Corporate Education
Communication Competence
Visualizações: 269Keywords:
Corporate education, Competence, CommunicationAbstract
This study aimed to analyze corporate education, focusing on communication and the strategies that organizations adopt to disseminate knowledge, policies, and guidelines. A qualitative research was conducted with 54 participants, based on bibliographies and field research, contributing to the reflection on Corporate Education and the development of communication competence. Finally, it was concluded that there is a challenge to be faced regarding communication strategies and tactics, aiming at the implementation of initiatives for the improvement of this competence.
Downloads
References
CASTRO, C, EBOLI, M. Universidade Corporativa: Gênese e questões críticas rumo à maturidade. Revista de Administração de Empresas , V.53, n.4, jul-ago 2013, p. 408-414, São Paulo.
CARDOSO, O. Comunicação empresarial versus comunicação organizacional: novos desafios teóricos. Revista de Administração Pública, Vol. 40, no. 6, Rio de Janeiro, Nov/Dez.2006.
CHANLAT, A; BÉDARD, R. Palavras: A Ferramenta do Executivo. In: CHANLAT, J. (Org.) in: O Indivíduo na Organização – Dimensões Esquecidas. São Paulo: Editora Atlas, 1996
DELORS, Jacques (Coord). Educação: um tesouro a descobrir. Cortez Editora, 7. Ed., 2012.
EBOLI, M. O desenvolvimento das pessoas e a educação corporativa. In: FLEURY, M. T. L. As pessoas na organização. São Paulo: Gente, 2002.
EBOLI, M. Uma revolução invisível. Harvard Business Review Brasil. Brasil, 13 jun. 2012. Disponível em: <http://www.hbrbr.com.br/materia/uma-revolucao-invisivel>. Acesso em: 01/06/ 2019.
FLEURY, A.; FLEURY, M. T. L. Aprendizagem e Inovação Organizacional: As experiências de Japão, Coréia e Brasil. 2. ed., São Paulo, Atlas, 1997.
FLEURY, A.; FLEURY, M. T. L. Construindo o conceito de competência, Revista de Administração Contemporânea, Vol.5, Curitiba, 2001.
KUNSCH, M. Comunicação Organizacional: contextos, paradigmas e abrangência conceitual, Matriz, São Paulo,V.8, n° 2, p.35-61, 2014.
LE BORTEF, G. Avaliar a competência de um profissional: Três dimensões a explorar, Reflexão RH,Pessoal, JUNHO, 2006.
LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos Profissionais, Artmed, 3ª edição, Porto Alegre, 2003.
MARTINS, G., THEÓPHILO, C., Metodologia da Investigação Científica para Ciências Sociais Aplicadas, 2 edição, Editora Atlas, 2009
McCLELLAND, D. Testing for competence rather than intelligence. American Psychologist, n. 28, p. 1-4, 1973.
MEISTER, J. Educação Corporativa: a Gestão do Capital Intelectual Através das Universidades Corporativas. Makron Books, São Paulo, 1999.
MORAES, F. A Educação Corporativa na Gestão dos Bancos no Brasil: Um estudo sobre os valores disseminados e as competências desenvolvidas pelos Programas de Formação Gerencial, Tese (Doutorado em Administração) Faculdade de Economia, Administração e
Contabilidade da Universidade de São Paulo, 2012
MORIN, E. Os Sete Saberes necessários à Educação do Futuro. Cortez Editora,12 ed. São Paulo, 2007.
PAMBOUKIAN, S. As competências requeridas no Século XXI dos egressos dos cursos superiores de Tecnologia Mecânica e Soldagem da FATEC-SP. São Paulo, 2018.
Dissertação (Mestrado Profissional em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional) do Programa de Pós Graduação em Gestão e Desenvolvimento da Educação Profissional do Centro Estadual de Educação Profissional Paula Souza.
SAMPIERI, R. H. et al. Metodologia de pesquisa. 5. ed. Porto Alegre: Penso, 2013.
ZARIFIAN, P. Objetivo Competência: por uma nova lógica. São Paulo: Atlas, 2001.
ZARIFIAN, P. O Modelo da Competência: trajetória Histórica, Desafios Atuais e Propostas, SENAC, 2003
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.