Rethinking a curriculum that includes the Venezuelan student's language in schools in Boa Vista-RR.
Visualizações: 150DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1540Keywords:
School Curriculum , Language , Venezuelan StudentAbstract
The state of Roraima receives a large number of immigrants from Venezuela. Upon entering school, they are faced with a language different from their own, which becomes a challenge. Considering this scenario, the present study aimed to analyze how the curriculum should be structured to include the Venezuelan student's language in schools in Boa Vista-RR. To achieve this goal, the study adopted a qualitative approach with a descriptive focus, using bibliographic research. Numerous authors contributed to the foundation of this study, with notable mentions of Sousa (2022), who addresses the immigrant student in Roraima; Gomes (2007), who defines the curriculum; and Vieira and Liberari (2021), who discuss a curriculum designed to meet the needs of the Venezuelan student, considering their cultural and linguistic context. As a result, the importance of structuring a curriculum that includes not only the official language of Brazil but also the Venezuelan student's mother tongue was highlighted.
Downloads
References
ARAÚJO, Graciete dos Santos. Os desafios da educação intercultural no ensino da Língua Portuguesa no 9º ano do Ensino Fundamental da Escola Estadual Caranã, Boa Vista – Roraima. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Universidade Estadual de Roraima, 2020. Disponível em: https://www.uerr.edu.br/ppge/wp-content/uploads/2021/05/7.dissertacao-graciete-dos santos-araujo.pdf. Acesso em: 5 jan. 2024.
CURSINO, Carla Alessandra. Formação de professores numa perspectiva plurilíngue para acolhimento linguístico de estudantes migrantes/refugiados. Calidoscópio, [S. I.], v. 18, n. 2, p. 415-434, 2020. Disponível em: https://revistas.unisinos.br/index.php/calidoscopio/article/view/cld.2020.182.09. Acesso em: 5 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2020.182.09
GERALDI, João Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português. In: GERALDI, João Wanderley. (Org.). O texto na sala de aula; leitura e produção. 3 ed. Cascavel: Assoeste, 1984. DOI: https://doi.org/10.17851/2447-0554.3.3.57-59
GOMES, Nilma Lino. Indagações sobre currículo: diversidade e currículo. In: BEAUCHAMP, Jeanete; PAGEL, Sandra Denise; NASCIMENTO, Aricélia Ribeiro do. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2007.
GROSSO, Maria José dos Reis. Língua de acolhimento, língua de integração. Revista Horizontes de Linguística Aplicada, v. 9, n. 2, p. 61-77, 2010. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/horizontesla/article/view/886. Acesso em: 5 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.26512/rhla.v9i2.886
LIZZI, Maria Sandreana Salvador da Silva; SFORNI, Marta Sueli de Faria. Relação entre pressupostos teóricos, currículo e organização do ensino. Educação em Revista, v. 39. Belo Horizonte, 2023. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/kxc6cqq9CZvjsXJgcXSRhTJ/?lang=pt#. Acesso em: 6 dez. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/0102-469835586-t
MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa; CANDAU, Vera Maria. Currículo, conhecimento e cultura. In: MOREIRA, Antônio Flávio; ARROYO, Miguel. Indagações sobre currículo. Brasília: Departamento de Políticas de Educação Infantil e Ensino Fundamental, p. 83-111, 2006.
MOURA, Silvana Mara Carvalho. Ensino de língua portuguesa para alunos migrantes venezuelanos no contexto escolar multicultural de Boa Vista/RR. Dissertação (Mestrado) Programa de Pós-Graduação e Pesquisa em Educação (PPGE), da Universidade Estadual de Roraima (UERR) e Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Roraima (IFRR). Boa Vista – RR, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=12775635. Acesso em: 2 jan. 2024.
POHL, Ana Paula; SANTORUM, Karen Andressa Teixeira; BRANDENBURG, Cristine. Impactos na educação e formação através do bilinguismo na pré-escola. Educ. Form., [S. l.], v. 4, n. 11, p. 197–214, 2019. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/2977. Acesso em: 30 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v4i11mai/ago.2977
SÃO BERNARDO, M. A. de. Português como língua de acolhimento: um estudo com imigrantes e pessoas em situação de refúgio no Brasil. 206f. Tese (Doutorado em Linguística) – Universidade Federal de São Carlos, São Carlos, 2016. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=4749603. Acesso em: 5 jan. 2024.
SATO, Cristina Misturini; GÓMEZ-PELLÓN, Eloy. Formação continuada de professores em educação intercultural: um estudo de caso em Antropologia Educacional. Educ. Form., [S. l.], v. 8, p. e10357, 2023. Disponível em: https://revistas.uece.br/index.php/redufor/article/view/10357. Acesso em: 30 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v8.e10357
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 24ª edição. São Paulo, Cortez, 2016.
SFORNI, Marta S. de F. Interação entre Didática e Teoria Histórico-Cultural. In: Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 40, n. 2, p. 375-397, 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/index.php/educacaoerealidade/article/view/45965. Acesso em: 5 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/2175-623645965
SOARES, Giseli Pimentel. Alfabetização e letramento de crianças haitianas no contexto escolar: desafios da prática docente. Dissertação (Mestrado) – Programa de Mestrado em Educação, Universidade Municipal de São Caetano do Sul - USCS, 2020. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=9882749. Acesso em: 5 jan. 2024.
SOUSA, Daiane do Nascimento Ferrais. Implicações linguísticas: (re) significações no ensino aprendizagem / de PLE para alunos venezuelanos na escola municipal irmã Leonildes Dal Pós. Dissertação (Mestrado em Letras) – Programa de Pós-Graduação em Letras, Universidade Federal de Roraima, 2022. Disponível em: https://sucupira.capes.gov.br/sucupira/public/consultas/coleta/trabalhoConclusao/viewTrabalhoConclusao.jsf?popup=true&id_trabalho=13537243. Acesso em: 2 jan. 2024.
TUZZO, S. A.; BRAGA C. F. O processo de triangulação da pesquisa qualitativa: o metafenômeno como gênese. Revista Pesquisa Qualitativa, São Paulo, SP, v. 4, n. 5, p. 140-158, ago. 2016. Disponível em: https://editora.sepq.org.br/rpq/article/view/38. Acesso em: 30 jan. 2024.
VIEIRA, Daniela Aparecida; LIBERALI, Fernanda Coelho. As atividades sociais como possibilidade para construção do currículo de português brasileiro para imigrantes. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, Minas Gerais, v. 21, n. 1, p. 55-80, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/8hL6nRJnH5bCVkqn9pvKfQP/#. Acesso em: 5 jan. 2024. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202116739
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.