Wardrobe Never Again

Notes on Gender, Curriculum, and Censorship

Visualizações: 317

Authors

Keywords:

Gender, Sexuality, Basic Education, Censorship

Abstract

This work is the result of the questions and issues raised in the discussions of the research project "Boundaries of Gender Relations in the School Context" and the extension program "Women Without Borders," linked to GEEP - Gender, Ethics, Education, and Politics Research Group, which address the theme of the inclusion of gender and sexuality topics in school curricula, especially in basic education. These points are also relevant in light of the expansion of inclusion and the creation of public policies within classrooms, which offer opportunities for further understanding of the various ways of being and existing. Furthermore, with the emergence of movements such as "School Without Party" and the fight against "Gender Ideology," there is a need to identify and address these themes concisely in educational settings, as a way to challenge the increasingly recurrent censorship scenarios in the country, as seen in cases like the RJ Biennial and the pamphlet in São Paulo. For this, a qualitative methodology is used, based on bibliographical, documentary, and exploratory research to verify attempts at censorship in school curricula.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ewerton da Silva Ferreira, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

Gregório Avanzi Pelegrino, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

Jaqueline Carvalho Quadrado, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

References

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é Educação?. São Paulo: Brasiliense, 2007.

BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil, 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/ConstituicaoCompilado.htm>. Acesso em: 18 de Outubro de 2019.

CORREIA, Gilvane Belem. Deficiência, Conhecimento e Aprendizagem: Uma análise relativa à produção acadêmica sobre Educação Especial e Currículo. 2016. 186 f. Dissertação Mestrado em Educação - Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do

Sul, Porto Alegre.

PIOVESAN, Flávia. Direitos Humanos e o Direito Constitucional Internacional. 4. ed. São Paulo: Max Limonad, 2000.

SAVELI, Esmeria Lourdes. A educação obrigatória nas constituições brasileiras e nas leis educacionais delas derivadas. Revista Contrapontos – Eletrônica, v.10, n.2, p. 129-146.2010.

SEFFNER, Fernando. Escola para todos: mesmo para aqueles que manifestam diferenças em sexo e gênero. In. SILVA, Fabiane Ferreira da; MELLO, Elena Maria Billig. Corpos, gêneros, sexualidades e relações étnico-raciais na educação. Uruguaiana - RS: UNIPAMPA, 2011a.

SEFFNER, Fernando. Um bocado de sexo, pouco giz, quase nada de apagador e muitas provas: cenas escolares envolvendo questões de gênero e sexualidade. Revista Estudos Feministas, v. 19, p. 561-572, 2011b.

SILVA, Tomaz Tadeu. Documentos de Identidade: uma introdução às teorias do currículo. 3 ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.

Published

2021-06-01

How to Cite

Ferreira, E. da S., Pelegrino, G. A., & Quadrado, J. C. (2021). Wardrobe Never Again: Notes on Gender, Curriculum, and Censorship. Interdisciplinary Studies Journal, 2(1). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/23

Similar Articles

<< < 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.