National Identity in History Textbooks

Araribá Project Collection

Visualizações: 424

Authors

  • Daliane Kulmann Rodrigues Federal University of Pampa
  • Gabriel da Rosa Etcheverria Federal University of Pampa https://orcid.org/0009-0007-8623-8130
  • Thiago Abrelino Paula dos Santos Federal University of Pampa
  • Edson Romário Monteiro Paniagua Federal University of Pampa

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.18

Keywords:

Textbook, Identity, History

Abstract

This study aims to analyze, through research on the history textbooks of the Araribá Project Collection – Editora Moderna, PNLD 2017-2019, the conception of national identity expressed through the content of the book. Didactics, pedagogy, national identity, and textbooks are interconnected concepts within the perspective of constructing a political and cultural project of a state, often linked to a governmental policy to create a patriotic sphere around the nation and assist the government in executing its state policy. This form of construction occurred in Brazil. The article is presented in three parts. First, we provide a historical overview of the development of the textbook and perceptions regarding its use in building national identity through its content. Next, we examine the role of the historian as a practical source for creating and executing national identity within this macro process. Finally, we analyze a contemporary collection of textbooks that follows the PNLD guidelines to observe whether there is a construction of a national identity through content about Brazilian history and what type of identity is conveyed through the written and iconographic text.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daliane Kulmann Rodrigues, Federal University of Pampa

Undergraduate in Humanities Teaching at the Federal University of Pampa - Unipampa, São Borja campus. Researching Humanities and Interdisciplinarity. Email: dkrodrigues97@gmail.com

Gabriel da Rosa Etcheverria, Federal University of Pampa

Undergraduate in Humanities Teaching at the Federal University of Pampa, São Borja campus. Researching Humanities and Interdisciplinarity. Email: gabrel.etcheverria@gmail.com

Thiago Abrelino Paula dos Santos, Federal University of Pampa

Undergraduate in Humanities Teaching at the Federal University of Pampa - Unipampa, São Borja campus. Researching Humanities and Interdisciplinarity. Email: dossantosthiago610@gmail.com

Edson Romário Monteiro Paniagua, Federal University of Pampa

Professor Dr. Edson Romario Monteiro Paniagua. Assistant Professor at the Federal University of Pampa, São Borja campus/RS – Brazil. Research on Humanities and Interdisciplinarity. Email: edsonpaniagua@unipampa.edu.br

References

APOLINÁRIO, Maria Raquel (org.). Projeto Araribá História 6 a 9º ano. Editora Moderna. 4ed. São Paulo, 2014

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez, 2008.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Livro didático e conhecimento histórico: uma história do saber escolar. São Paulo, 1993. Tese de Doutorado – Faculdade de Filosofia, Letras e Ciências Humanas – Universidade de São Paulo.

BRASIL. EDITAL DE CONVOCAÇÃO 04/2015 – CGPLI. Edital de convocação para o processo de inscrição e avaliação de obras didáticas para o Programa Nacional Do Livro Didático PNLD 2018. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php option=com_ docman&view =download&alias=39561- pnld-2018-edital-pdf&category_slug=maio-2016-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 07/2019.

BRASIL. Decreto-Lei Nº 4.244, 1942. Disponível em: <https://www2.camara.leg.br/legin/fed/declei/1940-1949/decreto-lei-4244-9-abril-1942- 414155-publicacaooriginal-1-pe.html>. Acesso em: 07/2019.

CHOPPIN, Alain. Revista a História da Educação. Vol. 6, Nº.11 (jan/jun.), 2002.

Da SILVA, Jeferson Rodrigo. DE ANÔNIMO A BEST-SELLER: digressões sobre o sucesso do Projeto Araribá - História no PNLD de 2008, Revista Tempo e Argumento, v. 4, n. 2, p105. jul./dez. 2012 DOI: https://doi.org/10.5965/2175180304022012102

FILGUEIRAS, Juliana Miranda. As políticas para o livro didático durante a ditadura militar: Florianópolis Colted e a Fename. História Educação. Porto Alegre, v. 19, n. 45, p. 85-102, jan.-abr., 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/2236-3459/44800

FIORIN, João Luiz. A construção da identidade nacional brasileira - Bakhtiniana. Revista de Estudos do Discurso, 2009.

FONSECA, Selva Guimarães. Didática e prática de ensino de História. Editora Papirus, São Paulo, 2003

HALL, Stuart. A Identidade Cultural na Pós-Modernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 2006.

LARAIA, Roque de Barros. Cultura: um conceito antropológico. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editora, 2006.

MATOS, Júlia Silveira. A história nos livros didáticos: o papel das políticas governamentais na produção e veiculação do saber histórico. Revista Historiæ, Rio Grande, v. 3, n. 1, p. 51-74, 2012.

MELO, Victor Andrade de. Garrincha x Pelé: Futebol, cinema, literatura e a construção da identidade nacional. Revista Brasileira de Educação Física e Esporte, São Paulo, v. 20, n. 4, p. 281-285, out.-dez. 2006.

PILETTI, Claudino. Didática Geral. São Paulo: Ática, 2004.

PINSKY, Carla Bassanezi. Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2008.

PINSKY, Jaime (org.). O ensino de história e a criação do fato. São Paulo: Contexto, 2001.

RÜSEN, Jorn. Razão Histórica. Teoria da História: Fundamento da ciência histórica. Brasília: Editora: Universidade de Brasília. 2001.

WENDT, Wanessa Tag. A república nos livros didáticos de História da Era Vargas (1938 - 1945). Porto Alegre, 2015. Dissertação de Mestrado em História - Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas - Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul.

Published

2021-06-01

How to Cite

Kulmann Rodrigues, D., Etcheverria, G. da R., Santos, T. A. P. dos, & Paniagua, E. R. M. (2021). National Identity in History Textbooks: Araribá Project Collection. Interdisciplinary Studies Journal, 1(3). https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.18

Similar Articles

<< < 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.