A EDUCAÇÃO COMO DISPOSITIVO DE CONTROLE BIOPOLÍTICO

DISCURSOS SOBRE GÊNERO E EDUCAÇÃO SEXUAL

Visualizações: 37

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1095

Keywords:

Human Rights, Right to education, Gender and Sexuality

Abstract

The theme of this work is the analysis of education as a mechanism for biopolitical control of bodies and knowledge, based on discourses about sexual and reproductive education. Observe the impacts and developments in Brazilian education regarding the themes mentioned over the years and how their (non) approach in schools reiterates and does not deconstruct patterns, stereotypes and gender violence. It is necessary to carry out an in-depth analysis of what type of education is being produced, with what biases and from what perspectives, taking into account the inevitable patriarchal influence in society. The theme reflects the need to understand the role of education in the construction of the individual and how this education can be used as a control mechanism, which has the power to reinforce or break with socially imposed standards regarding gender and sexual education in adolescence. The work methodology consisted of bibliographical research carried out using hypothetical-deductive approaches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Victoria Pedrazzi, Regional University of Northwestern Rio Grande do Sul - UNIJUÍ

Graduate student in Human Rights at the Postgraduate Program in Law at UNIJUÍ. CAPES Scholarship recipient. Member of the Biopolitics and Human Rights Research Group.

Joice Graciele Nielsson, Regional University of Northwestern Rio Grande do Sul

Ph.D. in Law from the University of Vale do Rio dos Sinos (São Leopoldo/RS). Professor at the Stricto Sensu Postgraduate Program in Law at UNIJUÍ.

References

BALEM, Isadora Forgiarini; DE SOUZA, Lucas Silva; DO NASCIMENTO, Valéria Ribas. Os corpos que (não) importam: uso do direito na normalização biopolítica do gênero a partir de uma perspectiva foucaultiana. 2020. Revista de Direito Brasileira. [S.l.], v. 26, n. 10, p. 5-24 ISSN 2358-1352. Florianópolis. Santa Catarina. Disponível em: http://dx.doi.org/10.26668/IndexLawJournals/2358-1352/2020.v26i10.5309. Acesso em: 27. out. 2023;

BRASIL. Constituição Federal. 1988. Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 27. out. 2023;

______. Lei 13.005 de 25 de junho de 2014. Plano Nacional de Educação – PNE. Brasília. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 10. nov. 2023;

CASSIAVILLANI, Thiene; ALBRECHT, Mirian Pacheco Silva. Educação Sexual: uma análise sobre legislação e documentos oficiais brasileiros em diferentes contextos políticos. 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/SciELOPreprints.4001. Acesso em: 10. nov. 2023;

DA SILVA, Guedes Robson. Biopolítica, precariedade e educação: um ensaio de pensamento com Butler e Foucault. 2020 Linhas Críticas, 26, e32333. Disponível em: https://doi.org/10.26512/lc.v26.2020.32333; Acesso em: 27. out. 2023;

FOUCAULT, Michel. Vigiar e Punir: nascimento da prisão. Petrópolis: Vozes, 1987;

______. A história da sexualidade I: A vontade de Saber. 13. ed. Rio de Janeiro: Graal, 1988;

______. Microfísica do Poder. 1979. 15ª Edição. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz e Terra, 2023;

FURLANETTO, Milene Fontana et al. Educação sexual em escolas brasileiras: revisão sistemática da literatura. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 168, p. 550-571, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.1590/198053145084. Acesso em: 10. nov. 2023;

LOURO, Guaraci Lopes. Gênero, sexualidade e educação. Uma perspectiva pós-estruturalista. 2003. 6ª edição. 1997, Editora Vozes Ltda. Petrópolis. RJ. Disponível em: https://www.ufpb.br/escolasplurais/contents/noticias/e-books/secao-1-10-32-de-de-finibus-bo norum-et-malorum-escrita-por-cicero-em-45-ac. Acesso em: 27. out. 2023;

MACCOPPI, Jaqueline Alexandra. Governantes ou governadas? O útero como campo de gestão biopolítica e suas implicações práticas e legais. 1ª Edição. Belo Horizonte, São Paulo: D’Plácido, 2023;

MASCARENHAS, Leonardo Balbino. Biopolítica, Educação e Resistência na Contemporaneidade. 2018. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 43, n. 4, p. 1537-1554, out./dez. Disponível em: http://dx.doi.org/10.1590/2175-623675587; Acesso em: 27. out. 2023;

NASCIMENTO, Caroline Gonçalves; WASKOW, Milena Holz; STREY, Marlene Neves; COSTA, Ângelo Brandelli. Todo mundo é igual? Construções de gênero sob o olhar da juventude. Interações (Campo Grande), [S. l.], v. 22, n. 1, p. 151–164, 2021. DOI: 10.20435/inter.v22i1.2597. Disponível em: https://interacoesucdb.emnuvens.com.br/interacoes/article/view/2597. Acesso em: 27. out. 2023;

ONU Mulheres; Gênero e Número. Mapa da Violência de Gênero. Disponível em: https://mapadaviolenciadegenero.com.br. Acesso em 10. nov. 2023.

SOARES, Carmen Lúcia. Corpo, conhecimento e educação: notas esparsas. In: SOARES, Camen Lúcia (org.). Corpo e história. Campinas: Autores Associados, 2001. p. 109-12;

______. Educação do corpo. In: GONZÁLEZ, Fernando Jaime; FENSTERSEIFER, Paulo Evaldo. Dicionário Crítico de Educação Física. Ijuí: Unijuí, 2014. p. 219-225;

______. Educação do corpo: apontamentos para a historicidade de uma noção. DOSSIÊ – Corpo e História: os múltiplos processos de educação do corpo. Educar em Revista, Curitiba, v. 37, e76507, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.76507. Acesso em: 27. out. 2023;

STF. SUPREMO TRIBUNAL FEDERAL. Arguição de Descumprimento de Preceito Fundamental; ADPF 457. 2020. Disponível em: https://portal.stf.jus.br/processos/downloadPeca.asp?id=15343276006&ext=.pdf, Acesso em: 27. out. 2023;

WERMUTH, Maiquel Ângelo Dezordi; NIELSSON, Joice Graciele. Necrobiopolítica de gênero no Brasil contemporâneo: o feminicídio em tempos de fascismo social. Revista Brasileira de Políticas Públicas, Brasília, v. 10, n. 2 p.331-350, 2020;

WICHTERICH, Christa. Direitos Sexuais e Reprodutivos. Christa Wichterich. – Rio de Janeiro: Heinrich Böll Foundation, 2015.

Published

2024-05-30

How to Cite

Pedrazzi, V., & Nielsson, J. G. (2024). A EDUCAÇÃO COMO DISPOSITIVO DE CONTROLE BIOPOLÍTICO: DISCURSOS SOBRE GÊNERO E EDUCAÇÃO SEXUAL. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–13. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1095

Similar Articles

<< < 28 29 30 31 32 33 

You may also start an advanced similarity search for this article.