CONSTRUINDO UMA ESCOLA PARA TODOS
O PAPEL DA GESTÃO DEMOCRÁTICA NA INCLUSÃO ESCOLAR
Visualizações: 768DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.660Keywords:
Deficiency, Democratic management, InclusionAbstract
Democratic management in education plays a fundamental role in promoting the inclusion of students with disabilities. Historically, the education of people with disabilities has faced numerous challenges, from segregation to marginalization. However, over time, the perspective of school inclusion gained strength, and democratic management became an essential part of this process. Policies and legislation have been implemented to ensure that students with disabilities have access to quality education in regular schools. This approach aims not only at equal opportunities, but also at the full development of each student's potential, regardless of their differences. Research in this field aims to understand best practices and the challenges faced in promoting inclusion. By improving the profile of democratic management, we can build a more inclusive and egalitarian educational system, where all students have the possibility to contribute to society in a meaningful way.
Downloads
References
ABRAMOWICZ, Anete; SILVÉRIO, Valter Roberto (org.). Afirmando Diferenças: Montando o Quebra-Cabeça da Diversidade na Escola. Papirus Editora. 2015
BRASIL. Constituição Federal. 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 28 mar. 2024.
BRASIL. Lei n. 7.853, de 24 de outubro de 1989. Dispõe sobre a Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consolida as normas de proteção, e dá outras providências. Diário Oficial da União. Brasília, DF, 1999. Recuperado em 23 de dezembro de 2009, de http://www.saude.sc.gov.br/legislacao_sus/leis/lei7853.htm. Acesso em: 28 mar. 2024.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 8.069, de 13 de julho de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l8069.htm . Acesso em: 28 mar. 2024.
BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei 9.394/96. Brasília: Senado, 1996.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_publicacao.pdf. Acesso em: 28 mar. 2024.
BRASIL. MUNICÍPIO DE DIADEMA. Secretaria de Educação. EMEB Rachel de Queiroz. Projeto Político Pedagógico Participativo. Diadema, 2023.
CANDAU, V.R. A Didática em Questão. Editora Vozes. 2000.
CARVALHO, J. M.; SILVA, M. M.; CARVALHO, L. M. A gestão democrática da educação na perspectiva da inclusão escolar. Revista Educação Especial, v. 33, p.132-148. 2020.
CONVENÇÃO SOBRE OS DIREITOS DAS PESSOAS COM DEFICIÊNCIA. Assembleia Geral das Nações Unidas no dia 6 de dezembro de 2006. Resolução A/61/611. Disponível em: http:/www.portal.mec.gov.br/siesp/arquivos/pdf.doc. Acesso em: 21 fev. 2024.
DRABACH, Nadia Pedrotti; SOUZA, Ângelo Ricardo de. Leituras sobre a gestão democrática e o" gerencialismo" na/da educação no Brasil. Revista Pedagógica, v. 16, n. 33, p. 221-248, 2014.
DECLARAÇÄO DE SALAMANCA. Conferência Mundial sobre Necessidades Educativas Especiais. Espanha: Salamanca, 1994.
FARAH, S.; RENDERS, E. C. C. Práticas Educativas Inclusivas: aproximações entre o DUA e a Comunicação Alternativa na Escola. Rio de Janeiro: Educação, Cultura e Comunicação, 2023.
FERNANDES, C. A.; ALMEIDA, S. A. A gestão democrática e a inclusão escolar: desafios e possibilidades. Revista Educação Especial, v. 32, p.172-186, 2019.
FLICK, U. Desenho da pesquisa qualitativa. Porto Alegre: Artmed, 2019.
FONSECA, J. J. S. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2012.
GIMENEZ, R. As concepções e os direitos das pessoas com deficiências: os desafios para ser sujeito da Inclusão. Parlamento e Sociedade, v. 10, p. 123-136, 2022.
LIBÂNEO, J. C. Democratização da escola pública: a pedagogia crítica- social dos conteúdos. 28. ed.Editora Loyola, 2019.
LIBÂNEO, José Carlos. O sistema de organização e gestão da escola In: LIBÂNEO, José Carlos. Organização e Gestão da Escola - teoria e prática. 4ª ed. Goiânia: Alternativa, 2001.
MANTOAN, M. T. E. Educação Inclusiva: Do Direito à Realidade. São Paulo: Moderna, 2022.
MANTOAN, M.T.E. Inclusão Escolar: O que é? Por quê? Como fazer? 2.ed. São Paulo: Moderna, 2016.
MANZINI, E. J.; MACHADO, A. M. Inclusão escolar: contextos, práticas e reflexões. São Paulo: Editora Unesp, 2012.
MAZZOTTA, Marcos José da Silveira. Educação especial no Brasil: história e políticas públicas. São Paulo: Cortez, 2005.
MIETO, Gabriela; JORDÃO, Giselda Benedita; BENETTI, Márcia. Inclusão Educacional: currículo e acessibilidade. Educação: Saberes e Prática, v. 7, p. 244-255, 2018.
MORIN, E. A cabeça bem-feita: repensar a reforma, reformar o pensamento. 15. ed. Porto Alegre: Sulina, 2010.
PARO, V. H. Gestão democrática da escola pública: desafios e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2019.
PRIETO, Rosângela Gavioli. Educação Inclusiva: Adaptações Curriculares para Alunos com Necessidades Educacionais Especiais. Editora Wak, 2012.
ROLDÃO, Maria do Céu Diferenciação curricular e inclusão. In: RODRIGUES, D. (Org.). Perspectivas sobre a inclusão. Da educação à sociedade. Porto: Porto Editora, 2003.
SADALLA, A. M. Com a palavra a professora: suas crenças, suas ações. Tese (Doutorado) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Campinas, 1997.
SOUZA, Amaralina Miranda et al. Inclusão: história,conceitos e problematização. Centro de Formação Continuada de Professores da Universidade de Brasília – CFORM/UnB: Ministério da Educação: Secretaria de Educação Básica. – Brasília: MEC/SEB, 2005.
SOUZA, Amaralina Miranda de; BARBOSA, Leidyane de Souza. Práticas pedagógicas inclusivas na sala de aula: como identificá-las? V Seminário internacional sobre profissionalização docente. PUCPR, 2015.
STAINBACK, S.; STAINBACK, W. Inclusão: um guia para educadores. Porto Alegre: Artmed, 1999.
THURLER, M. G. As Competências para Ensinar no Século XXI: A Formação dos Professores e o Desafio da Avaliação. São Paulo: Artmed, 2022.
TOMLINSON, C. A., BRIGHTON, C. M., CALLAHAN, C., & HERBERT, H. (2003). Differentiating Instruction in Response to Student Readiness, Interest, and Learning Profile in Academically Diverse Classrooms: A Review of Literature. Journal for the Education of the Gifted, v.27, p. 119-145, 2003.
VIEIRA, P. S. J. Educação inclusiva e formação de professores: o caso de uma escola pública no estado de Goiás. São Paulo: Revista JRG de Estudos Acadêmicos, Brasil, São Paulo, v. 5, n. 10, p. 77–90, 2022. DOI: 10.55892/jrg.v5i10.339.
VIEIRA, M. M. F.; ZOUAIN, D. M. Pesquisa qualitativa em administração. 2. ed. Rio de Janeiro: FGV, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.