AÇÕES DO COLETIVO YACI NA UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS

CONSTRUINDO UMA EDUCAÇÃO FEMINISTA E EMANCIPADORA

Visualizações: 257

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1077

Keywords:

Education, Feminism, Extension , Collective

Abstract

There is a demand for overcoming gender inequalities, and, in our specific case, different groups of women. Based on this, this article aims to present the results of an Extension Project, conducted at the Federal University of Amazonas. Project meetings were held with teachers, administrative workers and students from the Campus, in addition to the organization of a lecture on the topic for students and other members of the community in the municipality of Coari. The implementation of these activities sought to maintain the exchange of experiences in this academy/city relationship, promoting sisterhood and combating violence that persists in this state. Based on this experience, it is considered that there is resistance, in addition to the lack of knowledge on the subject, caused by the oppression of a sexist society in different spaces, resulting in gender oppression and prejudice surrounding Feminism.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Flávia Fernanda Santos Silva, Federal University of Amazonas

Associate Professor in the Pedagogy program at the Federal University of Amazonas, Campus Icet/Itacoatiara. Ph.D. in Education from the Graduate Program in Education at the Federal University of Rio Grande do Norte. Master's degree in Education from the Graduate Program in Education at the Federal University of Minas Gerais. Bachelor's degree in Pedagogy from the Federal University of Maranhão. Belonged to the research line: Sociology of Education: schooling and social inequalities at UFMG. Belonged to the research line: Education, Politics, and Educational Praxis at UFRN, which develops studies and research on basic education policies, covering the following areas: education and work; management, teacher training policies, and management. Currently a member of the Research Group in Education, Training, and Teaching for Diversity (GPEFED) at UFAM. Works mainly in the following areas: Educational Policies, Management, Sociology of Education, Elementary Education, School Infrastructure, and External Evaluation. Studies and has interest in other areas: Ethnic-Racial Education, Heritage Education, and Feminism.

Alessandra Araújo da Silva, Federal University of Amazonas

Master's in Public Health from Fiocruz/Amazônia. Professor in the Physiotherapy program at the Institute of Health and Biotechnology (ISB) of the Federal University of Amazonas.

Ananda Maria Pinto Gomes, Federal University of Amazonas

Specialist in Mental Health Management (PROMINAS). Social and Community Psychologist at the Institute of Health and Biotechnology (ISB) of the Federal University of Amazonas.

References

ALMEIDA, Tânia M. C. Violências contra mulheres nos espaços universitários. In: STEVENS, C. et al. (Org.). Mulheres e violências: interseccionalidades. Brasília: Technopolitik, 2017. p. 384-399.

ANDRADE, Aldair Oliveira de; MARTINS, Ana Claudia Lopes; MEDEIROS, Mônica Xavier de. Violência estrutural de gênero no amazonas: análise a partir das experiências da comunidade acadêmica. In: BARROSO, Milena Fernandes. Violência contra as mulheres nas Universidades. Manaus: EDUA/São Paulo: Alexa Cultural, 2021.

BARROSO, Milena Fernandes. Violência contra as mulheres na Universidade. Manaus: EDUA. São Paulo: Alexa Cultural, 2021.

BARROSO, Milena Fernandes. Violência contra as mulheres nas Universidades. Manaus: EDUA/São Paulo: Alexa Cultural, 2021. 260p.

BLAY, Eva A. Violência contra a mulher e políticas públicas. Estudos Avançados, v, 17, n. 49, p. 87-98, 2003. DOI: https://doi.org/10.1590/S0103-40142003000300006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ea/a/ryqNRHj843kKKHjLkgrms9k/abstract/?lang=pt. Acesso em: 12 set. 2023.

CRENSHAW, K. Documento para o Encontro de Especialistas em Aspectos da Discriminação Racial Relativos ao Gênero. Revista Estudos Feministas, v. 10, n. 1, 2002. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-026X2002000100011. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/mbTpP4SFXPnJZ397j8fSBQQ/abstract/?lang=pt. Acesso em: 08 mar. 2023.

DUARTE, Constância Lima. Feminismo: uma história a ser contada. In: HELOÍSA HOLLANDA, Buarque. (Org) Pensamento Feminista Brasileiro: formação e contexto. Rio de Janeiro: Bazar do Tempo, 2019. p. 25-47.

FÓRUM BRASILEIRO DE SEGURANÇA PÚBLICA. Anuário Brasileiro de Segurança Pública, 2022. Disponível em: https://forumseguranca.org.br/anuario-brasileiro-seguranca-publica/. Acesso em: 08 mar. 2023.

FREIRE, P. Pedagogia do Oprimido. 17. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1987.

GAMA, Fabiene; BALDISSERA, Marielen. Violências contra mulheres em universidades brasileiras: escrachos, denúncias e mediações. In: ALMEIDA, Tânia M. C.; ZANELLO, V. (Orgs.). Panoramas da violência contra mulheres nas universidades brasileiras e latino-americanas. Brasília: OAB Editora, 2022. p. 325-356.

GARCIA, Leila P. A magnitude invisível da violência contra a mulher. Epidemiologia e Serviços de Saúde, v. 25, n. 3, p. 451-454, 2016. DOI: https://doi.org/10.5123/S1679-49742016000300001. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ress/a/D8tmPMdg5WbBm6g7qRMcB3k/. Acesso em: 15 abr. 2023.

GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5 ed. São Paulo: Atlas, 1999.

