Teacher Education in Brazil

Challenges and Opportunities for the Teacher in Higher Education

Visualizações: 346

Authors

  • Jorge Antonio Lima de Jesus Federal University of Pará
  • Renato Moreira Silva State University of Maranhão https://orcid.org/0000-0001-6823-3415
  • Jessica Kerolaynne da Silva Neves Federal University of Pará
  • Roberto Santiago Ferreira Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1480

Keywords:

Higher Education, Teacher Education, Professional Profile, Brazil

Abstract

The social transformations that have occurred in recent decades have caused changes in teacher education in the country, especially for teachers who will work in Higher Education, considering that one of the requirements for this level is for the teacher to work with the tripod: teaching, research, and extension. Thus, this article seeks to reflect on teacher education in Brazil, with the purpose of presenting what it means to be a professor in higher education (1), the importance of the teacher’s work (2), the challenges and opportunities of this professional profile in higher education (3), and teacher management in the classroom as variables in this path to quality education (4). The methodology used was exploratory research with a bibliographic and documentary approach. It is understood that Higher Education is filled with challenges in the face of the new societal model; however, through reflection and teaching action willing to embrace transformations, it becomes possible to guarantee the first steps toward proposing improvements, minimizing the gaps in this stage of Brazilian education, such as the precarious working conditions and relationships in higher education institutions and the lack of public resources to meet professional and institutional demands.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jorge Antonio Lima de Jesus, Federal University of Pará

Professor at the Federal University of Pará – Castanhal University Campus – PA; Member of the Research and Studies Group on Educational Policies and Management - GEPPEGE at the Federal University of Pará.

Renato Moreira Silva , State University of Maranhão

Teacher at the State Education Network of Maranhão – SEDUC; Master's in Education from the State University of Maranhão – UEMA; Member of the Research and Studies Group on Educational Policies and Management - GEPPEGE at the Federal University of Pará.

Jessica Kerolaynne da Silva Neves, Federal University of Pará

Undergraduate in Spanish Language and Literature at the Federal University of Pará – UFPA; Member of the Research and Studies Group on Educational Policies and Management - GEPPEGE at the Federal University of Pará.

Roberto Santiago Ferreira, Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará

Teacher at the Municipal Education Network of Igarapé-Mirim – SEMD; Master's student in Professional and Technological Education – PROFEPT.

References

CHAUÍ, M. Escritos sobre a universidade. São Paulo: Editora da Unesp, 2001. DOI: https://doi.org/10.7476/9788539303045

FRANCO, M. E. D. P. Comunidade de conhecimento, pesquisa e formação do professor do ensino superior. In: MOROSINI, M. C. (Org.). Professor do ensino superior: identidade, docência e formação. 2. ed. Brasília: Plano, 2001.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: Saberes Necessários à Prática Educativa. São Paulo. 23ª. edição. Ed: Paz e Terra, 2002.

FREIRE, P. Pedagogia da esperança, São Paulo. 4ª. edição. Ed:Paz e Terra, 2007.

LIBÂNEO, J. C. Organização e Gestão da Escola: Teoria e Prática. São Paulo: Editora Alternativa, 2004.

LIMA, K. Expansão da educação superior brasileira na primeira década do novo século. In: PEREIRA, L. D.; ALMEIDA, N. L. T. de (Org.). Serviço social e educação. 2. ed. Rio de Janeiro: Lumen Juris, 2013. (Coletânea Nova de Serviço Social).

LUCK, H. Gestão Escolar e formação de gestores. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais. Brasília: O Instituto, 2000.

MASETTO, M. T. Competência Pedagógica do Professor Universitário. São Paulo. Ed Summus.2003.

MORIN, E. Os sete saberes necessários à educação do futuro. Tradução: Catarina Eleonora F. da Silva. 2° ed. São Paulo. Cortez; Brasília, UNESCO, 2000.

MOROSINI, M. C. (org.). Professor do ensino superior: identificidade, docência e formação. Brasília: Plano, 2001.

ORTIZ, R. Mundialização, cultura e política. In: DOWBOR, L. IANNI, O. & RESENDE

P.E.A. Desafios da globalização. Petrópolis. Editora: Vozes, 1999.

PARO, V. H. Administração Escolar: Introdução Crítica. São Paulo: Cortez, 2003.

PENA, Rodolfo F. Alves. Era da Informação. In. Mundo Educação, publicado em 05 mar 2019. Disponível em: https://mundoeducacao.uol.com.br/geografia/era-informacao.htm. Acesso em: 05 abr. 2024.

SAVIANI, Dermeval. Escola e Democracia: teorias da educação, curvatura da vara, onze teses sobre educação e política. 33.ª ed. revisada. Campinas: Autores Associados, 2000.

SCHWARTZ, S.; BITTENCOURT, Z. A. Quem é o “Bom Professor” Universitário? Estudantes e Professores de Cursos de Licenciatura em Pedagogia Dizem Quais São as (Ideais) Qualidades Deste Profissional. In. Seminário de Pesquisa em Educação da região Sul. IX ANPED SUL, 2012. Disponível em:

http://www.ucs.br/etc/conferencias/index.php/anpedsul/. Acesso: 27 mar. 2024.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2002.

VASCONCELOS, M. L. M. A formação dos professores do Ensino Superior. 2ª ed. São Paulo: Pioneira, 2000.

VASCONCELLOS, M. M. M.; OLIVEIRA, C. C. Docência na universidade: compromisso profissional e qualidade de ensino na graduação. Santa Maria, Educação, v. 36, n.2, p. 219-234, maio/ago. 2011. DOI: https://doi.org/10.5902/198464442640

VEIGA, I. P. Docência universitária na educação superior. In: RISTOFF, D.; SAVEGNANI, P. Docência na educação superior. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2006, p. 85-96.

Published

2024-09-07

How to Cite

Jesus, J. A. L. de, Silva , R. M., Neves, J. K. da S., & Ferreira, R. S. (2024). Teacher Education in Brazil: Challenges and Opportunities for the Teacher in Higher Education. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–16. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1480

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.