ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ

PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS

Visualizações: 328

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.906

Keywords:

Teacher Training, Rural Education, Chemistry Learning, Teaching Methodologies

Abstract

This article investigates the perception of students majoring in Rural Education/Natural Sciences in Piauí regarding the teaching of Chemistry, through the administration of a questionnaire via Google Forms. The research follows a qualitative, descriptive approach, with a case study as the investigative method. The majority of students believe that the content is easy, but they recognize a weak foundation in high school, where classes were disconnected from real-life applications and lacked hands-on experiments. In higher education, active teaching methodologies are well-received, allowing for connections with everyday life and more meaningful learning. Nevertheless, many still consider a change in the teaching of Chemistry at Licenciatura em Educação do campo/Ciências da Natureza – Piauí (LEDOC/CN-PI) to be necessary. The study highlights the importance of a contextualized and inclusive approach, aiming to educate teachers who are committed and aligned with the reality of students in rural communities. This will promote relevant learning and contribute to sustainable development and the appreciation of local identities."

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marcos Vinícius Andrade, Federal University of Piauí

Graduated with a Bachelor's Degree in Rural Education/Natural Sciences from the Senador Helvídio Nunes de Barros Campus. Participated as a scholarship holder in the Pedagogical Residency Program (PRP-LEDOC).

References

ALVES, N. B.; SANGIOGO, F. A.; PASTORIZA, B. dos S. Dificuldades no ensino e na aprendizagem de química orgânica do ensino superior - estudo de caso em duas Universidades Federais. Química Nova, v. 44, n. 6, p. 773-782, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.21577/0100-4042.20170708. Acesso em: 2 jun. 2023.

ARROIO, A.; et al. O Show da Química: Motivando o Interesse Científico. Química Nova, v.29, n. 1, p. 173-178, 2006.

BERBEL, N. A. N. As metodologias ativas e a promoção da autonomia de estudantes. Semina: Ciências Sociais e Humanas, v. 32, n. 1, p. 25–40, 2012.

COSTA, M. L. A.; ALMEIDA, A. S.; SANTOS, A. F. A falta de interesse dos alunos pelo estudo da Química. In: X Colóquio Internacional “Educação e Contemporaneidade”, Anais (online), p. 4, 2016. São Cristóvão/SE. Disponível em: https://ri.ufs.br/bitstream/riufs/8918/70/ a_falta_de_interesse_dos_alunos_pelo_estudo_da_quimica.pdf. Acesso em: 02 jun. 2023.

CORREIA, C. F. S. et. al. O estudo da Química no cotidiano: as dificuldades para os alunos no ensino de Química. Fenix – Paraná, p. 1, 2015. Disponível em: http://www.emdialogo.uff.br/content/o-estudo-da-quimica-nocotidiano-dificuldades-para-os-alunos-no-ensino-de-quimica. Acesso em: 16 mar. 2023.

EVANGELISTA, O. Imagens e reflexões: na formação de professores. Disponível em: http://www.sepex.ufsc.br/anais_5/trabalhos155.html. Acesso em 17 mar. 2023.

GAMA, R. S.; et al. Metodologias para o ensino de química: o tradicionalismo do ensino disciplinador e a necessidade de implementação de metodologias ativas. In: 20º Encontro Nacional de Ensino de Química (ENEQ). Anais (online), Recife (PE) UFRPE/UFPE, 2021. Disponível em: https//www.even3.com.br/anais/eneqpe2020/247247-metodologias-para-o-ensino-de-quimica--o-tradicionalismo-do-ensino-disciplinador-e-a-necessidade-de-implementacao. Acesso em: 14 jul. 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed. São Paulo: Atlas, 1999.

HENNIG, G. J. Metodologia do Ensino de Ciências. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1994.

LOURO, G. L. Currículo, Gênero e Sexualidade. Porto: Porto Editora, 2000.

MILTÃO, M. S. R. et al. O ensino de Física e a Educação do Campo: uma relação que precisa ser efetivada. In: Ensino de Física: reflexões, abordagens e práticas; Álvaro Santos Alves José; Carlos O. de Jesus; Gustavo Rodrigues Rocha. (Org). Editora Livraria da Física, São Paulo, 2012.

OLIVEIRA, R. M. A; SILVA, P. F; BARBOSA, A. J. C. A importância da experimentação para o ensino de química: análise das influências da experimentação na formação, pela visão dos alunos de uma escola da cidade de Cubatí – PB. In: XVIII Encontro Nacional de Ensino de Química, Anais (online), Florianópolis-SC, 2016. Disponível em: https://abre.ai/ce2E. Acesso em: 02 jun. 2023.

SILVA, A. L. S. et al. Atividade experimental problematizada (AEP): Revisão bibliográfica em descritores na área de ensino de ciências. Pesquisa e debate em educação, 2019, p. 463. Disponível em: https://periodicos.ufjf.br/index.php/RPDE/article/view/31125/20854. Acesso em: 26 fev. 2023.

TABILE, A. F.; JACOMETO, M. C. D. Fatores influenciadores no processo de aprendizagem: um estudo de caso. Revista psicopedagogia, v.34, n. 103, p. 75-86, 2017. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-84862017000100008&lng=pt&nrm=iso. Acesso em: 16 mar. 2023.

TFOUNI, L. V.; CAMARGO, D. A.; TFOUNI, E. A teoria de Piaget e os exercícios dos livros didáticos de química. Química Nova, v. 10, n. 2, p.127-131, 1987.

TREVISAN, T. S.; MARTINS, P. L. O. A prática pedagógica do professor de Química: possibilidades e limites. UNIrevista, v. 1, n.2, 2006.

UNIVERSIDADE FEDERAL DO PIAUÍ. Projeto Político do Curso Licenciatura em Educação do Campo/Ciências da Natureza. Campus Senador Helvídio Nunes de Barros, UFPI, PICOS-PIAUÍ, 2017.

YIN, R.K. Estudo de Caso: planejamento e métodos. 2.ed. Porto Alegre: Bookman, 2001, p.19.

Published

2024-05-26

How to Cite

Andrade, M. V., & de Castro Silva, F. (2024). ENSINO DE QUÍMICA NA LICENCIATURA EM EDUCAÇÃO DO CAMPO NO ESTADO DO PIAUÍ: PERSPECTIVAS METODOLÓGICAS . Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–25. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.906

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.