EDUCATION 5.0 THROUGH THE “DOCÊNCIA DIFERENTE” APP:
INNOVATION IN EDUCATIONAL TECHNOLOGY AND SCIENCE TEACHING
Visualizações: 1DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v7i3.1760Keywords:
Teaching, Application (App), EducationAbstract
Education 5.0, which integrates technologies and innovative educational methodologies, can be enhanced through the “Docência Diferente” app. This application offers a range of gamified educational tools, access to the university's academic system, a website, and a YouTube channel, enabling the integration of digital technologies in the classroom and the use of apps as educational resources. In addition, innovative teaching is promoted through the implementation of active methodologies, whether in the field of Natural Sciences or Pure and Applied Mathematics. The lack of investment in school infrastructure and insufficient teacher training for the use of educational technologies are challenges to be overcome, and the “Docência Diferente” app contributes to addressing these issues by providing examples of how to use apps as digital educational resources and methodological pathways to facilitate the integration of technology into teaching practice.
Downloads
References
ALVES, P. T. A.; SILVA, S. A.; JUCÁ, S. C. S. A área de Ciências da Natureza e suas tecnologias na Base Nacional Comum Curricular do ensino médio: aspectos críticos. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista – ENCITEC, v. 13, n. 3, p. 30–41, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.31512/encitec.v13i3.842. Acesso em: 02 abr. 2025.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/biblioteca-de-apoio/pcn-ensino-fundamental-6-ao-9-ano/. Acesso em: 20 jul. 2024.
CRUZ, A.; FERREIRA, S.; FERREIRA, W. S. Mega acústica: uma ferramenta educacional para o ensino de ciências. Ensino de Ciências e Tecnologia Em Revista – ENCITEC, v. 13, n. 1, p. 290–307, 2023. Disponível em: https://doi.org/10.31512/encitec.v13i1.641. Acesso em: 02 abr. 2025.
DIF. Docência Diferente. Disponível em: https://www.youtube.com/@DocenciaDiferente Acesso em: 24 jun. 2024.
FAB. Fábrica de Aplicativos. Disponível em: https://fabricadeaplicativos.com.br. Acesso em: 15 dez. 2024.
FERREIRA, W. S. Tecnologias e Metodologias Educacionais Aplicadas ao Ensino: da educação tradicional a 5.0. 1. ed. Rio de Janeiro: Katzen Editora, 2022. 72p.
GAMIFICAÇÃO. Gamificação Aplicada ao Ensino de Física. Disponível em: https://eskadauema.com/course/view.php?id=71. Acesso em: 24 jun. 2024.
MULTIMEIOS. Multimeios Aplicados ao Ensino de Física. Disponível em: https://eskadauema.com/course/view.php?id=36. Acesso em: 24 jun. 2024.
OLIVEIRA, T. M. R.; AMARAL, C. L. C. O uso de aplicativos no ensino da Matemática: o que pensam os alunos do ensino fundamental anos finais. Ensino de Ciências e Tecnologia em Revista – ENCITEC, v. 10, n. 2, p. 40–50, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.31512/encitec.v10i2.3118. Acesso em: 02 abr. 2025.
OLIVEIRA, K. K. S.; SOUZA, R. A. C. Habilitadores da transformação digital em direção à Educação 4.0. RENOTE, v. 18, n. 1, 2020. Disponível em: http://dx.doi.org/10.22456/1679-1916.106012. Acesso em: 02 abr. 2025.
OLIVEIRA, Edvaldo Ramalho de; CUNHA, Douglas da Silva. O uso da tecnologia no ensino da Matemática: contribuições do software GeoGebra no ensino da função do 1º grau. Revista Educação Pública, v. 21, n. 36, 28 set. 2021. Disponível em: https://educacaopublica.cecierj.edu.br/artigos/21/36/o-uso-da-tecnologia-no-ensino-da-matematica-contribuicoes-do-isoftwarei-geogebra-no-ensino-da-funcao-do-1-grau. Acesso em: 02 abr. 2025.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Interdisciplinary Studies Journal

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.