AQUAPONICS AS A RESOURCE FOR ECOLOGICAL LITERACY AND INTEGRAL EDUCATION IN BASIC EDUCATION
Visualizações: 247DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1087Keywords:
Ecology Education, Aquaponic System, CurriculumAbstract
In the context of Ecology education in Brazil's basic education, a gap is identified, criticized for being predominantly theoretical and based on memorization of concepts, compromising the development of socio-emotional skills, and the formation of environmental ethics in students. Given this scenario, the use of aquaponic systems is proposed as a didactic resource to promote ecological literacy and contribute to students' comprehensive education. The technique, integrating aquaculture and hydroponics, stands out for its underexplored pedagogical potential in basic education, offering a practical and integrated approach to environmental issues. The research presents potential teaching practices with aquaponic systems, relating them to the curricular guidelines of the BNCC, key concepts, principles for ecological literacy, and the four pillars of UNESCO education. It is concluded that the potential contribution of using aquaponic systems goes beyond making classes dynamic or practical, promoting an integrated approach to scientific, technological, and social issues. Emphasizing the importance of its dissemination through cross-sectoral policies for teacher training and integration with communities and families.
Downloads
References
ANTUNES, A.; PADILHA, P. R. Educação Cidadã, educação integral: fundamentos e práticas. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2010.
BARROS, A.; ARAÚJO, J.. Aulas de campo como metodologia para o ensino de ecologia no ensino médio. Revista Areté | Revista Amazônica de Ensino de Ciências, v. 9, n. 20, p. 80-88, 2017. Disponível em: https://periodicos.uea.edu.br/index.php/arete/article/view/249. Acesso em: 20 jan. 2024.
BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de
Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996
BRASIL. Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC, Secad, 2009. 52 p.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME. 2018.
CAIN, M.; BOWMAN, W.; HACKER, S. Ecologia. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2018.
CAPRA, F. As conexões ocultas: ciência para uma vida sustentável. São Paulo: Cultrix, 2005.
CAPRA, F. Falando a linguagem da natureza: princípios da sustentabilidade. In: STONE, M.; BARLOW, Z. (Orgs.). Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultri, 2006. pp. 46-57.
CAPRA, F.. Sustainable Living, Ecological Literacy, and the Breath of Life. Canadian Journal of Environmental Education, v. 12, n. 1, p. 9-18. Disponível em: https://cjee.lakeheadu.ca/article/view/624. Acesso em: 20 jan. 2024.
CARMO, H.; FERREIRA, M.. Metodologia da Investigação–Guia para Auto-aprendizagem. 2. ed. Lisboa: Universidade Aberta, 2008.
CRUZ, D. D.. Ecologia. João Pessoa: Editora da UFPB, 2015.
DELORS, J.; AL MUFTI, I.; AMAGI, I.; CARNEIRO, R.; CHUNG, F.; GEREMEK, B.; GORHAM, W.; KORNHAUSER, A.; MANLEY, M.; NANZHAO, Z; QUERO, M. P.; SAVANÉ, M. A.; SINGH, K.; STAVENHAGEN, R.; SUHR, M. W.; NANZHAO, Z. Educação, um tesouro a descobrir: relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. São Paulo, SP: Cortez, 2010. 281 p.
DIVER, S.; RINEHART, L.. Aquaponics – Integration of hydroponics with aquaculture. Montana, Estados Unidos da América: Attra, 2010. 28p.
DUARTE, A.. J.; MALHEIRO, B.; RIBEIRO, C.; SILVA, M. F.; FERREIRA, P.; GUEDES, P.. Developing an aquaponics system to learn sustainability and social compromise skills. Journal of Technology and Science Education, v. 5, n. 4, p. 235-253, 2015. DOI: 10.3926/jotse.205
ELLIOTT, J. El cambio educativo desde la investigación-acción. 4. ed. Madrid: Ediciones Morata, 2005.
ELLIOTT, J. La Investigación-acção em educación. 6. ed. Madrid: Ediciones Morata, 2010
FELIZ, F. H. M.; OLIVEIRA, M. C. A. Ensino de Ecologia em artigos do Encontro Nacional De Ensino De Biologia (EnEBio). In: LIMA, J. R.; OLIVEIRA, M. C. A.; CARDOSO, N. S. (Orgs.). Itinerários de resistência: pluralidade e laicidade no Ensino de Ciências e Biologia. 1ed.Campina Grande: Editora Realize, 2021, v. 1, p. 3880-3888.
FONSECA, G.; CALDEIRA, A. M. A. Uma reflexão sobre o ensino aprendizagem de ecologia em aulas práticas e a construção de sociedades sustentáveis. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 1, n. 3, p. 70-92, 2008. DOI: 10.3895/S1982-873X2008000300006.
GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil: inovações em processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.
GENELLO, L.; FRY, JILIAN P.; FREDERICK, JOHN ADAM; LI, XIMIN; LOVE, DAVID C. Fish in the classroom: a survey of the use of aquaponics in education. European Journal of Health & Biology Education, v. 5, n. 1, p. 1-12, 2016. DOI: 10.20897/lectito.201502.
