THE AGE OF HYBRIDISM:
REFLECTIONS AND INTERSECTIONS FOR AND WITH EDUCATION
Visualizações: 8DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1839Keywords:
Hybridism, Cyberculture, EducationAbstract
The research conducts an analysis, through a literature review, of the concepts of hybridism, cyberculture, Actor-Network Theory, and cyberspace, seeking to establish connections with the field of education. The chosen methodological approach was the qualitative method, using procedures based on bibliographic references. Among the various concepts of hybridism discussed, the one proposed by Actor-Network Theory stands out, as it aligns more closely with the demands of an environment characterized by new technologies and technical artifacts that permeate various spheres of society, especially in education. This allows for a new perspective on reality, interactions, and the connections between human and non-human entities, which expand and transform, contributing to potential changes in the teaching and learning process. To support the investigation, studies by Burke (2006), Canclini (2003), Latour (1994, 2012), Santaella (2008), Lemos (2002, 2013, 2014), Kern (2004), among others, were used as references.
Downloads
References
ANTUNES, Sandra M. G.; CAETANO, Ana Paula; FREIRE, Isabel; HORTAS, Maria João; PINHEIRO, Maria do Rosário M. Educação e mediação intercultural: experiências e práticas de formação e investigação. In. MORGADO, Margarida; ANTUNES, Sandra M. G. (Orgs.). Entre iguais e diferentes: a mediação intercultural. Lisboa, 2016. p. 65-76.
BARBOSA, Livia; CAMPELL, Colin (org.). Cultura, consumo e identidade. Rio de Janeiro: FGV, 2006.
BAUMAN, Zygmunt. Modernidade líquida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.
BEHRENS, Marilda Aparecida. A prática pedagógica e a mediação tecnológica. In. BEHRENS, Marilda Aparecida; OROFINO, Maria Isabel da Cunha (Orgs.). Educação superior: contextos e práticas pedagógicas. Curitiba: Champagnat, 2006. p. 123-140.
BURKE, Peter. Hibridismo cultural. São Leopoldo: Ed. Unisinos, 2006.
CANCLINI, Néstor Garcia. Culturas híbridas: estratégias para entrar e sair da modernidade. São Paulo: Edusp, 2003.
CASTELLS, Manuel. O poder da identidade. São Paulo: Paz e Terra, 2001.
CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2002.
COSTA, Edmilson. A globalização e o capitalismo contemporâneo. São Paulo: Expressão Popular, 2008.
GADAMER, H. G. Verdade e Método: Fundamentos da Filosofia Hermenêutica. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1999.
HAESBAERT, Rogério. Hibridismo cultural, “antropofagia” identitária e transterritorialidade. In. BARTHE-DELOIZY, Françoise; SERPA, Aline (orgs). Visões do Brasil: estudos culturais em Geografia. Salvador: EDUFBA – Edições L’Harmattan, 2012. p. 27-46. DOI: https://doi.org/10.7476/9788523212384.0003
HARVEY, David. Condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 2008.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. Aleph, 2008.
KERN, Darlan. O conceito de hibridismo ontem e hoje: ruptura e contato. MÉTIS: História & Cultura, v. 3, n. 6, p. 53-70, 2004.
LATOUR, Bruno. Jamais fomos modernos: ensaio de antropologia simétrica. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1994.
LATOUR, Bruno. Reagregando o social. Bauru, SP: EDUSC; Salvador, BA: EDUFBA, 2012.
LEMOS, André. Cibercultura, tecnologia e vida social na cultura contemporânea. Porto Alegre: Sulina, 2002.
LEMOS, André. Mídia Locativa e Territórios Informacionais. In. ARANTES, P.; SANTAELLA, L. Estéticas Tecnológicas. São Paulo: Ed. PUC/SP, 2007.
LEMOS, André. A comunicação das coisas: Teoria ator-rede e cibercultura. São Paulo: Annablume, 2013.
LEMOS, André. Mídia, tecnologia e educação: atores, redes, objetos e espaço. In. LINHARES, R. N.; PORTO, C.; FREIRE, V. Mídia e educação: espaços e (co)relações de conhecimentos. Aracaju: EdUNIT, 2014.
LÉVY, Pierre. Cibercultura. Tradução: Carlos Irineu da Costa. 34. ed. São Paulo: Libre, 1999.
RICOEUR, P. Tempo e Narrativa. São Paulo: Editora UNESP, 1990.
RUHALAHTI, S.; AARNIO, H. Criação de conhecimento autogerido e dialógico para promover a aprendizagem profunda: o caso piloto na formação de professores. RIAEE – Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 13, 2018. DOI: https://doi.org/10.21723/riaee.nesp1.v13.2018.11386
VAN MANEN, M. Researching Lived Experience: Human Science for an Action Sensitive Pedagogy. New York: State University of New York Press, 1990.
SAID, Edward W. Orientalism. New York: Pantheon Books, 1978.
SANTAELLA, Lúcia. Culturas e artes do pós-humano: da cultura das mídias à cibercultura. São Paulo: Paulus, 2003.

Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.