Rearrangements in Teaching and Instruction: Educational Planning and Management in the 21st Century.
PLANEJAMENTO E GESTÃO EDUCACIONAL NO SÉCULO XXI
Visualizações: 249DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1310Keywords:
University Education, Privatization, Public Policy, Educational management, Productive RestructuringAbstract
In recent decades, Brazil has undergone significant socioeconomic transformations that have profoundly impacted higher education. Market liberalization and privatization have driven the expansion of private higher education institutions, meeting the pent-up demand for higher education, particularly among high school graduates from public schools. The reconfiguration of capital and productive restructuring have led the State to adopt a more assistive and regulatory role. This theoretical article, based on critical bibliographic analysis and data from INEP, explores the new arrangements and relationships in educational planning and management in the 21st century, focusing on higher education. It analyzes the expansion of private higher education driven by market liberalization and the adoption of business management practices in the educational sector, highlighting the consequences of these changes on public policies and the increasing reliance on the private sector.
Downloads
References
ANTUNES, R. A Era da Informatização e a época da Informalização: riqueza e miséria do trabalho no Brasil. In: ANTUNES, R. (Org.). Riqueza e Miséria do Trabalho no Brasil. São Paulo: Boitempo, 2006.
AQUINO, Arthur de. Efeitos da abertura econômica no Brasil dos anos 1990 em duas perspectivas comparadas. Revista de Discentes de Ciência Política da UFSCAR, v. 1, n. 2, 2013. Disponível em: https://www.agendapolitica.ufscar.br/index.php/agendapolitica/article/download/20/17/31#:~:text=Na%20d%C3%A9cada%20de%201990%20a,que%20vinha%20sendo%20a%20infla%C3%A7%C3%A3o. Acesso em: 20 maio 2024.
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/QUADRO/1996.htm. Acesso em: 13 jun. 2023.
BRESSER-PEREIRA, L. C. Gestão do setor público: estratégia e estrutura para um novo Estado. Reforma Do Estado E Administração Pública Gerencial, v. 1, p. 21-38, 1998.
CLARK, B. The Higher Education System: Academic Organization in Cross-National Perspective. Berkeley: University of California Press, 1982.
GONÇALVES, J. E. L. Processo, que processo?. RAE - Revista de Administração de Empresas, out.-dez. 2000. Disponível em: http://www.producao.ufrgs.br/arquivos/disciplinas/493_goncalves_2000b.pdf. Acesso em: 21 maio 2024.
HAMEL, G.; PRAHALAD, C. K. Competindo pelo futuro: estratégias inovadoras para obter o controle do seu setor e criar os mercados de amanhã. Rio de Janeiro: Campus, 1995.
KAPLAN, Robert S.; NORTON, David P. A estratégia em ação: balanced scorecard. 12. ed. Rio de Janeiro: Campus, 1997.
MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Série Histórica. Censo da Educação Superior no Brasil. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/assuntos/censos/censo-da-educacao-superior/series-historicas. Acesso em: 20 maio 2024.
NEWMAN, J.; CLARKE, J. Gerencialismo. Educ. Real., Porto Alegre, v. 37, n. 2, p. 353-381, mai.-ago. 2012. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edreal/a/D9rWCZq8yqtBmtCTQSCjnPk/?format=pdf. Acesso em: 28 maio 2024.
SALATI, P. Gigantes do setor de Educação investem em aquisições para melhorar resultados. Economia. UOL, 2019. Disponível em: https://economia.uol.com.br/noticias/investing/2019/11/14/gigantes-do-setor-de-educacao-investem-em-aquisicoes-para-melhorar-resultados. Acesso em: 26 maio 2024.
SANTOS, B. O.; GARCIA, F. L. A precarização do trabalho docente no Ensino Superior: dos impasses às possibilidades de mudanças. Educ. Rev., n. 46, p. 229-244. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40602012000400016&lng=en&nrm=iso. Acesso em: 28 maio 2024.
SEMESP. Instituições de Ensino Superior no Brasil. Mapa do Ensino Superior no Brasil - Edição 12. Disponível em: https://www.semesp.org.br/mapa/edicao-12/brasil/instituicoes/. Acesso em: 22 maio 2024.
SENGE, Peter M. A quinta disciplina: arte e prática da organização que aprende. 14. ed. São Paulo: BestSeller, 2006.
stSeller, 2006.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.