Policies Studies Group (NEPIE/UFRGS) between 2011 and 2016. He is currently an associate researcher at the Gender Education and Relations Studies Group (GEERGE/UFRGS).

Fernando Seffner, Federal University of Rio Grande do Sul

Full Professor at the Faculty of Education at UFRGS. Faculty member and advisor at the Graduate Program in Education (PPGEDU) in the Research Line Education, Sexuality, and Gender Relations. Leader of the Education and Gender Relations Studies Group (GEERGE).

References

BAPTISTA, Claudio Roberto. Ação pedagógica e educação especial: a sala de recursos como prioridade na oferta de serviços especializados. Revista Brasileira de Educação Especial, Marília, v. 17, n. 1, p. 59-76, maio/ago. 2011. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/rbee/v17nspe1/06.pdf Acesso em: 6 de janeiro de 2020.

BRASIL. Programa de Ação Mundial para as Pessoas Deficientes, 1982. Disponível em: http://www.dhnet.org.br/direitos/sip/onu/deficiente/progam.htm Acesso em: 12 de dezembro de 2019.

_______. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, 1988. disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constitu)icaocompilado.htm Acesso em: 5 de janeiro de 2020.

_______. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. Lei nº. 7.853, de 24 de outubro de 1989. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l7853.htm Acesso em: 17 de dezembro de 2019.

_______. Declaração de Salamanca e linha de ação sobre necessidades educativas especiais. Brasília: UNESCO, 1994. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/salamanca.pdf Acesso em: 17 de dezembro de 2019.

_______. Ministério da Educação. SEESP. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC, 2008.

_______. Convenção Internacional sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência e seu Protocolo Facultativo. Decreto nº 6.949, de 25 de agosto de 2009. 2009. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2009/decreto/d6949.htm Acesso em: 12

de dezembro de 2019.

_______. Lei n° 13.005/2014 - Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: http://pne.mec.gov.br/18-planos-subnacionais-deeducacao/543-plano-nacional-de-educacao-lei-n-13-005-2014 Acesso em: 8 de dezembro de 2019.

_______. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 02, de 11 de setembro de 2001. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Diário Oficial da União, Brasília, 14 de setembro de 2001. Disponível em:

http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CEB0201.pdf Acesso em: 18 de dezembro de 2019.

_______, Censo Demográfico de 2010 – Resultados – Instituto Brasileiro de Geografia e Estatística, 2010. Disponível em: https://censo2010.ibge.gov.br/resultados.html Acesso em: 18 de dezembro de 2019.

BRITZMAN, D. O Que é Essa Coisa Chamada Amor: identidade homossexual, educação e currículo. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 21, n. 1, p. 71-96, jan./jun. 1996.

CHATEAU, L. F. A. et. al. Associação da expressão necessidades especiais ao conceito de deficiência. Cadernos de Pós-Graduação em Distúrbios do Desenvolvimento, São Paulo, v.12, n.1, p. 65-71, 2012.

FIGUEIRA, E. Caminhando em Silêncio – Uma introdução à trajetória das pessoas com deficiência na História do Brasil. São Paulo, Giz Editorial, 2008.

FOUCAULT, M. História da Sexualidade 1: a vontade de saber. Rio de Janeiro: Graal, 1985.

_____________. História da Sexualidade I: A vontade de saber. Rio de Janeiro, Graal, 1988.

_____________. Microfísica do Poder. Rio de Janeiro: Edições Graal, 2005.

FRENCH, Stephen; DEPOY, Elizabeth (2000). Multiculturalism and Disability: a critical perspective. Disability and Society. v. 15, n. 2.

LOURO, G. L. Corpo, Escola e Identidade. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 59-75, jul./dez. 2000.

LUIZ, E. C.; KUBO, O. M. Percepções de jovens com síndrome de down sobre relacionar-se amorosamente. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, mai./ago. 2007, v. 13, n. 2, p.219-238.