GUEDES, Moema de Castro. A presença feminina nos cursos universitários e nas pós-graduações: desconstruindo a idéia da universidade como espaço masculino. História, Ciências, Saúde-Manguinhos [online], v. 15, p. 117-132, jun. 2008. DOI: https://doi.org/10.1590/S0104-59702008000500006. Disponível em: https://www.scielo.br/j/hcsm/a/tPvR4dWz5GzGCgn4c6GCZHp/abstract/?lang=pt. Acesso em: 15 abr. 2023.

HOOKS, Bell. Mulheres negras: moldando a teoria feminista. Revista Brasileira de Ciência Política, Brasília, n. 16, jan./abr. 2015. DOI: https://doi.org/10.1590/0103-335220151608. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbcpol/a/mrjHhJLHZtfyHn7Wx4HKm3k/?lang=pt. Acesso em: 17 abr. 2023.

MARCINIK, Georgia Grube; MATTOS, Amana Rocha. Movimentos Feministas e Relações Raciais Intragênero: Entre a Luta e a Opressão. Rev. Polis e Psique, v. 11, n. 1, p. 183-203, 2021. DOI: http://dx.doi.org/10.22456/2238-152X.108015. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/rpps/v11n1/v11n1a12.pdf. Acesso em: 17 abr. 2023.

MATOS, A.; SANTOS, M. S.; SANTOS, S. A. Violação de direitos das minorias sociais na Universidade Pública. Revista Flecha do Tempo, São Paulo, n. 2, p. 65-79, mar./ago. 2021. Disponível em: http://flechadotempo.nemesscomplex.com.br/index.php/flechadotempo/article/view/63/31. Acesso em: 20 maio 2023.

MOURA, Maria Aparecida Vasconcelos; Albuquerque NETTO, Leônidas de; SOUZA, Maria Helena Nascimento. Perfil sociodemográfico de mulheres em situação de violência assistidas nas delegacias especializadas. Escola Anna Nery, v. 16, p. 435-442, 2012. DOI: https://doi.org/10.1590/S1414-81452012000300002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ean/a/b45JFNNtp4GVRjBTp7y4Zdh/. Acesso em: 20 mai. 2023.

OLIVEIRA, Luciana da Silva; CURI, Paula Land. Formação profissional, experiência e dialogicidade no contexto universitário: relato de uma experiência extensionista em educação feminista. Pesqui. prát. psicossociais, São João del-Rei , v. 15, n. 4, p. 1-18, dez. 2020. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1809-89082020000400012 . Acesso em: 7 nov. 2023.

ONU BRASIL. Objetivos de desenvolvimento sustentável. 2021. Disponível em: https://brasil.un.org/pt-br/sdgs. Acesso em: 06 nov. 2023.

PEREZ, Olívia Cristina; SOUZA, Bruno Mello. Coletivos universitários e o discurso de afastamento da política parlamentar. Educação e Pesquisa [online], v. 46, e217820, 2020. DOI: https://doi.org/10.1590/S1678-4634202046217820. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/yJWCsH4YXhsXBTdgnWGwXfD/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 6 nov. 2023.

RIQUELME BREVIS, Matías, RIQUELME BREVIS, Hernán; LÓPEZ DIETZ, Sandra. Conducta y opinión política de jóvenes mujeres universitarias en La Araucanía, Chile. Revista Estudos Feministas [online], v. 30, n. 3, e79728, 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1806-9584-2022v30n379728. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ref/a/Hq4QFbchNVkLMtMRwQpZf4M/. Acesso em: 16 abr. 2023.

ROSEMBERG, Fúlvia. Mulheres educadas e a educação de mulheres. In: PINSKY, Carla Bassanezi; PEDRO, Joana Maria (Orgs.). Nova história das mulheres. São Paulo: Contexto, 2018.

SCAVONE, Míriam. Violência contra a mulher no ambiente universitário. São Paulo: Instituto Avon, 2015.

SCOTT, Joan. El género: una categoría útil para el análisis histórico. In: LAMAS, Marta (comp.). El género: la construcción cultural de la diferencia sexual. México: PUEG, 1996. p. 265-302.

SOARES, Vera. Movimento de mulheres e feminismo: evolução e novas tendências. IN: Revista Estudos feministas. Rio de Janeiro, 1994.

SOUSA, Valmiene Florindo Farias; LIMA, Raissa Ribeiro; SILVA, Daniele Rodrigues da. Preconceito e discriminação contra Mulheres na Universidade: contradições e expressões. In:

WAISELFISZ, Julio Jacobo. Mapa da Violência 2012- atualização: homicídio de mulheres no Brasil. Centro Brasileiro de estudos Latino-Americanos (CEBELA). FLACSO Brasil, 2012. Disponível em: https://www12.senado.leg.br/institucional/omv/copy_of_acervo/outras-referencias/copy2_of_entenda-a-violencia/pdfs/mapa-da-violencia-2012-atualizacao. Acesso em: 8 nov. 2023.

ZARBATO, Jaqueline A. M.; MARTINS, Lucinéia S. Ensino superior e o empoderamento feminino: Percursos possíveis em tempos de pandemia. Revista Ibero-Americana de Estudos em Educação, Araraquara, v. 17, n. esp.2, p. 1132–1149, 2022. DOI: 10.21723/riaee.v17iesp.2.16985. Disponível em: https://periodicos.fclar.unesp.br/iberoamericana/article/view/16985. Acesso em: 16 abr. 2023.

Published

2024-05-31

How to Cite

Silva, F. F. S., Silva, A. A. da, & Gomes, A. M. P. (2024). AÇÕES DO COLETIVO YACI NA UNIVERSIDADE FEDERAL DO AMAZONAS: CONSTRUINDO UMA EDUCAÇÃO FEMINISTA E EMANCIPADORA. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–14. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1077

Similar Articles

<< < 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.