A INCLUSÃO DE ALUNOS COM DEFICIÊNCIA EM UM CENTRO EDUCACIONAL DE TEMPO INTEGRAL EM PARINTINS/AM
Visualizações: 412DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.974Keywords:
Special Education, Full-Time Education, Amazon, Access and PermanenceAbstract
This text features the research results where the aim was to to analyze the disabilities students inclusion process , in the context of a Full-Time Educational Center (CETI) in Parintins. The methodology was conducted by bibliographical research, seeking to investigate the relationships occurece between school inclusion and the Full-Time Education model current in Parintins. Later, through readings carried out on the topics, it was possible to realize that there is no specific legislation that include the student with a disability in the CETI. Special Education is attributed to one of the teaching modalities, aimed at people with cognitive, physical, sensory, mental or multiple limitations. Inclusive Education, on the other hand, refers to initiatives aimed at the inclusion of people with disabilities in educational contexts. This model is being adapted to Full-Time Schools. Thus, Full-Time Education has motivated reflections and debates related to public policies for education, as well as directing the views and discussions of some researchers in their work, which are cited by Soares and Colares (2020), Cavalieri (2002) and Mauricio (2009) and within this large universe, there are students with disabilities who will also be included in the same teaching standard.
Downloads
References
BARBOSA, Ledyane Lopes. Escola de Tempo Integral no estado do Pará: o estado da questão (2010-2020). 2021. Dissertação (Mestrado Acadêmico em Educação) - Universidade Federal do Oeste do Pará – UFOPA, Santarém, Pará, 2021.
BEYER, H. O. Inclusão e avaliação na escola de alunos com necessidades educacionais
especiais. Porto Alegre: Mediação, 2005.
BRASIL, Lei nº 9.394/96, Diretrizes e Bases da Educação Nacional, aprovada na Câmara Federal em 17/12/96 e sancionada pelo Presidente da República em 20/12/96, Brasília, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm. Acesso em: 25 mar. 2023.
BRASIL. [Plano Nacional de Educação (PNE)]. Plano Nacional de Educação 2014-2024 [recurso eletrônico]: Lei n° 13.005, de 26 de junho de 2014, que aprova o Plano Nacional de Educação (PNE) e dá outras providências – Brasília: Câmara dos Deputados, Edições Câmara, 2014.
CASTRO, G. C.; ABRAHÃO, C. A. F.; NUNES, A. X; NASCIMENTO, L. C. G.; FIGUEREDO, G. L. A. Inclusão de alunos com deficiências em escolas da rede estadual: um estudo sobre acessibilidade e adaptações estruturais. Revista Educação Especial, Santa Maria, v. 31, n. 60, p. 93-106, 2018. Disponível em: https://periodicos.ufsm.br/educacaoespecial/article/view/13590 Acesso em: 25 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.5902/1984686X13590
COLARES, A. A..; ARRUDA, E. P. de; COLARES, M. L. I. S. O MATERIALISMO HISTÓRICO DIALÉTICO APLICADO NA COMPREENSÃO DO FENÔMENO EDUCACIONAL. Cenas Educacionais, [S. l.], v. 4, p. e11448, 2021. Disponível em: https://revistas.uneb.br/index.php/cenaseducacionais/article/view/11448. Acesso em: 7 out. 2023.
CAVALIERE, Ana Maria Vilella. Educação integral: uma nova identidade para a escola brasileira? Educação e Sociedade. Campinas, v. 23, n.81. 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/es/a/LYGC8CQ8G66G6vrdJkcBjwL/?format=pdf&lang=pt Acesso em: 25 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0101-73302002008100013
CHIZZOTTI, A. A pesquisa qualitativa em ciências humana e sociais: evolução e desafios. Revista Portuguesa de Educação, Braga, v. 16, n. 2, p. 221-236, 2003. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/374/37416210.pdf. Acesso em: 25 mar. 2023.
CRUZ, G. C.; GLAT, R. Educação inclusiva: desafio, descuido e responsabilidade de cursos
de licenciatura. Educar em Revista, Curitiba, n. 52, p. 257-273, abr.-jun. 2014. Disponível em: https://www.scielo.br/j/er/a/zKXfJ8TbsjLvvYjnNzQbx7K/?lang=pt&format=pdf Acesso em: 25 mar. 2023.
GALLO, Silvio. A educação integral numa perspectiva anarquista. COELHO, Lígia Martha Coimbra da Costa e CAVALIERE, Ana Maria Vilella (Orgs.). Educação Brasileira em Tempo Integral. Petrópolis: Vozes, 2002.
DINIZ, Denilson Pereira. Formação docente para o Atendimento Educacional Especializado em Salas de Recursos Multifuncionais na terra das crianças caboclas encantadas do Baixo Amazonas. 2022. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais, Belo Horizonte, Minas Gerais, 2022.
DUTRA, C. P; GRIBOSCKI, C. M. Educação Inclusiva: um projeto coletivo de transformação do sistema educacional. In: SEMINÁRIO DE FORMAÇÃO DE GESTORES E EDUCADORES, 3., 2006, Brasília. Anais... Brasília: Ministério da Educação – Secretaria de Educação Especial, 2006. 146p.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GLAT, R. Inclusão total: mais uma utopia? Revista Integração, Brasília, ano 8, n. 20, p. 26- 28, 2007.
GLAT, R; PLETSCH, M. D; FONTES, R. S. Uma Breve Reflexão sobre o Papel da Educação Especial Frente ao Processo de Inclusão de Pessoas com Necessidades Educacionais Especiais em Rede Regular de Ensino. Cadernos de Educação 6: Inclusão Social Desafios de uma Educação Cidadã. Rio de Janeiro: UNIGRANRIO Editora, 2006
GONÇALVES, Antônio Sérgio. Reflexões sobre educação integral e escola de tempo integral. Cadernos Cenpec, n.2, 2006. DOI: https://doi.org/10.18676/cadernoscenpec.v1i2.136
MAURÍCIO, Lúcia Velloso. Escritos, representações e pressupostos da escola pública de horário integral. Revista Em Aberto. V.22, n.80. Brasília, 2009.
MAZZOTTA. M. J. S. Educação Especial no Brasil: História e Políticas Públicas. São Paulo: Editora Cortez, 2005.
PEREIRA, Denilson Diniz, OLIVEIRA, Khatlen Evelyn Queiroz. A escola específica ou a regular? Latin American Journal of Development. Curitiba, v. 3, n. 4, p. 2501-2509, jul./ago. 2021. Disponível em: file:///C:/Users/denil/Downloads/editor_lajd,+Art.+057+LAJD%20(1).pdf Acesso em: 25 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.46814/lajdv3n4-057
PROJETO POLÍTICO PEDAGÓGICO. Centro Educacional de Tempo Integral Deputado Gláucio Gonçalves, Parintins, 2023.
SILVA, M. O.; MANZINI, E. J. Avaliação sistematizada para professores de alunos com paralisia cerebral (ASPA-PC): elaboração do instrumento. In: MARQUEZINE, M. C.; TANAKA, E. D. O.; BUSTO, R. M. (org.). Atendimento educacional especializado. Marília: ABPEE: Marquezine& Manzini, 2013. p. 23-40.
SILVA, T. T. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.
SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. A educação integral em encontros regionais do grupo de estudos e pesquisas HISTEDBR/UFOPA na AMAZÔNIA, Ensino em Perspectivas, Fortaleza, v. 1, n. 2, p. 1-18, 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.