The Beginning of the Writing Process of 4- and 5-Year-Old Children in the Context of COVID-19
Visualizações: 161DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1329Keywords:
Children, Pandemic, WritingAbstract
There were numerous delicate situations during the pandemic period, which forcibly separated people from their social interactions, and education was no different. Children stopped attending school, and as a result, the initiation of writing in early childhood education experienced certain fragility. The research sought support in legal documents, published articles, and theoretical frameworks, with both quantitative and qualitative approaches. The objectives were to analyze the initiation of the writing process in 4- and 5-year-old children upon returning to in-person classes and to discuss how the initiation of writing occurred for these children during the pandemic in early childhood education. Fourteen children from two CMEIs participated in the research. For data analysis, writing tests were applied. From the collected data, 87% had not yet mastered the initiation of writing after the pandemic. The data analysis shows the need to rethink actions to overcome the shortcomings left by the pandemic.
Downloads
References
ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. Em Rede - Revista De Educação a Distância, v. 7, n.1, p.12-34, 2020. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.621
BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco- -2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 set. 2020.
CAGLIARI, Luís Carlos. Alfabetizando sem o ba-be-bi-bo-bu. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2015.
CAGLIARI, Luís Carlos. Alfabetização e linguística. 21. ed. São Paulo: Scipione, 2017.
FERREIRO, Emília. Reflexões sobre a alfabetização. 26. ed. São Paulo: Cortez, 2018.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2013.
MEC. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia. Acesso em: 03 dez. 2021.
MORAIS, Gustavo. Você conhece o significado da música "Aquarela"? Venha descobrir. https://www.terra.com.br/diversao/musica/voce-conhece-o-significado-da-musica-aquarela-venha-descobrir,0c6437642c3fa3ec9598a1d2b93f445cb4mexfyl.html. Acesso em: 02 fev. 2022.
PEREIRA, Adriana Soares et al. Metodologia da pesquisa científica. 1. ed. Porto Alegre: Universidade de Santa Maria, 2018.
PIAGET, Jean. Para Onde Vai a Educação? Trad. Ivette Braga. 14. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998; PIAGET, J. Seis Estudos de Psicologia. Trad. Nina Constante Pereira. 8 ed. Publicações Dom Quixote, Lisboa, 1978.
PIAGET, Jean. A construção do real da criança .3. ed. São Paulo: Ática, 2010.
SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.
VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 14. ed. São Paulo: Atlas, 2015.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.
VYGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia Pedagógica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.