MAIA, A. C. B.; RIBEIRO, P. R. M. Desfazendo mitos para minimizar o preconceito sobre a sexualidade de pessoas com deficiências. Rev. Bras. Ed. Esp., Marília, mai./ago., 2010, v.16, n.2, p.159-176.

MENDES JÚNIOR, E. Alunos de escolas especiais: trajetórias na rede municipal de ensino de Porto Alegre. 2013. 150 f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2013.

MENDES JÚNIOR, E.; TOSTA, E. I. L. 50 Anos de Políticas de Educação Especial no Brasil: Movimentos, Avanços e Retrocessos. Anais do IX Seminário de Pesquisa em Educação da Região Sul da Associação Nacional de Pós-Graduação em Educação. Caxias do Sul, RS, 2012.

MONTANARI. F. A. O Conceito de Deficiência na Convenção da ONU sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência. Revista Reação. São Paulo: Edição nº 94, 2013.

OLTRAMARI, Leandro Castro & GESSER, Marivete. Educação e gênero: histórias de estudantes do curso Gênero e Diversidade na Escola. Rev. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 27, n. 3, e57772, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v27n3/1806-9584-ref27-03-e57772.pdf Acesso em: 14 de janeiro de 2020.

PAULA, A. R. Corpo e deficiência: espaços do desejo: reflexões sob (re) a perspectiva feminina. 1993. Dissertação (Mestrado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 1993.

PIBER, M. Identidades “anormais”: a (des)construção dos corpos “deficientes. Anais da 29ª Reunião da Anped. Caxambu, MG, 2006.

SANTOS, W. Deficiência, desigualdade e assistência social: o Brasil e o debate Internacional. In. Diniz, D. (Org). Deficiência e Descriminação. Letras Livres: Brasília, 2010. p. 117-141.

SASSAKI, Romeu Kazumi. Causa, impedimento, deficiência e incapacidade, segundo a inclusão. Revista Reação, São Paulo, ano XIV, n. 87, jul./ago. 2012, p. 14-16.

SEFFNER, Fernando. Sigam-me os bons: apuros e aflições nos enfrentamentos ao regime da heteronormatividade no espaço escolar. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 39, nº 1, p. 145- 159, Março 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ep/v39n1/v39n1a10.pdf Acesso em: 14 de dezembro de 2019.

__________________. A escola e a construção de um “modus vivendi” de valorização da diversidade e de respeito aos diferentes modos de ser. In.: RIOS, Jane Adriana Vasconcelos Pacheco. (org.) Diferenças e desigualdades no cotidiano da educação básica. Campinas SP:

MERCADO DE LETRAS, 2017, p. 227-256.

SILVA JÚNIOR, E. M.; Baptista, C. R. Trajetórias Construídas em Escolas Especiais: da crença em uma educação inclusiva à transitoriedade restrita. Revista Políticas Educativas. v. 6, n. 1 (2012): Dossiê: Políticas Curriculares, 2012.

SOARES, A. H. R. et al. Jovens portadores de deficiência: sexualidade e estigma. Ciência & Saúde Coletiva, vol. 13, núm. 1, janeiro-fevereiro, 2008, pp. 185-194.

SOUZA, Elaine de Jesus; SILVA, Joilson Pereira da & SANTOS, Claudiene. Representações de docentes acerca da diversidade sexual e homofobia. Rev. Estudos Feministas, Florianópolis, v. 25, n. 2, p. 519-544, Agosto 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/ref/v25n2/1806-9584-ref-25-02-00519.pdf Acesso em: 2 de dezembro de 2019.

WEEKS, J. O Corpo e a Sexualidade. In.: LOURO, G. L. (Org.). O Corpo Educado: pedagogias da sexualidade. Belo Horizonte: Autêntica, 1999. P. 35-82.

Published

2021-06-01

How to Cite

Júnior, E. M., & Seffner, F. (2021). Connections Between Sexuality and Disability Are Challenges for Thinking of a Diverse and Inclusive School. Interdisciplinary Studies Journal, 2(1). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/26

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.