THE RELEVANCE OF MEMORY AND IDENTITY IN THE FORMATION OF STUDENT BELONGING IN LIQUID MODERNITY

Visualizações: 567

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.840

Keywords:

Memory, Identity, Belonging, Students, Educational Institutions

Abstract

This article is part of a doctoral thesis in progress and its main objective is to analyze the importance of memory and institutional identity in forming a sense of belonging among students at an educational institution. The theme is approached through a narrative that interweaves concepts, experiences and various voices, contributing to a contextualized and interdisciplinary debate. Thus, the research adopts a qualitative approach, due to the subjectivity of the phenomena examined, focusing on an extensive literature review, since data analysis has not yet been carried out. The study highlights the challenges presented by the teaching-learning process, considering the challenges of identities in liquid modernity, driven by the process of globalization and technological advances. The approach to the theme of memory, identity and belonging in its various dimensions aims to contribute to a deeper understanding of these challenging aspects, seeking more effective measures to deal with diversity in the educational context. By exploring this theme, the aim is not only to enrich academic knowledge, but also to contribute to the construction of more equitable and inclusive public policies in educational institutions.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Izabel Alves Macedo Mendes, University of Trás-os-Montes and Alto Douro / Portugal

PhD candidate of the Postgraduate Program at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro (Vila Real/Portugal).

Armando Paulo Ferreira Loureiro, University of Trás-os-Montes and Alto Douro / Portugal

Associate Professor with Aggregation at the University of Trás-os-Montes and Alto Douro, integrated researcher at the Research and Educational Intervention Center of the University of Porto (Supervisor of the ongoing Thesis that originated the article currently submitted).

References

ALMEIDA, Felipe Quintão de; GOMES, Ivan Marcelo; BRACHT, Valter. Bauman & a Educação. Belo Horizonte, Autêntica 2009. E-book. (Coleção Pensadores &Educação).

BARBOSA, Marialva Carlos. História e Memória como Processo de Reflexão e Aprendizado. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Memória e História. São Caetano do Sul, SP: Difusão, 2013. E-book.

BAUMAN, Zygmunt. Modernidade Líquida. Tradução: Plínio Dentzien. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2001.

BAUMAN, Zygmunt. Identidade. Entrevista a Benedetto Vecchi. Tradução: Carlos Alberto Medeiros.1 ed. Zahar. 2005. E-book.

CANDAU, Joel. Memória e identidade. Tradução: Maria Leticia Ferreira. 1ed. 5ª reimpressão. São Paulo: Contexto, 2019.

CARVALHO, Mauro. A Construção das Identidades no Espaço Escolar. Revista Reflexão e Ação. Santa Cruz do Sul, v.20, n1, 2012, p. 209-227. Disponível em: https://online.unisc.br/seer/index.php/reflex/article/view/2161. Acesso em 30 mar. 2023. DOI: https://doi.org/10.17058/rea.v20i1.2161.

CAVEJON, Thalissa. Educação Brasileira na Modernidade Líquida: A Desigualdade Social e os Impactos na Escola. In: Anais Eletrônicos do IV Congresso Ibero-Americano de Humanidades, Ciências e Educação: Desafios Contemporâneos das Sociedades Ibero-Americanas, v.4, 2021. Criciúma, Anais. Criciúma, 2021, p.28-35. Disponível em: https://periodicos.unesc.net/ojs/index.php/congressoeducacao/article/view/6995/5906 .

Acesso em: 25 mar. 2023.

COSTA, Bruno Marcelo de Souza. A Escola como Espaço de Memórias e Formação de Identidade(s). Movendo Ideias. v. 18, n. 2, 2013, p. 22-26. Disponível em: http://revistas.unama.br/index.php/Movendo-Ideias/issue/view/59 . Acesso em: 22 abr. 2023.

COSTA, Clarice Nunes Ferreira; MONTEIRO, Alexandrina; MASCIA, Marcia Aparecida Amador. A. O jovem da modernidade líquida na escola da modernidade sólida: uma discussão sobre a individualização do sujeito. Horizontes, v. 29, n. 1, p. 121-131, 2011, p. 121-131. Disponível em: https://lyceumonline.usf.edu.br/webp/portalUSF/revistas/horizontes/V29-n1-2011/uploadAddress/revista_horizontes_vol29_num01_2011_artigo12%5B18958%5D.pdf . Acesso em: 30 de maio 2023.

