ORAL NARRATIVES AND SYMBOLIC EDUCATION

PEDAGOGICAL LESSONS FROM THE NON-HUMAN AMAZONIAN UNIVERSE

Visualizações: 156

Autores

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1531

Palavras-chave:

Oral narrative, Boto, Amazonian imaginary, Symbolic Education

Resumo

The aim of this paper is to understand how oral narratives related to the Boto teach and what they teach, considering the symbolic cultural and linguistic aspects. This is a qualitative study aimed at deepening our understanding of symbolic education in socio-communicative practices manifested in oral narratives related to the non-human entities that populate the Amazonian cosmological universe. The research questions are: Is there symbolic education through oral narratives? If so, in what way is this education presented or personified through the Boto? The study points out that the relationship between Symbolic Education and its students depends not just on the passage of the symbol, but on a whole cultural set that is built up daily, spontaneously, collectively, and sensitively in the various socio-communicative interactions. It is thus a collective education, built by everyone in the community who shares the same cultural and symbolic context.

Downloads

Não há dados estatísticos.

Biografia do Autor

Zaline Do Carmo Dos Santos Wanzeler , Universidade de São Paulo

Graduate Student in Education, Doctoral Program, School of Education, University of São Paulo. 

Samuel Figueira-Cardoso, University of Warsaw

PhD Candidate in Linguistics, University of Warsaw. Lecturer of Linguistics and Portuguese as Foreign/Additional Languages in the BA and MA Programs at the Faculty of Modern Languages UW.

Referências

BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 6 ed. São Paulo: WMF Martins Fontes, [1979] 2011.

BORGES, A. da S. A. Educação Simbólica: o imaginário na Cantoria de Santinho em Povo Novo/ RS . Vol. 1. Porto Alegre: Mundo Acadêmico, 2022.

BORGES, A. da S; FIGUEIRA-CARDOSO, S. (2022). A Common Archetype: Imaginary and Linguistic-Discursive Analysis of the Heroic Feminine in Brazilian and Polish Folk Narratives. In: Ameryka Łacińska 2022; v. 30, n. 3 p. 101-122. DOI: 10.7311/20811152.2022.117.06 DOI: https://doi.org/10.7311/20811152.2022.117.06

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996.

CARVALHO, L. G. Tradições devotas, lúdicas inovações: o Sairé em múltiplas versões. Sociologia & Antropologia, v. 6, n. 1, p. 237–259, jan. 2016. DOI: https://doi.org/10.1590/2238-38752016v6110

DÉGH, L. Legend and belief: dialectics of a folklore genre. Bloomington: Indiana University Press, 2001.

DURAND, G . A imaginação simbólica. São Paulo: Cultrix, 1988.

DURAND, G. As estruturas antropológicas do imaginário. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.

DURANTI, A. (2006), ‘Transcripts, like shadows on a wall’. Mind, Culture, and Activity 13(4), 301–310. DOI: https://doi.org/10.1207/s15327884mca1304_3

FARES, J. O boto, um Dândi das águas amazônicas. Revista Moara, Belém, v. 1, n. 5, p.47-63, abr.-set.. 1996.

FIGUEIRA-CARDOSO, S. Digital Text and Brazilian Folklore: Discussion on Referential Activity and Beyond. Academic Journal Of Modern Philology, v. 19, p. 49-64. 2023.

FIGUEIRA-CARDOSO, S. A construção de objetos de discurso em produções textuais descritivas na aula de PLA: O caso a Cuca e o pescador. PORTUGUESE LANGUAGE JOURNAL, v. 16, p. 1-11, 2022. DOI: https://doi.org/10.56515/PLJ562476691

IBGE. Enciclopédia dos Municípios Brasileiros. Rio de Janeiro : IBGE, 1957. v. 14, p. 328-329. Disponível em: http://biblioteca.ibge.gov.br/visualizacao/livros/liv27295_14.pdf. Acesso em: jan. 2014.

KIBRIK, A. A. Reference in discourse. Oxford University Press, 2011. DOI: https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199215805.001.0001

KOCH, I. G. V. Introdução à linguística textual: trajetória e grandes temas. 2. ed. São Paulo: Editora Contexto, 2021.

MARCUSCHI, L. A. Produção textual, análise de gêneros e compreensão. São Paulo: Parábola Editorial, 2008.

MARCUSCHI, L. A. Da fala para a escrita: atividades de retextualização. 10. ed. São Paulo, Cortez Editora, 2010.

PAIVA, V. L. M. O. Manual de pesquisa em estudos linguísticos. São Paulo: Parábola Editorial, 2019.

POPPER, K. R. Conjectures and refutations: the growth of scientific knowledge. New York: Basic Books, 1963. DOI: https://doi.org/10.1063/1.3050617

SANTOS, L. S. et al.. A medicina tradicional ribeirinha em vozes femininas. Boletim do Museu Paraense Emílio Goeldi. Ciências Humanas, v. 18, n. 1, p. e20210068. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/2178-2547-bgoeldi-2021-0068

TEIXEIRA, M. C. S. A contribuição da obra de Gilbert Durand para a Educação. In: CHAVES, I. M. A. B.; ALMEIDA, R. de (Org.). 100 anos Gilbert Durand. São Paulo: FEUSP, 2022.

TEIXEIRA, M. C. S. Contribuição da obra de Gilbert Durand para a educação: conceitos e derivações para uma pedagogia do imaginário. Educere et Educare, [S. l.], v. 11, n. 21, 2000. DOI: 10.17648/educare.v11i21.13897. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/educereeteducare/article/view/13897. Acesso em: 23 fev. 2024.

VAZ FILHO, F. A; CARVALHO, L. G. Isso tudo é encantado: histórias, memórias e conhecimentos dos povos amazônicos. Petrópolis-RJ: Vozes, 2023.

WANZELER, Z. C. S. Boto em gente, gente em boto: saberes, memória e educação na Amazônia. 153 f. Dissertação de Mestrado em Educação – Universidade do Estado do Pará, Belém, 2014.

WANZELER, Z. C. S. . Boto em gente, gente em boto: narrativa oral, educação e meio ambiente. Anais do Congresso Nacional de Educação , v. 1, p. 29822-29834, 2013.

WAWZYNIAK, J. V. Humanos e não-humanos no universo transformacional dos ribeirinhos do rio Tapajós – Pará. Mediações - Revista de Ciências Sociais, Londrina, v. 17, n. 1, p. 17–32, 2012. DOI: 10.5433/2176-6665.2012v17n1p17. DOI: https://doi.org/10.5433/2176-6665.2012v17n1p17

Downloads

Publicado

2024-10-04

Como Citar

Do Carmo Dos Santos Wanzeler , Z., & Figueira-Cardoso, S. (2024). ORAL NARRATIVES AND SYMBOLIC EDUCATION: PEDAGOGICAL LESSONS FROM THE NON-HUMAN AMAZONIAN UNIVERSE. Revista De Estudos Interdisciplinares , 6(3), 01–17. https://doi.org/10.56579/rei.v6i3.1531

Edição

Seção

DOSSIÊ PRÁTICAS EDUCATIVAS NO SÉCULO XXI: DIÁLOGOS SOBRE LINGUAGENS, SABERES E INCLUSÃO

Artigos Semelhantes

<< < 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 > >> 

Você também pode iniciar uma pesquisa avançada por similaridade para este artigo.