DROPOUT AND FAILURE IN THE UNDERGRADUATE COURSES OF THE UEA HIGHER NORMAL SCHOOL

CHALLENGES AND PERSPECTIVES

Visualizações: 36

Authors

  • Rosilene Gomes da Silva Ferreira University of the State of Amazonas
  • Hileia Monteiro Maciel Cabral University of the State of Amazonas https://orcid.org/0000-0003-2748-6314
  • Jéssica da Cruz Chagas Federal University of Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1646

Keywords:

Higher Education, School Dropout, Failure, Dropout, Retention

Abstract

Undergraduate education has become widely accessible to the general population through university programs offered by the federal government. However, the increase in demand for higher education courses has also brought to light a worrying problem: the high number of dropouts, retentions, and failures. Focusing specifically on university dropout, an even more particular and problematic phenomenon is dropout in undergraduate courses. The objective of this study is to analyze the factors that lead to dropout and failure of students in undergraduate courses at the Escola Normal Superior (ENS). The methodology adopted is qualitative, with a descriptive approach. The research universe includes undergraduate courses in the in-person modality of the Escola Normal Superior. The partial results indicate that, among a total of 929 students who dropped out between 2015 and 2019, the courses with the highest dropout rates were Bachelor's Degree in Letters - Portuguese Language (25.1%), Geography (24.6%), Biological Sciences (21.2%) and Mathematics (21.0%), while Pedagogy had the lowest dropout rate, at 7.8%. The data reveal the urgent need to implement coordinated actions between managers, teachers and students to promote the permanence of students in the Bachelor's Degree courses at the Escola Normal Superior.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosilene Gomes da Silva Ferreira, University of the State of Amazonas

PhD in Biotechnology from the Federal University of Amazonas (PPGBIOTEC/UFAM). Professor at the University of the State of Amazonas (UEA).

Hileia Monteiro Maciel Cabral, University of the State of Amazonas

PhD in Science and Mathematics Education from the Amazon Network for Science and Mathematics Education (PPGECEM/REAMEC). Professor at the University of the State of Amazonas (UEA).

Jéssica da Cruz Chagas, Federal University of Amazonas

Master's in Science and Mathematics Teaching from the Federal University of Amazonas (PPGECIM/UFAM). Teacher at the State Department of Education (SEDUC).

References

ALMEIDA, J. B.; SCHIMIGUEL, J. Avaliação sobre as causas da evasão escolar no Ensino Superior: estudo de caso no curso de Licenciatura em Física no Instituto Federal do Maranhão. Revista de Ensino de Ciências e Matemática, [S. l.], v. 2, n. 2, p. 167–178, 2011. DOI: 10.26843/rencima.v2i2.64.

AZEVEDO, A. R. de. A evasão nos cursos de licenciatura: onde está o desafio? Cadernos de Estudos e Pesquisas em Políticas Educacionais. v. 3. 2019.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2016.

BIAZUS, C. A. Sistema de fatores que influenciam o aluno a evadir se dos cursos de graduação na UFSM e na UFSC: um estudo no curso de ciências contábeis. 2004. 203 f. Tese (Doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2004.

BRASIL. Comissão Especial de Estudos sobre a Evasão nas Universidades Públicas Brasileiras. Diplomação, Retenção e Evasão nos Cursos de Graduação em Instituições de Ensino Superior Públicas. Brasília, 1996. Disponível em: https://www.andifes.org.br/wp--ontent/files_flutter/Diplomacao_Retencao_Evasao_Graduacao_em_IES_Publicas-1996.pdf. Acesso em: 08 fev. 2024.

BRASIL. Inep divulga o Censo da Educação Superior 2017. Disponível em: http://www.prograd.ufpr.br/portal/blog/informativo/inep-divulga-o-censo-de-educacao-superior-2017/. Acesso em: 08 fev. 2024.

BUENO, J. L. O. A evasão de alunos. In: MEC/ANDIFES/ABRUEM/SESU. Diplomação, retenção e evasão nos cursos de graduação em instituições de ensino superior públicas. Revista Avaliação, Campinas, SP, v., n. 2, p. 55-65, jul. 1996.

DAVOK, D. F.; BERNARD, R. P.. Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina – UDESC. Avaliação, v. 21, n. 2, p. 503-521.2021.

FREITAS, R. S. A ocorrência da evasão do ensino superior: uma análise das diferentes formas de mensurar. 2016. 82 p. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2016.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LIMA, E.; MACHADO, L. A evasão discente nos cursos de licenciatura da Universidade Federal de Minas Gerais. Educação Unisinos, v. 18, n. 2, 2014.

LOBO, M. B. C. M.. Panorama da evasão no ensino superior brasileiro: aspectos gerais das causas e soluções (ABMES Cadernos). Brasília: ABMES. 2012.

MAIA, M. F. A evasão no 3º grau: a quem interessam as razões. Campinas, 1984, 128f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas, 1984.

MARTINS, C. B. N. Evasão de alunos nos cursos de graduação em uma instituição de ensino superior. 2007. Dissertação (Mestrado) – Fundação Pedro Leopoldo, Pedro Leopoldo, 2007.

MINAYO, M. C. de S. Análise qualitativa: teoria, passos e fidedignidade. Revista Ciência & Saúde Coletiva, v. 17, n. 3. 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1413-81232012000300007.

OLIVEIRA, V. W. N.; CARVALHO, C.. Evasão na licenciatura: estudo de caso. Revista Trilhas da História, v. 3, n. 6, p. 97-112, 2014.

REIS, V. W. et al. Evasão no ensino superior de engenharia no Brasil: um estudo de caso no CEFET/RJ. Congresso Brasileiro de Educação e Engenharia. Belém, 2012. Disponível em: https://abenge.org.br/cobenge/legado/arquivos/7/artigos/103734. pdf. Acesso em: Acesso em: 08 fev. 2024.

SALES JUNIOR, J. S. Uma análise estatística dos fatores de evasão e permanência de estudantes de graduação presencial da UFES. [Dissertação] Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, 2013.

SANTANA, A. P.; PEROSSO, J. E. C.; MACEDO, K. L. O.; FARIAS, S. P. D de. Evasão escolar em escolas públicas municipais rurais localizadas em Montes Claros. Trabalho de Conclusão de Curso. Universidade Estadual de Montes Claros. Montes Claros: 1996.

SILVA, F. C. da. O desempenho acadêmico e o fenômeno da evasão em cursos de graduação da área da saúde. 2016. [dissertação] Universidade Federal de Brasília. 2016.

SILVA, F. I. C. D., RODRIGUES, J. D. P., BRITO, A. K. A., FRANÇA, N. M. D.. Evasão escolar no curso de educação física da Universidade Federal do Piauí. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 17, p. 391-404. 2012.

SILVA FILHO, R. L. L. et al. A evasão no ensino superior brasileiro. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, v. 37, n. 132, p. 641-659, dez. 2007.

VITELLI, R. F.; FRITSCH, R. Evasão em cursos de licenciatura: fatores intervenientes em uma instituição de ensino superior privada brasileira. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista – Bahia – Brasil, v.14, n. 28, p. 225-245, abr./jun. 2018.

Published

2024-11-05

How to Cite

Ferreira, R. G. da S., Cabral, H. M. M., & Chagas, J. da C. (2024). DROPOUT AND FAILURE IN THE UNDERGRADUATE COURSES OF THE UEA HIGHER NORMAL SCHOOL: CHALLENGES AND PERSPECTIVES. Interdisciplinary Studies Journal, 6(4), 01–15. https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1646

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

<< < 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.