VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA DE SISTEMAS LINEARES

ESTUDO DA APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO APRENDIZADO DE SISTEMAS LINEARES

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1172

Keywords:

Mathematics, Teaching-learning, Registers of Semiotic Representation, Mobile application, Flutter

Abstract

Mathematics constitutes one of the fundamental elements to students’ academic and intellectual development, earning its place as a mandatory subject in basic education. However, Brazil’s main education indicators indicate that the learning levels of this subject are historically deficient in the country, which is commonly attributed to inadequate teaching-learning methods in the classroom, in addition to the abstraction intrinsic to the subject. In this sense, this work aimed to develop and study the applicability of educational software as a tool to support the teaching-learning of 2x2 systems of linear equations, using the theory of Registers of Semiotic Representation and the geometric visualization of the systems. After completion, the application was validated using the qualitative form Pedagogical Ergonomic Tool for Educational Software Evaluation (PETESE), obtaining good acceptance among the evaluators and showing good potential to be applied in the classroom.

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Author Biographies

Roberto Vítor Lima Gomes Rodrigues, Universidade Federal do Vale do São Francico

Bacharel em Engenharia da Computação pela Universidade Federal do Vale do São Francisco.

Ricardo Argenton Ramos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco – BR e pós Doutor na área de Engenharia de Software pela University of Waterloo – CA

Edson Leite Araújo, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Ciência da Computação na área de Aprendizado de Máquinas, pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. Atualmente é professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco – UNIVASF. Membro do Programa de Pós-graduação em Matemática da Rede Pública – PROFMAT/UNIVASF/IMPA

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Published

2024-09-17

How to Cite

Rodrigues, R. V. L. G., Ramos, R. A., & Araújo, E. L. (2024). VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA DE SISTEMAS LINEARES: ESTUDO DA APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO APRENDIZADO DE SISTEMAS LINEARES . Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–17. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1172

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