DEVELOPMENT OF AN INSTRUMENT FOR TEACHERS TO CRAWL AUTISTIC SPECTRUM DISORDER IN ADOLESCENT SCHOOLCHILDREN
Visualizações: 46DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1776Keywords:
Autism, Psychometrics, Content ValidationAbstract
This study aims to present the development process and content evaluation of the screening tool for autism in adolescents. This instrument aims to quickly check for signs of autism in four domains: executive functions, communication, social skills and activities of daily living. The process involved: 1) reading the DSM-V; 2) development of questions; 3) analysis by expert judges/evaluators and; 4) pilot study with results from the ROC curve to evaluate the cutoff point of an instrument for detecting autism in children. The results indicate that when using the cutoff point, the instrument showed a good ability to correctly identify positive cases (75% sensitivity) and also a high rate of correct identification of negative cases (89% specificity). They also suggest that the instrument met all the requirements for structuring, relevance, credibility and balance, through understandable items, consistent with the characteristics related to what was proposed in the study.
Downloads
References
AGUIAR, B.; CORREIA, W.; CAMPOS, F. Uso da Escala Likert na Análise de Jogos. X SB Games, Salvador - BA, nov., 2011.
ALVES, D. E. O autismo e o processo de inclusão na perspectiva escolar: análise de caso na escola Professora Ondina Maria Dias, em Tijucas/Santa Catarina. 2016. 56 p. Curso de Especialização EaD Gênero e Diversidade na Escola. Universidade Federal de Santa Catarina, Santa Catarina, Florianópolis, 2016.
AMERICAN PSYCHIATRY ASSOCIATION (APA). Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders - DSM-5. Washington: American Psychiatric Association, 2013.
AREND, M.; BALK, R.; MACIEL, E.; GRAUP, S. Identificação de ferramentas para rastreio do Transtorno do Espectro Autista em adolescentes escolares: uma revisão integrativa. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 19, n. 59, 130–146, 2022.
BARROS, C. Estudo de sensibilidade do IRDI-Questionário para TEA (Transtorno do Espectro de Autismo): possibilidades de utilização para detecção de sinais iniciais e para rastreamento. Tese (Doutorado). São Paulo: Instituto de Psicologia., 2016.
BEZERRA, M. V. A. et al. Inclusão de Crianças com Autismo na Escola: Uma revisão narrativa. Revista Científica Multidisciplinar, v. 3, n. 12, p. e3122196, 2022.
BOSA, C. A.; CAMARGO, S. P. Autismo e inclusão: Possibilidades e limites. In. GOMES, M. (Org.). Construindo as trilhas para a inclusão. 1 ed. Petrópolis: Vozes, 2009.
BOSA, C. A.; ZANON, R. B.; BACKES, B. Autismo: Construção do Protocolo de Avaliação do Comportamento da Criança - PROTEA-R. Revista Psicologia: Teoria e Prática, v. 18, n. 1, p. 194–205, 2016.
BOUZY, J. et al. Trans identities and autismo: A systematic review. Psychiatry Research, v. 323, 2023.
BYRD, D. et al. State of multicultural neuropsychological assessment in children: current research issues. Neuropsychological Review, v. 18, p. 214-222, 2008.
CASSADY, J. Atitudes dos Professores em Relação à Inclusão de Alunos com Autismo e Transtorno Comportamental Emocional. Revista Eletrônica para Educação Inclusiva, v. 2, n. 7, 2011.
CHAN, A.S. et al. Executive function deficits and neural discordance in children with Autism Spectrum Disorders. Clinical Neurophysiology, 120, p. 1107-1115, 2009.
CRESTANI, A. H.; MORAES, A. B.; SOUZA, A. P. R. Validação de conteúdo: clareza/pertinência, fidedignidade e consistência interna de sinais enunciativos de aquisição da linguagem. CoDAS, v. 29, n. 4, p. e20160180, 2017.
DANCEY, C. J. R. Statistics without maths for Psychology: using SPSS for Windows. 3 ed. London: Prentice Hall; 2005.
FANTINELLI, A. A. et al. Desenvolvimento e validação do instrumento específico para complexidade assistencial de puérperas e recém-nascidos: Escala Fantinelli. Revista Brasileira de Saúde Materno Infantil, v. 20, n. 2, p. 441-450, 2020.
FORTIN, M. As Etapas do Processo de Investigação. Luso ditacta, 2009.
FREITAS, M. C. et al. Implicações nas Políticas Educacionais Brasileiras dos Critérios Diagnósticos do Autismo no DSM-5 e CID-11. Revista Imagens da Educação, v. 13, n. 2, p. 105-127, 2023.
GERALDA, A. T. et al. Prevalência do Transtorno do Espectro do Autismo: Uma revisão da literatura. Juventude na Ciência, v. 07, 2020.
