MOBILE LEARNING
USE OF APPLICATIONS AS A PEDAGOGIC TOOL IN ENVIRONMENTAL SCIENCE TEACHING
Visualizações: 441DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.831Keywords:
Mobile learning, Educational practice, Technological educationAbstract
In the current digital age, the profusion of technological devices presents challenges to student learning due to the many distractions. Finding innovative ways to make learning more meaningful, increase student engagement, and ensure knowledge retention is critical. The question arises of how to take advantage of these technologies as constructive tools in education. This study explores the application of technological practices in learning, evaluating applications that can be integrated to help teachers in educational activities. In particular, the research focuses on applications that make use of augmented reality (AR) technology, investigating how this approach can transform classroom dynamics. The methodology used is qualitative and exploratory. The results indicate that the introduction of technological approaches in teaching promotes a more meaningful interaction between teachers and students, stimulating collaboration and the exchange of information, making the teaching-learning process more relevant. Additionally, the inclusion of AR applications encourages active student participation, simplifies understanding of abstract concepts, and enhances problem solving. In summary, this study highlights how the adoption of technological approaches can enrich the educational experience, encouraging student engagement and facilitating learning.
Downloads
References
AKÇAYIR, M.; AKÇAYIR, G. Advantages and challenges associated with AR for education: a systematic review of the literature. Educational Research Review. n. 20, 1-11. 2017. DOI: https://doi.org/10.1016/j.edurev.2016.11.002
ALMEIDA, Maria Elizabeth Bianconcini de. Educação a distância na internet: abordagens e contribuições dos ambientes digitais de aprendizagem. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 29, nº 2, p. 327-340, jul./dez. 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022003000200010
AZUMA, R. T. A Survey of Augmented Reality. Presence: Teleoperators and Virtual Environments, v. 6, n. 4, p. 355-385, 1997. DOI: https://doi.org/10.1162/pres.1997.6.4.355
BACCA, J., BALDIRIS, S., FABREGAT, R., KINSHUK; GRAF, S. Mobile AR in vocational education and training. Procedia Computer Science. n. 75, 49-58, 2015. DOI: https://doi.org/10.1016/j.procs.2015.12.203
BEDIN, E.; DEL PINO, J. C. Seminário Integrado e Projetos de Aprendizagem: uma proposta metodológica para a construção de saberes. Ciênc Natura, v.37, n.3, p.796-807, 2015. DOI: https://doi.org/10.5902/2179460X17245
BORBA, M.C.; PENTEADO, M.G. Informática e Educação Matemática. Coleção Tendências em Educação Matemática. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.
BORGES, M.; MIRANDA, C.; SANTANA, R.; BOLLELA, V. Avaliação formativa e feedback como ferramenta de aprendizado na formação de profissionais da saúde. Revista da Faculdade de Medicina de Ribeirão Preto e do Hospital de Clínicas da FMRP. São Paulo, v. 47, n. 3, p. 324-331, 2014. DOI: https://doi.org/10.11606/issn.2176-7262.v47i3p324-331
CABERO, J. Nuevas tecnologías, comunicación y educación. Revista Electrónica de Tecnología Educativa, Madrid, n. 1, fev. 1996.
CAETANO, Alexandra Cristina Moreira. Realidade Aumentada Aplicada ao Design para EAD. Curitiba- PR, 2013.
CASTELLS, M. A Era da Informação: Economia, Sociedade e Cultura. Vol. I: A Sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.
CERVO, A.; BERVIAN, P. A.; DA SILVA, R. Metodologia Científica. 6ª ed. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2007.
COSTA, J. W. D; OLIVEIRA. M. A. M. (Org.) Novas linguagens e novas tecnologias: educação e sociabilidade. Petrópolis: Vozes, 2004.
CRESWELL, J. W. W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto. 2ª ed. Porto Alegre: Bookman, 2010.
DI SERIO, Á., IBÁÑEZ, M. B.; KLOOS, C. D. Impact of an AR system on students' motivation for a visual art course. Computers & Education. v. 68, 585-596, 2013. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2012.03.002
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
FOMBONA, J., PASCUAL-SEVILLANO, M. A.; GONZÁLEZ-VIDEGARAY, M. M-learning y realidad aumentada: Revisión de literatura científica en el repositorio WoS. Comunicar Media Education Research Journal, v.25, 63-71, 2017. DOI: https://doi.org/10.3916/C52-2017-06
GÜNTHER, Hartmut. Como elaborar um questionário. Série: Planejamento de Pesquisa nas Ciências Sociais, nº 01. Brasília, DF: UnB, Laboratório de Psicologia Ambiental, 2003.
