Eclectic Reading as an Essential Tool for Encouraging Government Programs in Public Institutions
Visualizações: 286Keywords:
Public Educational Policies, More Education Program, Escuela de tiempo completoAbstract
This article addresses the theme: The relevance of eclectic reading, in the mother tongue, in the Pedagogical Workshops of the Mais Educação Program and in the Complementary Activities of the Full-Time School, as a driver for educational improvement. The Mais Educação Program is one of the government programs created as a policy to combat poverty and social exclusion. It foresees socio-educational actions in the counter-shift for students in Primary Education, especially in the Early Years. Meanwhile, the Full-Time School Program engages in a perspective of development within a public school, fulfilling its social role, which is to provide children and adolescents access to linguistic knowledge, reading different types of texts, and transversal themes, highlighted in recent times. By contextualizing them with the world they live in and the reality that surrounds them in the municipality. Both programs are implemented in the city of São Borja, located in the western border of Rio Grande do Sul. The goal of these programs is to provide students with conditions to have an additional space at school that enables the continuity of studies, ensuring that there is no discontinuity in pedagogical intervention. The methodology to be used will be bibliographic, and the argumentative approach proposed by Secci will be applied. Emphasis will be placed on playful and enjoyable eclectic reading, aiming for improvement in the language area within public institutions. It is justified that by reading, the individual becomes a critical, politicized, and active reader in society.
Downloads
References
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília: Editora do Senado, 1988.
BRASIL. Ministério da Educação. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996.
BRASIL. PCN: Orientações Educacionais Complementares aos Parâmetros Curriculares Nacionais- Linguagens, Códigos e suas Tecnologias. Brasília, 2004.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais. Brasília, 1997.
_________ Lei n.10.172, de 9 de janeiro de 2001. Aprova o Plano Nacional de Educação e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 10 JAN.2001.
_________ Lei n.11.114, de 16 de maio de 2005. Altera os arts 6º, 30, 32 e 87 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, com o objetivo de tornar obrigatório o início do Ensino Fundamental aos seis anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 2 DEZ.2003.
_________ Lei n.11.274, de 6 de fevereiro de 2006. Altera a redação dos arts 29, 30, 32 e 87 da Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996, que estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, dispondo sobre a duração de 9 (nove) anos para o ensino fundamental, com matrícula obrigatória a partir dos 6 (seis) anos de idade. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 7 DE FEV.
OLIVEIRA, Maxwell Ferreira. Metodologia Científica: um manual para a realização de pesquisas de administração. 2011. 72f. Universidade Federal de Goiás, Catalão, 2011.
SECCI, Leonardo. Análise de Políticas Públicas: Diagnóstico de problemas, recomendações de soluções. São Paulo: Cengage Learning, 2016.
SOARES, Magda. Letramento e Alfabetização: as muitas facetas. Revista Brasileira de Educação, nº 25.2004, p. 5,17.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista de Estudos Interdisciplinares
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.