Education and Citizenship

Necessary Contributions for Professional Integration

Visualizações: 471

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.22

Keywords:

Social Work, Education, Citizenship

Abstract

The objective is to reflect on the role of Social Work in Brazilian basic education, with an emphasis on strengthening the professional category in this socio-occupational space. It is the result of a study conducted in light of the historical materialist and dialectical method, using documentary and bibliographic research based on official documents from the representative bodies of the professional category. Citizen education is presented as an education model, considering that it values critical thinking, whose principles govern democracy, and respects differences and freedom. It is highlighted as a historical necessity for the recognition of Social Work’s insertion in basic education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristovão Domingos Almeida, Federal University of Mato Grosso

Federal University of Mato Grosso

Simone Barros de Oliveira, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

Verônica Castro, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

References

ABEPSS. Diretrizes Gerais Para O Curso De Serviço Social. 1996. Disponível em: http://www.cressrs.org.br/docs/Lei_de_Diretrizes_Curriculares.pdf acesso em: 29 de ago. de 2016.

AMARO, Sarita. Serviço Social na Educação: bases para o trabalho profissional. Florianópolis: UFSC, 2012.

ALMEIDA, Ney Luiz Teixeira. Parecer sobre os projetos de lei que dispõem sobre a inserção do Serviço Social na Educação. Brasília: CFESS, 2004. Disponível em: http://www.assistentesocial.com.br/novosite/cadernos/ cadespecial26.pdf. Acesso em: 10 de jun. de 2016.

___________. O Serviço Social e a política de Educação. S.D. Disponível em: http://docentes.ismt.pt/~eduardo/supervisao_estagio/documents/13_ServicoSocialnaEducacao .pdf. Acesso em: 27 de out. d 2016.

_____________. A educação como direito social e a inserção de Assistentes Sociais em estabelecimentos educacionais. Cartilha- O Serviço Social e a Política Pública de Educação. Minas Gerais, 2005.

BRASIL, Lei N° 8.662, promulgada em 7 de junho de 1993. Dispõe sobre a profissão de Assistente Social e dá outras providências. Disponível em: http://www.cfess.org.br/arquivos/legislacao_lei_8662.pdf Acesso em: 27 de ago. de 2016.

________, Lei Nº 9.394, promulgada em 20 de dezembro de 1996. Dispõe sobre Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB). Disponível em: http://www.jusbrasil.com.br/topicos/11691412/artigo-32-da-lei-n-9394-de-20-de-dezembrode-1996. Acesso em: 29 de ago. de 2016.

CÓDIGO DE ÉTICA PROFISSIONAL DOS ASSISTENTES SOCIAIS. Resolução CFESS nº 273/93 de 13 de março de 1993. IN: COLETÂNEA DE LEIS: revista e ampliada. CRESS: Porto Alegre, 2005.

CONSELHO FEDERAL DE SERVIÇO SOCIAL (CFESS). Subsídios para a atuação de assistentes sociais na política de educação. Disponível em:

http://www.cfess.org.br/arquivos/BROCHURACFESS_SUBSIDIOS-AS-EDUCACAO.pdf. Acesso em: 27 ago. 2016.

____________. Cartilha Trabalho E Projeto Profissional Nas Políticas Sociais: Subsídios para a atuação de assistentes sociais na politica de educação. CFESS, 2012.

COUTO, Berenice Rojas. O Direito Social e a assistência social na sociedade brasileira: uma equação possível?. 4. ed. São Paulo: Cortez, 2010.

FREIRE, Paulo. Educação Como Prática da Liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1967. (32ª impressão).

____________. Conscientização: teoria e prática da libertação. São Paulo: Cortez & Moraes,1979.

IAMAMOTO,M.V. Estado, classes trabalhadoras e políticas sociais no Brasil. In:

BOSCHETTI, Ivanete; BEHRING, Elaine; SANTOS, Silvana Mara de Morais dos; MIOTO, Regina Célia Tamaso. Política Social no Capitalismo: tendências contemporâneas. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2009.

IAMAMOTO, Marilda Villela; CARVALHO, Raul de. Relações Sociais e Serviço Social no Brasil: esboço de uma interpretação histórico-metodológica. 34.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

MACIEL, Karen de Fátima. O pensamento de Paulo Freire na trajetória da educação popular. Disponível em: http://www.seer.ufv.br/seer/educacaoemperspectiva/index.php/ppgeufv/article/viewFile/196/70. Acesso em: 25 de jun. de 2016.

Ministério da Educação. Secretária de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais Gerais da Educação Básica. Diretoria de Currículos e Educação Integral. – Brasília: MEC, SEB, DICEI, 2013.

PIANA, Maria Cristina. Serviço Social e Educação: Olhares que se entrecruzam. Disponível em: http://www.cress mg.org.br/arquivos/servico_social_eeducacao.pdf. Acesso em: 25 de out. de 2016.

PRATES, Jane Cruz. A arte como matéria-prima e instrumento de trabalho para o assistente social. Revista Textos & Contextos Porto Alegre v. 6 n. 2 p. 221-232. jul./dez. 2007.

SILVEIRA, Silvia Regina. O Trabalho do Assistente Social na Política Pública de Educação Básica na Região Metropolitana de Porto Alegre. Tese. Disponível em: http://repositorio.pcrs.br/dspace/bitstream/10923/5126/1/000445411-Texto%2BCompleto0.pdf. Acesso em: 28 de out. de 2016.

SIMÕES, Carlos. Curso de Direito do Serviço Social. 5.ed. São Paulo: Cortez, 2011.

SOUSA, Charles Toniolo de. A prática do assistente social: conhecimento, instrumentalidade e intervenção profissional. Ponta Grossa, 2008. DOI: https://doi.org/10.5212/Emancipacao.v.8i1.119132

Published

2021-06-01

How to Cite

Almeida, C. D., Oliveira, S. B. de, & Castro, V. (2021). Education and Citizenship: Necessary Contributions for Professional Integration. Interdisciplinary Studies Journal, 1(3). https://doi.org/10.56579/rei.v1i3.22

Similar Articles

<< < 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.

Most read articles by the same author(s)