The Beginning of the Writing Process of 4- and 5-Year-Old Children in the Context of COVID-19

Visualizações: 161

Authors

  • Saiba Magalhães Stein University of the Integration of the Americas
  • Simone Cecilia Paoli Ruiz University of the Integration of the Americas
  • Kennely de Oliveira França Andrade Federal University of Amazonas
  • Kemyla de Oliveira França Andrade Federal University of Amazonas

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1329

Keywords:

Children, Pandemic, Writing

Abstract

There were numerous delicate situations during the pandemic period, which forcibly separated people from their social interactions, and education was no different. Children stopped attending school, and as a result, the initiation of writing in early childhood education experienced certain fragility. The research sought support in legal documents, published articles, and theoretical frameworks, with both quantitative and qualitative approaches. The objectives were to analyze the initiation of the writing process in 4- and 5-year-old children upon returning to in-person classes and to discuss how the initiation of writing occurred for these children during the pandemic in early childhood education. Fourteen children from two CMEIs participated in the research. For data analysis, writing tests were applied. From the collected data, 87% had not yet mastered the initiation of writing after the pandemic. The data analysis shows the need to rethink actions to overcome the shortcomings left by the pandemic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Saiba Magalhães Stein, University of the Integration of the Americas

Student of the Doctoral Postgraduate Program at UNIDA - University of the Integration of the Americas.

Simone Cecilia Paoli Ruiz, University of the Integration of the Americas

Faculty member and supervisor of the Master's and Doctoral Postgraduate Program at UNIDA - University of the Integration of the Americas, Paraguay.

Kennely de Oliveira França Andrade, Federal University of Amazonas

Student of the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Amazonas.

Kemyla de Oliveira França Andrade, Federal University of Amazonas

Student of the Postgraduate Program in Geography at the Federal University of Amazonas.

References

ARRUDA, Eucidio Pimenta. Educação remota emergencial: elementos para políticas públicas na educação brasileira em tempos de covid-19. Em Rede - Revista De Educação a Distância, v. 7, n.1, p.12-34, 2020. DOI: https://doi.org/10.53628/emrede.v7.1.621

BRASIL. Ministério da Educação. Parecer CNE/CP Nº: 5/2020. Reorganização do Calendário Escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da Pandemia da COVID-19. Brasília: Conselho Nacional de Educação, 2020. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco- -2020-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 20 set. 2020.

CAGLIARI, Luís Carlos. Alfabetizando sem o ba-be-bi-bo-bu. 4. ed. São Paulo: Scipione, 2015.

CAGLIARI, Luís Carlos. Alfabetização e linguística. 21. ed. São Paulo: Scipione, 2017.

FERREIRO, Emília. Reflexões sobre a alfabetização. 26. ed. São Paulo: Cortez, 2018.

GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6.ed. São Paulo: Atlas, 2013.

MEC. CNE aprova diretrizes para escolas durante a pandemia. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/busca-geral/12-noticias/acoes-programas-e-projetos-637152388/89051-cne-aprova-diretrizes-para-escolas-durante-a-pandemia. Acesso em: 03 dez. 2021.

MORAIS, Gustavo. Você conhece o significado da música "Aquarela"? Venha descobrir. https://www.terra.com.br/diversao/musica/voce-conhece-o-significado-da-musica-aquarela-venha-descobrir,0c6437642c3fa3ec9598a1d2b93f445cb4mexfyl.html. Acesso em: 02 fev. 2022.

PEREIRA, Adriana Soares et al. Metodologia da pesquisa científica. 1. ed. Porto Alegre: Universidade de Santa Maria, 2018.

PIAGET, Jean. Para Onde Vai a Educação? Trad. Ivette Braga. 14. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 1998; PIAGET, J. Seis Estudos de Psicologia. Trad. Nina Constante Pereira. 8 ed. Publicações Dom Quixote, Lisboa, 1978.

PIAGET, Jean. A construção do real da criança .3. ed. São Paulo: Ática, 2010.

SOARES, Magda. Alfabetização: a questão dos métodos. São Paulo: Contexto, 2016.

VERGARA, Sylvia Constant. Projetos e relatórios de pesquisa em administração. 14. ed. São Paulo: Atlas, 2015.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. A formação social da mente: o desenvolvimento dos processos psicológicos superiores. 6. ed. São Paulo: Martins Fontes, 1996.

VYGOTSKI, Lev Semenovich. Psicologia Pedagógica. 2. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2004.

Published

2024-07-16

How to Cite

Stein, S. M., Ruiz, S. C. P., Andrade, K. de O. F., & Andrade, K. de O. F. (2024). The Beginning of the Writing Process of 4- and 5-Year-Old Children in the Context of COVID-19. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–12. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1329

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.