Inclusion through Teaching Monitoring for Students of the NAPNE IFPA/Bragança Campus

Visualizações: 320

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1562

Keywords:

Teaching Monitoring, Inclusive Education, NAPNE

Abstract

This article aims to highlight the effectiveness of Teaching Monitoring as a tool to promote the inclusion of students from the Nucleus for Assistance to People with Specific Needs (NAPNE) at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará (IFPA), Bragança Campus. The research emphasizes the importance of monitoring as a pedagogical practice that goes beyond academic reinforcement, playing a crucial role in raising awareness within the academic community and changing faculty perceptions regarding inclusive education. Based on exploratory research and a literature review, the results highlight the positive impact on raising awareness within the academic community. The findings indicate that monitoring, aligned with the NAPNE guidelines and supported by PROEN Instruction 2019, helps create a more accessible and welcoming educational environment for students, promoting the holistic development of NAPNE students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Rosiane Silva Tavares, Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará

Undergraduate student in the Geography Teaching Degree program at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará, Bragança Campus.

Kessia Regina da Costa Sousa , Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará

Undergraduate student in the Geography Teaching Degree program at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará, Bragança Campus.

Nila Luciana Vilhena Madureira, Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará

Master's in Education from the Federal University of Pará. EBTT Professor at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of Pará, Bragança Campus.

References

ALMEIDA, Dulce Barros de et at. Política educacional e formação docente na perspectiva da inclusão. Educação. Revista do Centro de Educação, vol. 32, n. 2, p. 327-342, 2007. Disponível: https://periodicos.ufsm.br/reveducacao/article/view/677. Acesso em: 20 de jan. 2024.

BRASIL. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional -LDB. Lei nº 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF, 1996. Disponível em: http://www.portal.mec.gov.br. Acesso em: 10 de jan. de 2024.

DA SILVA, Rosineide Nascimento; MORAIS DE BELO, Maria Lusia. Experiências e reflexões de monitoria: contribuição ao ensino-aprendizagem. Scientia Plena, v. 8, n. 7, 2012. Disponível em: https://scientiaplena.org.br/sp/article/view/822. Acesso em: 20 jan. 2024.

FONSECA, João Jose Saraiva. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002. Apostila.

FREIRE, Paulo. Educação como prática da liberdade. 17.ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979.

INSTITUTO FEDERAL DE EDUCAÇÂO, TECNOLOGIA E CIÊNCIA DO PARÁ. Pró-Reitoria de Ensino. Instrução Normativa nº 04/2019, de 30 de dezembro de 2019. Dispõe instrui os procedimentos para elaboração, aprovação e acompanhamento de projetos de monitoria no âmbito do Programa de Monitoria de Ensino do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará: Pró-Reitoria de Ensino, 2019. Disponível em: https://proen.ifpa.edu.br/documentos-1/instrucao-normativa/2019-1/2117-instrucao-normativa-n-04-2019-proen-procesimentos-para-elaboracao-aprovacao-e-acompanhamento-de-projetos-de-monitoria-no-ambito-do-programa-de-monitoria-de-ensino-do-ifpa/file. Acesso em: 15 jan. 2024

MORIN, Edgar. Ciência com consciência. 5. ed. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2001.

PAPIM, Angelo Antonio et al. Inclusão Escolar: perspectivas e práticas pedagógicas contemporâneas. Porto Alegre, RS: Editora Fi, 2018.

RODRIGUERO, Celma Regina Borghi; GALUCH, Maria Terezinha Bellanda; DA SILVA, Tania dos Santos Alvarez. Educação inclusiva no ensino superior e Monitoria Especial: da legalidade à educação para a sensibilidade. Revista Cocar, v. 15, n. 32, 2021. Disponível em: https://periodicos.uepa.br/index.php/cocar/article/view/3962. Acesso em: 12 jan. 2024.

ROSA, Alcemir Horácio. Praticas do NAPNE para uma educação inclusiva: ações- praticas e desafios no despertar da consciência inclusiva. In:IV seminário diversidade e respeito ás diferenças-IV SEDIRD e I encontro do grupo de pesquisa em educação especial na perspectiva da inclusão escolar- evento online, 2020, Serrinha, BA. Anais [...] Serrinha, BA: Lapprudes, 2020. Disponivel em: file:///C:/Users/rosia/Downloads/614-Texto%2520do%2520artigo-2262-1-10-20210903%20(1).pdf. Acesso em: 10 jan. 2024

SÁ, Ivone Rosa Ferreira; Almeida, Helena Azevedo Paulo de. Monitoria: ensinar e aprender no Ensino Médio Integrado In: Jornada de Linguagens, Tecnologia e Ensino, 2, 2019. Timóteo. Atas da [...]. Timóteo: CEFETMG, 2019, p. 60-70. Disponível em: http://www.lite.cefetmg.br/publicacoes/atas-2alite. Acesso em: 08 jan. 2024.

VIEIRA, Gerlina Cunha; CARVALHO, Pollyanna Santos de; RABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante. Politicas Publicas: a importância da monitoria para inclusão acadêmica e a acessibilidade na unifesspa.In: III congresso paraense de educação especial, 2016, Marabá. Anais [...] Marabá: Unifesspa, 2016. Disponível em: https://cpee.unifesspa.edu.br/images/Anais_2016/Comunicacao_Oral/Gerlina_Cunha_Vieira.pdf. Acesso em: 06 jan. 2024.

VIEIRA, Gerlina Cunha; DE CARVALHO, Pollyanna Santos; RABELO, Lucélia Cardoso Cavalcante. políticas públicas: a importância do programa de discente apoiador para inclusão acadêmica e a acessibilidade na unifesspa. Seminário de Projetos de Ensino, v. 2, n. 1, 2017.

Published

2024-10-04

How to Cite

Silva Tavares, R., Regina da Costa Sousa , K., & Luciana Vilhena Madureira, N. (2024). Inclusion through Teaching Monitoring for Students of the NAPNE IFPA/Bragança Campus. Interdisciplinary Studies Journal, 6(3), 01–13. https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1562

Issue

Section

DOSSIÊ PRÁTICAS EDUCATIVAS NO SÉCULO XXI: DIÁLOGOS SOBRE LINGUAGENS, SABERES E INCLUSÃO

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.