DUVIGNAUD, Jean. Prefácio. In: A Memória Coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990 [1968]. s.p. E-book. Disponível em: https://elivros.love/livro/baixar-a-memoria-coletiva-maurice-halbwachs-epub-pdf-mobi-ou-ler-online . Acesso em: 24 fev. 2023.

GONÇALVES, Janice. Pierre Nora e o tempo presente: entre a memória e o patrimônio cultural. Historiæ, Rio Grande, v. 3 n. 3, (2012). Disponível em: https://periodicos.furg.br/hist/article/view/3260 . Acesso em: 03 jun 2023.

HALBWACHS, Maurice. A Memória Coletiva. Tradução de Laurent Léon Schaffter. São Paulo: Vértice, 1990 [1968]. E-book (173 p.). ISBN 85-7115-038-9. Disponível em: https://elivros.love/livro/baixar-a-memoria-coletiva-maurice-halbwachs-epub-pdf-mobi-ou-ler-online . Acesso em: 24 fev. 2023.

HALL, Stuart. A identidade cultural na pós-modernidade. Trad. Tomaz Tadeu da Silva; Guaracira Lopes Louro. 11. ed. Rio de Janeiro: Lamparina, 2006.

LE GOFF, Jacques. História e memória. Tradução de Bernardo Leitão, et al. Campinas, SP: UNICAMP, 1990, (Coleção Repertórios). E-book. https://drive.google.com/file/d/1PdVbB-kp33Ct4eehnNWz-CJrCsfpTZIp/view . Acesso em: 30 jul. 2022.

NORA, Pierre. Entre Memória e História: a Problemática dos Lugares. Tradução: Yara Aun Khoury. In: Projeto História: Revista do Programa de Estudos Pós-Graduados de História, São Paulo, v. 10, p. 7-28, junho1993. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/issue/view/851 . Acesso em: 20 abr. 2023.

POLLAK, Michael. Memória, Esquecimento, Silêncio. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 2, n. 3, 1989, p. 3-15. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/276 . Acesso em: 2 maio 2023.

POLLAK, Michael. Memória e Identidade social. Revista Estudos Históricos. Rio de Janeiro, vol. 5, n. 10, 1992, p. 200-215. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/ojs/index.php/reh/issue/view/276 . Acesso em: 2 maio 2023.

PORCHEDDU, Alba. Zygmunt Bauman: Entrevista sobre a Educação. Desafios Pedagógicos e Modernidade Líquida. Tradução: Neide Luzia de Rezende e Marcello Bulgarelli. Cadernos de Pesquisa, v.39, n.137, p.661-684, maio/ago. 2009. Disponível em: https://www.scielo.br/j/cp/i/2009.v39n137/ . Acesso em: 18 abr. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/S0100-15742009000200016

SANTOS, Juliana Cardoso dos; VALENTIM, Marta Lígia Pomim. Memória institucional e memória organizacional: faces de uma mesma moeda. Perspectivas em Ciência da Informação. V.26, número 3, p. 208-235, set/2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/36235 . Acesso em: 06 maio 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/1981-5344/4315

RIBEIRO, Suzana Lopes Salgado. Histórias e Memórias: Elementos Constitutivos da Expressão e da Compreensão de Culturas nas Organizações. In: MARCHIORI, Marlene (org.). Memória e História. São Caetano do Sul, SP: Difusão, 2013. E-book.

VEIGA NETO, Alfredo. Crise da modernidade e inovações curriculares: da disciplina para o controle. Revista de Ciências da Educação. N 7, p. 141-149. set/dez 2008. Disponível em: https://madmunifacs.files.wordpress.com/2016/04/veiga-neto-modernidade-e-curriculos.pdf . Acesso em: 15 maio 2023.

Published

2024-02-25

How to Cite

Mendes, I. A. M., & Loureiro, A. P. F. (2024). THE RELEVANCE OF MEMORY AND IDENTITY IN THE FORMATION OF STUDENT BELONGING IN LIQUID MODERNITY. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–22. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.840