FORMATIVE PROCESSES IN HUMAN RIGHTS

A TRAINING PROPOSAL FOR PET PEDAGOGY AT UNIPAMPA - CAMPUS JAGUARÃO

Visualizações: 251

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1285

Keywords:

Human Rights, Teacher Training, Pedagogical Practices, University Extension

Abstract

This article presents the project "Human Rights and Teacher Training" from PET - Pedagogy at UNIPAMPA - Campus Jaguarão, carried out in the second semester of 2021. The project addresses the relevance of Human Rights in teacher training, utilizing university extension as a means of incorporating the theme. With a structured schedule, the discussion focused on the critical conceptualization of Human Rights in teacher training. Recognizing gaps in teacher education curricula, the project aimed to fill these shortcomings, emphasizing the crucial role of university extension in knowledge construction. The conception of Human Rights as essential to human dignity was explored, emphasizing the university's role in this context. By addressing the theme in teacher education programs, the project stimulated awareness of rights and understanding of the daily struggle for the desired freedom. Teacher training was recognized as a strategy in this fight, connecting theory to practice to facilitate understanding and emphasize the importance of Human Rights. University extension was highlighted as a means to promote dialogical interactions in teacher training. Aligned with the National Policy for University Extension, the project aimed to complement the education of future teachers and educators in Basic Education, solidifying the relationship between theory and practice in Human Rights.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Lucas da Costa Lage, Universidade Federal do Paraná

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Paraná; Pedagogo pela Universidade Federal do Pampa.

Isadora Cabreira da Silva, Universidade Federal de Pelotas

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Pelotas; Pedagoga e ex-bolsista PET Pedagogia da Universidade Federal do Pampa.

Juliana Brandão Machado, Universidade Federal do Pampa

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul; Professora adjunta do curso de Pedagogia e tutora PET Pedagogia da Universidade Federal do Pampa.

References

BARDIN, Laurence. (2011). Análise de conteúdo (L. de A. Rego & A. Pinheiro, Trads.). Lisboa: Edições 70. (Obra original publicada em 1977)

BENEVIDES, Maria Victoria. Educação em direitos humanos: de que se trata. Formação de Educadores. Desafios e Perspectivas. S. Paulo: UNESP, p. 309-318, 2003

BOBBIO, Norberto. A era dos direitos. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF: Senado Federal: Centro Gráfico, 1988.

BRASIL. Comitê Nacional de Educação em Direitos Humanos. Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Brasília: Secretaria Especial dos Direitos Humanos, Ministério da Educação, Ministério da Justiça, UNESCO, 2006.

BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares Nacionais para o Curso de Graduação em Pedagogia, licenciatura. Resolução CNE/CP 1/2006. Diário Oficial da União, Brasília, 16 de maio de 2006, Seção 1, p. 11.

CANDAU, Vera Maria. Direitos humanos, educação e interculturalidade: as tensões entre igualdade e diferença. Rev. Bras. Educ. [online]. 2008, v.13, n. 37, p.45-56.

CANTINI, Adriana Hartemink; SANTIN, Janaína Rigo. A História da Política Judiciária Nacional de Tratamento Adequado aos Conflitos de Interesses e o Princípio da Dignidade Humana no Poder Judiciário. EPISTIMONIKI: Revista de Educação, Práticas Interdisciplinares e Inovação Científica, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 01–19, 2024. DOI: 10.56579/epistimoniki.v1i1.7.

COMPARATO, Fábio Konder. A Afirmação Histórica Dos Direitos Humanos. São Paulo: Editora Saraiva, 2015.

CONGRESSO CONTINENTAL. United States Declaration of Independence. Aprovado no Segundo Congresso Continental. Pênsilvania, 1776. Disponível em: http://www.uel.br/pessoal/jneto/gradua/historia/recdida/declaraindepeEUAHISJNeto.pdf. Acesso em: 24 dez. 2022.

Fórum de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Política nacional de Extensão Universitária. Manaus: FORPROEX; 2012

GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2005

KRENAK, Ailton. A vida não é útil. Companhia das Letras, 2020.

LAGE, Lucas da Costa; OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima de. QUEM SOMOS NÓS? LEVANTAMENTO DO CONCEITO DE HUMANO NA PRODUÇÃO DO CONHECIMENTO. Revista de Estudos Interdisciplinares, [S. l.], v. 4, n. 5, p. 59–76, 2023. Disponível em: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/458. Acesso em: 03 de março de 2024.

LAGE, Lucas da Costa. Direitos Humanos para quem? Uma investigação sobre o conceito de humano no Plano Nacional de Educação em Direitos Humanos. Curitiba, 2024. Dissertação de Mestrado - Universidade Federal do Paraná, Setor de Educação.

MUJICA, Rosa María. Educación no formal y educación en derechos humanos. Retos, objetivos, sectores y estrategias. Lima: IPEDEHP, 2001.

OLIVEIRA, Roberto Dalmo Varallo Lima. Um ensaio sobre a cegueira: covid-19 e a humanização das ciências da natureza. Revista Interdisciplinar de Direitos Humanos, v. 8, n. 2, p. 71-81. 2020.

ONU. Declaração Universal dos Direitos Humanos. Paris, 1948.

ONU. Declaração e Programa de Ação da Conferência Mundial Sobre os Direitos Humanos. Viena, 1993.

PIMENTEL, Jose Eduardo de Souza. Introdução ao Direito Digital. Revista Jurídica ESMP-SP, v. 13, 2018. Disponível em: https://es.mpsp.mp.br/revista_esmp/index.php/RJESMPSP/article/view/352. Acesso em: 10 dez. 2023.

SANTOS, Boaventura de Souza. Uma concepção multicultural de direitos humanos. Lua Nova [online]. 1997, n. 39, p.105-124.

SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do trabalho científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.

SILVA, Daiane da Luz; CAPUTO, Maria Constantina; VERAS, Renata Meira. Educação em Direitos Humanos no currículo das Licenciaturas de instituições Federais de educação Superior. Educação e Pesquisa, v. 47, dez. 2021, p. e244510, DOI:10.1590/S1678-4634202147244510.

TRIVIÑOS, Augusto Nibaldo Silva. Bases Teóricas-Metodológicas da Pesquisa Qualitativa em Ciências Sociais. Idéias Gerais Para a Elaboração de um Projeto de Pesquisa. Caderno de Pesquisa Ritter dos Reis. V. IV, nov. 2001. 2ª Ed. Porto Alegre. Faculdades Integradas Ritter dos Reis. 2001.

VIEIRA, Luís. A FRAGILIDADE DOS DIREITOS HUMANOS EM EDUCAÇÃO: REFLEXOS DA PANDEMIA. Revista de Estudos Interdisciplinares, [S. l.], v. 4, n. 6, p. 02–13, 2023. Disponível em: https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/443. Acesso em: 11 jan. 2024.

Published

2024-10-11

How to Cite

Lage, L. da C., Silva, I. C. da, & Machado, J. B. (2024). FORMATIVE PROCESSES IN HUMAN RIGHTS: A TRAINING PROPOSAL FOR PET PEDAGOGY AT UNIPAMPA - CAMPUS JAGUARÃO. Interdisciplinary Studies Journal, 6(3), 01–22. https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1285

Similar Articles

<< < 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.