PARTICIPATIVE SCHOOL MANAGEMENT
A PATH TO AUTONOMY
Visualizações: 225DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.643Keywords:
Participation, Participative management, School AutonomyAbstract
This article aims to provide a theoretical reflection on the centrality of participative school management, with the horizon of pursuing school autonomy and its sociopolitical subjects that compose it (school staff, students, teachers, and the community). The objective is to highlight how participation is a crucial element in achieving school autonomy. To develop this discussion, without aiming to exhausting it, a qualitative approach was adopted based on a bibliographic review of the subject, drawing on the theoretical foundations of Libâneo (2013) and Lück (2000). The bibliographic research conducted emphasizes the importance of the participation of the actors comprising the school community in their quest for protagonism. It is argued that autonomy constitutes a fundamental premise in the process of participative management, with an ongoing tension between the local scale and the broader context in which the school community is embedded.
Downloads
References
ASSIS, Tauã Carvalho de. GOHN, Maria da Glória. Educação e participação: uma investigação das perspectivas teóricas brasileiras. RBPAE – v. 36, n. 1, p. 216 – 240, jan./abr. 2020. DOI: https://doi.org/10.21573/vol36n12020.100922
BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm Acesso em 10/07/2020.
HORA, Dinair Leal da. Gestão democrática na escola: artes e ofícios da participação coletiva. 18. Ed. Campinas, SP: Papirus, 2012.
LIBÂNEO, José Carlos. Organização e gestão da escola. 5ª edição. São Paulo: Editora Alternativa, 2004.
LIMA, Maria de Fátima Magalhães de. Conselhos escolares, gestão democrática e qualidade de ensino. 1 ed. Curitiba: Appris, 2020.
LÜCK, Heloisa. Perspectiva da gestão escolar e implicações quanto à formação de seus gestores. Em aberto – Brasília, v. 17, n. 72, p. 11-33, fev/jun. 2000.
____________. Dimensões da gestão escolar e suas competências. Curitiba: Editora Positivo, 2009.
____________. A gestão participativa na escola. 11ª ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013. Série Cadernos de Gestão
MENEGHETTI, Patrick Costa. GOULART, Sheila de Oliveira. Educação em direitos humanos: um compromisso da gestão democrática em tempos de sociedade globalizada. In GEVEHR, Daniel Luciano. THAINES, Aleteia Hummes (Orgs). Direitos humanos na contemporaneidade [livro eletrônico]: problemas e experiências de pesquisas. – Guarujá, SP: Científica Digital, 2021. DOI: https://doi.org/10.37885/210605055
NOVAES, Ivan Luiz. FIALHO, Nadia Hage. Descentralização educacional: características e perspectivas. RBPAE – v. 26, n. 3, p. 585-602, set./dez. 2010.
OLIVEIRA, Ney Cristina Monteiro. A relação público privada na educação básica brasileira: as implicações do neogerencialismo como modelo de gestão. Dossiê: trabalho e educação básica. Revista Interdisciplinar. Vol. 11. N. 16. Jun 2017. (p. 57-67). DOI: https://doi.org/10.18542/rmi.v11i16.5383
PARO, Vitor Henrique. A educação, a política e a administração: reflexões sobre a prática do diretor de escola. Educação e pesquisa, São Paulo, v. 36, n. 3, p. 763-778, set./dez. 2010. DOI: https://doi.org/10.1590/S1517-97022010000300008
VIEIRA, Sofia Lerche. Política (s) e gestão da educação básica: revisitando conceitos simples. RBPAE – v. 23, n. 1, p. 53-69. Jan./abr. 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.