THE DEVELOPMENT OF STATISTICAL KNOWLEDGE
A PROBLEMATIZATION BASED ON THE THEME OF CLIMATE CHANGE IN PUBLIC EDUCATION IN SANTA CATARINA
Visualizações: 91DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i1.1673Keywords:
Climate Change, Socioeconomic Impacts, Temporal Analysis, ResilienceAbstract
This paper presents a proposal for a didactic sequence for the development of classes for the second year of high school, adopting the theme of climate change. A search for scientific data that serve as a basis for the problem of climate change is carried out and from the data collected by the teacher and by the students themselves, a large group discussion is held, aiming to establish a relationship between such data and mathematics, as well as a social and political awareness on the subject. It aims to promote the debate on climate change, connected with the episode of floods that occurred in Rio Grande do Sul, in the years 2023 and 2024. Students are expected to understand the basics of statistics and be able to use them to interpret information pertaining to climate data.
Downloads
References
BRASIL. MEC. Secretaria de Educação Média e Tecnológica. Parâmetros Curriculares Nacionais Ensino Médio. Brasília, 1999.
MAGNO, C. lima, Costa, F. A., & Borba, G. L. (2016). A Educação em Mudanças Climáticas: Uma Abordagem Interdisciplinar. Holos, 4, 176–188.
NOBRE, Carlos A. Fundamentos científicos das mudanças climáticas / Carlos A. Nobre, Julia Reid, Ana Paula Soares Veiga. – São José dos Campos, SP: Rede Clima/INPE, 2012. 44 p.
SENRA, N. de C. O O Saber e o poder das estatísticas : uma história das relações dos estaticistas com os estados nacionais e com as ciências. Rio de Janeiro: IBGE, 2005.
RESENDE de Faria, D., Almussa Leite Torres, G., & Pereira Coltri, P. (2023). O Currículo Paulista como instrumento e recurso para o planejamento docente na educação em mudanças climáticas. Revista Brasileira De Climatologia, 33(19), 29–49.
SILVA, R. W. C.; PAULA, B. L. Causa do aquecimento global: antropogênica versus natural. Terra e Didática, vol. 5, n.1, p. 42-49, 2009.
SARTORI, Tapia, STEPHANIE Alice (2017). Reflexões sobre o saber estatístico: uma problematização para aulas de matemática a partir do tema “Mudanças climáticas”. Educação Matemática Em Revista, 22(55), pp. 94-109 .
TRAVERSINI, C. S.; BELLO, S. E. L. Saber Estatístico e sua Curricularização para o Governamento de todos e de cada um. Boletim de Educação Matemática, v. 24, n. 40, dez, 2011, p. 855-871.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.