KÖNIG, B.; JUNGE, R.; BITTSANSZKY, A.; VILLARROEL, M.; KŐMÍVES, T.. On the sustainability of aquaponics. Ecocycles, v. 2, n. 1, p. 26-32, 2016. DOI: 10.19040/ecocycles.v2i1.50
KRIZEK, J. P. O.; MULLER, M. V. D. V. Desafios e potencialidades no ensino de Ecologia na Educação Básica. REnBio – Revista de Ensino de Biologia da SBEnBio, v. 14, n. 1, p. 700-720, 2021. DOI: 10.46667/renbio.v14i1.401
LOPES, S.; ROSSO, S. Ciências da natureza: Lopes & Rosso – manual do professor. 1. ed. São Paulo: Moderna, 2020.
MACIEL, E. A.; GÜLLICH, R. I. C. Metodologias diferenciadas para o Ensino de Ecologia. In: GÜNZEL, E. E.; GÜLLICH, R. I. C. Aprendendo Ciências: ensino e extensão. Bagé, RS: Faith. 2018. pp. 34-37.
MARTINS, P. Aquaponia, uma novidade na educação ambiental. AmbientalMente Sustentable: Revista científica galego-lusófona de educación ambiental, v. 23, p. 101-106, 2017. DOI: 10.17979/ams.2017.23-24.0.3369
MIRANDA, I. C.; CARDOSO, I. S.; SILVA, J. P. P.; XAVIER, D. T. O.; GUEDES, A. C. B.; OLIVEIRA, L. C.; MODESTO, R. C.; FLEXA, C. E.; VASCONCELOS, V. M. M.; SILVA, F. N. L. Propostas didáticas em aquicultura para o currículo da educação do campo na região amazônica. Revista Brasileira de Educação do campo. v. 8, e13973, 2023. DOI: 10.20873/uft.rbec.e13973
MIYAZAKI, Y.N.; PONTE, M.L.P. Aquaponia como Instrumento de Ensino. São José do Rio Preto/SP: Reconecta Soluções Educacionais, 2022.
MOLL, J. (Org.). Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília: MEC/Secad, 2009.
ODUM, E. P. Fundamentos da Ecologia. 6. ed. Lisboa: Fundação Calouste Gulbenkian, 2001.
RIBEIRO, J. A. G.; CAVASSAN, O.. Um olhar epistemológico sobre o vocábulo ambiente: algumas contribuições para pensarmos a Ecologia e a Educação Ambiental. Filosofia e História da Biologia, v. 7, n. 2, p. 241-261, 2012. Disponível em: http://hdl.handle.net/11449/135006. Acesso em 20 jan. 2024.
RODRIGUES, Z. B. Educação: Um estudo com base no relatório da UNESCO sobre os quatro pilares do conhecimento. Revista Científica Multidisciplinar Núcleo do Conhecimento. v. 4, n. 1, p. 53-60, 2021. DOI: 10.32749/nucleodoconhecimento.com.br/educacao/quatro-pilares
SÁTIRO, T. M.; NETO, K. X. C. R.; DELPRETE, S. E. Aquaponia: Sistema que integra produção de peixes com produção de vegetais de forma sustentável. Revista Brasileira de Engenharia de Pesca, v. 11, n. 1, p. 38-54, 2018. DOI: 10.18817/repesca.v11i1.1513
SCAGLIONE, M.C.; CADOCHE, L.; CERUTTI, R. D.; GARCÍA, M. J.; BOSCAROL, B. M.. Retracción y retiro del artículo La acuaponia como estrategia didáctica para la integración de conocimientos. El cardo, v. 15, p. 53-73, 2019. Disponível em: http://rct.fcedu.uner.edu.ar/index.php/cardo/article/view/126. Acesso em: 20 jan. 2024.
SCHNELLER, A.; SCHOFIELD, C. A.; FRANK, J.; HOLLISTER, E.; MAMUSZKA, L. A case study of indoor garden-based learning with hydroponics and aquaponics: evaluating pro-environmental knowledge, perception, and behavior change. Applied Environmental Education & Communication, v. 14, n. 4, p. 256-265, 2015. DOI: 10.1080/1533015X.2015.1109487.
SOUZA, J. S. S.; SOUZA, R. T. Y. B.; SOUZA, L. O. A aquaponia como ferramenta didáticometodológica no ensino de ciências e matemática: experiências e propostas didáticas no contexto amazonense. Revista Brasileira de Ensino de Ciência e Tecnologia, v. 15, p. 1-20, 2022. DOI: 10.3895/rbect.v15n2.13864
SOUZA, R. T. Y. B.; SOUZA, L. O.; OLIVEIRA, S. R.; TAKAHASHI, E. L. H. Formação continuada de professores de ciências utilizando a Aquaponia como ferramenta didática. Ciência & Educação (Bauru), v. 25, n. 2, p. 395-410, 2019. DOI: 10.1590/1516-731320190020008.
STONE, M. K.; BARLOW, Z. Alfabetização ecológica: a educação das crianças para um mundo sustentável. São Paulo: Cultrix, 2006.
VOLPATO, G. L. O método lógico para redação científica. Revista Eletrônica de Comunicação, Informação e Inovação em Saúde, v. 9, n. 1, p. 1-14, 2015. DOI: 0.29397/reciis.v9i1.932
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.