KENSKI, V. M. Educação e Tecnologia: O novo ritmo da informação. 2ed. Campinas, SP. Papirus, 2007.
KIRNER, Claudio. Realidade Virtual e Aumentada. 2011. Disponível em: http://www.realidadevirtual.com.br. Acesso em 18 out. 2022.
LIU, T. Y.; CHU, Y. L. Using ubiquitous games in an English listening and speaking course: impact on learning outcomes and motivation. Computers & Education, v. 55, 630-643, 2010. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.02.023
MACHADO, Amélia Carolina Terra Alves et al. Estilos motivacionais de professores: preferência por controle ou por autonomia. Psicologia: Ciência e Profissão, Brasília, v.32, n.1, p.188-201, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-98932012000100014
MARCHELLI, Paulo Sergio; DIAS, Carmen Lúcia; SCHMIDT, Ivone Tambelli. Autonomia e mudança na escola: novos rumos dos processos de ensino-aprendizagem no brasil. Revista psicopedagogia, São Paulo, v. 25, n. 78, p. 282-296, 2008.
MEYER, A.; ROSE, D.; GORDON, D. Universal Design forLearning: Theory and Practice. CAST Professional Publishing: 2014.
MOURA, A. M. C. A apropriação do Telemóvel como ferramenta de mediação em Mobile Learning: estudos de caso em contexto educativo. Tese (Doutorado em Ciências da Educação). Universidade do Minho. Braga: 2010.
OLIVEIRA, E. S. G. de; REGO, M. C. L. C.; VILLARDI, R. M. Aprendizagem mediada por ferramentas de interação: análise do discurso de professores em um curso de formação continuada a distância. Educação & Sociedade, Campinas, v. 28, n. 101, p. 1413-1434, Dec. 2007. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302007000400008
PEREIRA, Uhênia Caetano. Sustentabilidade: da teoria à prática – por uma educação ambiental transformadora. II SEAT – Simpósio de Educação Ambiental e Transdisciplinaridade UFG / IESA / NUPEAT - Goiânia, 2011.
PHON, D. N.; ALI, M. B.; HALIM, N. D. “Collaborative AR in education: a review”, in 2014 International Conference on Teaching and Learning in Computing and Engineering (Kuching: IEEE), 78-83, 2014. DOI: https://doi.org/10.1109/LaTiCE.2014.23
PUENTES, R. V.; ARRUDA, D. E. P. A docência no ensino superior: a formação de professores para atuar com tecnologias na educação presencial e a distância. Ensino Em Re-Vista, v.18, n.2, p.247-258, jul./dez. 2011.
RODINO, M. Quais as melhores aplicações da realidade aumentada? 2017. Disponível em: http://www.flexinterativa.com.br/blogflex/quais-as-melhores-aplicacoes-derealidade-aumentada/. Acesso em 19 dez. 2022.
SACCOL, A.; SCHLEMMER, E.; BARBOSA, J. M-learning e u-learning: novas perspectivas das aprendizagens móvel e ubíqua. São Paulo: Pearson Prentice Hall, 2011.
SHEEHY, K.; FERGUSON, R.; CLOUGH, G. Augmenting learners: educating the transhuman. New York: Palgrave Macmillan, p. 137-158, 2014. DOI: https://doi.org/10.1057/9781137335814_8
SILVA JÚNIOR, SD; COSTA, FJ Mensuração e Escalas de Verificação: uma Análise Comparativa das Escalas de Likert e Phrase Completion. Revista Brasileira de Pesquisas de Marketing, Opinião e Mídia, v. 15, p. 1-16, 2014.
SOARES, M. Novas práticas de leitura e escrita: letramento na cibercultura. Educação e Sociedade, v. 23, n° 81, p. 143-160, dez. 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100008
TORI, R.; KIRNER, C.; CISCOUTO, R. A. Fundamentos e tecnologia de realidade virtual e aumentada. Porto Alegre: SBC, 2006.
VERDEJO, M. F. An Experimental Project for Network-Mediated Professional Spcialization: Distance Learning Scenario Design and Suport System, IFIP Transactions: B. Collins, G. Davies Editors, 1995.
VIEIRA, Rosângela Souza. O papel das tecnologias da informação e comunicação na educação: um estudo sobre a percepção do professor/aluno. Formoso: Univasf, v. 10, p. 66-72, 2011. DOI: https://doi.org/10.17143/rbaad.v10i0.233
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.