AN OVERVIEW OF CONTEMPORARY BRAZILIAN INDIGENOUS LITERATURE
Visualizações: 31DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1875Keywords:
Indigenous Literature, Cultural Identity, Political ResistanceAbstract
This study presents contemporary Indigenous Brazilian literature as a cultural expression and a political resistance tool for native peoples. The objective is to highlight the role of this literary production in preserving Indigenous identities and promoting intercultural dialogue. The adopted methodology is a qualitative approach based on bibliographic review and academic studies. The research addresses the historical trajectory of Indigenous literature, the relationship between orality and writing, and the challenges faced regarding its insertion in the publishing market and the educational system. The results show that Indigenous literature contributes to deconstructing stereotypes, strengthening collective memory, and increasing the visibility of Indigenous cultures. It is concluded that recognizing this literary production is essential for building a more just and plural society capable of valuing Brazil’s cultural diversity.
Downloads
References
BRITO, Edson Kayapó. Histórias e culturas indígenas na educação básica: a literatura indígena brasileira contemporânea como fonte histórica na sala de aula. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, v. 36, n. 2, p. 214-242, 2023. Disponível em: https://seer.ufu.br/index.php/cdhis/article/download/71035/37762/329709. Acesso em: 18 dez. 2024.
CAMPESATO, Maria Alice Gouvêa. Da oralidade à escrita: povos indígenas, História do Tempo Presente e os desafios no campo educacional. Tempo e Argumento, v. 15, n. 40, p. e0103, 2023. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/376958546_Da_oralidade_a_escrita_povos_indigenas_Historia_do_Tempo_Presente_e_os_desafios_no_campo_educacional. Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.5965/2175180315402023e0103
COENGA, Rosemar Eurico. Perspectivas da literatura indígena e o viés intercultural: temas emergentes no ensino de literatura. Revista Alĕre, v. 27, n. 1, p. 157-172, 2023. Disponível em: https://periodicos.unemat.br/index.php/alere/article/download/11534/7829/39651. Acesso em: 18 dez. 2024.
DANNER, Leno Francisco; DORRICO, Julie; DANNER, Fernando. Literatura indígena brasileira: entre tradição, crítica e resistência. Revista Graphos, v. 21, n. 1, p. 212-230, 2019. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/334534138_Literatura_indigena_brasileira_entre_tradicao_critica_e_resistencia. Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.22478/ufpb.1516-1536.2019v21n1.46536
DORRICO, Julie. Literatura indígena: entre memórias. Educação em Revista, v. 35, e38419, 2019. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/edrevista/article/view/38419. Acesso em: 18 dez. 2024.
DORRICO, Julie. A estrutura do homem integrado à natureza como princípio da literatura brasileira contemporânea. Espaço Ameríndio, v. 13, n. 2, p. 242-267, jul.-dez. 2019. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EspacoAmerindio/article/download/93400/55531. Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.22456/1982-6524.93400
DORRICO, Julie. A literatura indígena contemporânea no Brasil: a autoria individual de identidade coletiva. FLIP, 2021. Disponível em: https://flip.org.br/2021/a-literatura-indigena-contemporanea-no-brasil-a-autoria-individual-de-identidade-coletiva/. Acesso em: 18 dez. 2024.
ENES FILHO, Djalma. B. Literatura indígena brasileira contemporânea para a infância: uma escrita criativa e de resistência. 2023. Tese (Doutorado em Educação) — Universidade Federal de Santa Catarina, Centro de Ciências da Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação, Florianópolis, 2023.
FRANCA, Aline; SILVEIRA, Naira Christofoletti. A representação descritiva e a produção literária indígena brasileira. Transinformação, v. 25, n. 3, p. 229-238, 2013. Disponível em: https://www.scielo.br/j/tinf/a/Sw9dF3yQ43JZRZgR7mkttWQ/?format=pdf. Acesso em: 18 dez. 2024.
GRAÚNA, Graça. A literatura indígena brasileira: debatendo o conceito. Boitatá, v. 22, p. 1-14, 2016. Disponível em: https://ojs.uel.br/revistas/uel/index.php/boitata/article/view/31279. Acesso em: 18 dez. 2024.
GRAÚNA, Graça. Por uma definição de literatura indígena. Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, n. 47, p. 273-276, 2016. Disponível em: https://www.scielo.br/j/elbc/a/v8Mq5p4P6j9vRKVMXJ5WjPC/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 18 dez. 2024.
MUNDURUKU, Daniel. Literatura indígena: tradição e contemporaneidade. Revista Brasileira de Educação, v. 24, n. 72, p. 42-50, 2018.
PEREIRA, Alex Viana. Literatura de autoria indígena brasileira: um movimento em ascensão. Revista de Letras, v. 22, n. 52, p. 145-151, 2021. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/linguaseletras/article/download/26999/pdf/104935. Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.5935/1981-4755.20210010
POTIGUARA, Eliane. A voz da mulher indígena na literatura brasileira. Revista Estudos Literários, v. 34, p. 29-38, 2019.
SIQUEIRA, Amanda Maria Barbosa; SZLACHTA JUNIOR, Arnaldo Martin. Histórias e culturas indígenas na educação básica: a literatura indígena brasileira contemporânea como fonte histórica na sala de aula. Cadernos de Pesquisa do CDHIS, v. 36, n. 2, p. 214-242, 2023. DOI: https://doi.org/10.14393/cdhis.v36n2.2023.71035
THIÉL, Janice. A literatura dos povos indígenas e a formação do leitor multicultural. Educação & Realidade, v. 38, n. 4, p. 1175-1189, 2013. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/262762371_A_literatura_dos_povos_indigenas_e_a_formacao_do_leitor_multicultural. Acesso em: 18 dez. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/S2175-62362013000400009
THIÉL, Janice Cristine. A literatura infanto-juvenil indígena brasileira e a promoção do letramento multicultural. Revista Brasileira de Educação, v. 21, n. 64, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.