GROISMAN, M. L.; JERUSALINSKY, A. N. Terapêutica da linguagem: entre a voz e o significante. In. JERUSALINSKY A. N (org) Psicanálise e desenvolvimento infantil. Artes e Ofícios ED: PA, 2004
HAMBLETON, R.; BOLLWARK, J. Adapting test for use in different cultures: technical issues and methods. International Test Bulletin Issues, v. 32, n. 33, 3-32., 1991.
HOO, Z. H.; CANDLISH, J. D., T. What is an ROC curve? Emergency Medicine Journal, v. 34, n. 6, p. 357-359, 2017.
LANDIS, J.; KOCH, R.; GARY, G. The measurement of observer agreement for categorical data. Biometrics, p. 159-174, 1977.
LIKERT, R. A technique for the measurement of attitudes. Archives of Psychology, n. 140, p. 44-53, 1932.
LORD, C.; SCHOPLER, E. The role of age at assessment, developmental level, and test in the stability of intelligence scores in young autistic children. Journal of autism and developmental disorders, v. 19, n. 4, p. 483-499, 1989.
MAIORANO, M. C. N. T. Pneumologia Paulista: Uma publicação da sociedade paulista de pneumologia e tisiologia. 2016.
MALLOY-DINIZ, L. F. et al. Neuropsicologia das funções executivas. In. CAIXETA, L.; FERREIRA, S. B. (Eds.). Manual de Neuropsicologia dos princípios a reabilitação. Porto Alegre: Atheneu, 2012. p. 93-98.
MARTINS, G. A. Sobre confiabilidade e validade. Revista Brasileira de Gestão de Negócios, v. 8, n. 20, p. 1-12, 2006.
MATOS, S. N.; MENDES, E. G. Demandas dos professores e inclusão escolar. Revista Brasileira de Educação Especial, v.21, n.1, p. 9-22, 2015.
MCGILTON, K. S. Development and psychometric evaluation of supportive leadership scales. Canadian Journal of Nursing Research Archive, p. 72-86, 2003.
METZ, C. E. Basic principles of ROC analysis. Seminars in Nuclear Medicine, v. 8, n. 4, p. 283-298, 1978.
NAKANO, T. C.; SIQUEIRA, L. G. G. Validez de contenido de la Gifted Rating Scale (versión escolar) para la población brasilena. Avaliação Psicológica, v. 11, n1, p. 123-140, 2012.
NUNES, D. R. P.; AZEVEDO, M. Q. O.; SCHMIDT, C. Inclusão educacional de pessoas com Autismo no Brasil: uma revisão da literatura. Revista Educação Especial, v. 26, n. 47, p. 557–572, 2013.
ORGANIZAÇÃO MUNDIAL DA SAÚDE (OMS). ICD-11 for mortality and morbidity statistics. Geneva: WHO; 2020. Disponível em: https://ury1.com/okThU. Acesso em: 16 jul. 2023.
SANTOS, I. M. S.; ROAZZI, A.; MELO, M. R. Consciência fonológica e funções executivas: associações com escolaridade e idade. Psicologia Escolar e Educacional. 2020, v. 24., 2020.
SASSON, N.; NOWLIN, R. B.; PINKHAM, A. E. Social cognition, social skill, and the broad autism phenotype. Autism, v. 17, n. 6, p. 655 – 667, 2012.
SEABRA, A. G. et al. Modelos de Funções Executivas. In. ABREU N. et al. (org). Funções executivas e inteligência: Avanços e desafios da avaliação neuropsicológica. São Paulo: Memnon; no prelo, 2014
SHAYER, B. et al. Desempenho de escolares em atenção e funções executivas no Nepsy e inteligência. Psicologia: Teoria e Prática, v.17, n. 1, p.120-135, 2015.
SILVA, S. G. et al. Os benefícios da atividade física para pessoas com autismo. Diálogos em Saúde, v. 1, n. 1, p. 127-145, 2018.
SOCIEDADE BRASILEIRA DE PEDIATRIA. Departamento científico de pediatria do desenvolvimento e comportamento. Manual de orientação: Transtorno do Espectro do Autismo. Rio de Janeiro: SBP, 2019.
SOMMARUGA, M. et al. A self-administered tool for the evaluation of the efficacy of health education interventions in cardiac patients. Monaldi Arch Chest Dis, v. 60, n. 1, p. 7-15, 2003.
TOMASELLO, M. Constructing a Language: A Usage- Based Theory of Language Acquisition. 2005.
VIEIRA, A. C.; COSTA, A. R.; GOMES, C. P. Boas práticas em aleitamento materno: Aplicação do formulário de observação e avaliação da mamada. Revista da Sociedade Brasileira de Enfermeiros Pediatras, v. 15, n. 1. p. 13-20, 2015.
YUSOFF, M. S. B. ABC of content validation and content validity index calculation. Resource, v. 11, n. 2, p. 49-54, 2019.
ZANON, R.; FURCIN, H. Avaliação precoce do autismo: sistematização dos instrumentos disponíveis e apresentação de um caso atendido no LABSPA/UFGD. Mato Grosso do Sul: Editora UFMS: 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.