Teaching in Times of Pandemic

THE CHALLENGES IN TEACHING AT A RURAL EDUCATIONAL INSTITUTION

Visualizações: 184

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.634

Keywords:

Pandemic, Teleworking, Remote classes

Abstract

This article addresses the implications of remote teaching during the Covid-19 pandemic on the activities of teachers in a rural educational institution in the municipality of São Lourenço do Sul. The investigation took place throughout 2020 and 2021, a period during which remote classes and teleworking were implemented in the state education system in Rio Grande do Sul. This study sought to investigate the practices developed by teachers to reach students during this period, as well as the ways in which the pandemic affected their routines. It was found that, from a didactic standpoint, remote teaching led teachers to find different ways to reach students, considering that many students prioritized agricultural activities on their properties. Financially, it required financial investments for a portion of the interviewees and highlighted the undervaluation of education professionals.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Jéferson Schneider Iéque, Federal Institute of Southern Rio Grande / IFSul (Pelotas Campus)

Master's degree in Education from the Graduate Program in Education at the Southern Rio Grandense Federal Institute (IFSul - Pelotas Campus). Member of the History Education and Teaching Research Group (GPHEDo).

Adriana Duarte Leon, Federal Institute of Southern Rio Grande / IFSul (Pelotas Campus)

PhD in Education, Professor in the Graduate Program in Education and the Pedagogical Training Program for Non-Licensed Graduates at the Federal Institute of Southern Rio Grande (IFSul – Pelotas Campus). Coordinator of the History, Education, and Teaching Research Group (GPHEDo).

References

ALMEIDA, Ana Cláudia Pereira de; SCHEIFER, Camila Lawson. Caindo na rede, caindo na real: Em busca do inédito viável no mundo em (pós)pandemia. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 4, p. 1193-1218, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/yTq4tdNhQHjfs9mqpqJW4CD/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 24 jul. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202117903

BRASIL. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional - LDB. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/l9394.htm. Acesso em: 14 jul. 2021.

CALDART, Roseli Salete. A escola do campo em movimento. Currículo sem fronteira, v. 3, n.1, p. 60-81, 2003. Disponível em: www.ia.ufrrj.br/ppgea/conteudo/conteudo-2009-1/Educacao-MII/3SF/A_ESCOLA_DO_CAMPO_EM_MOVIMENTO.pdf. Acesso em: 21 abr. 2022.

FREIRE, Maximina Maria. O ensino remoto emergencial e a exigência imediata de letramento: reflexões sobre um tempo de exceção. DELTA, v. 37, n. 4, São Paulo, 2021. Disponível em: https://old.scielo.br/pdf/delta/v37n4/1678-460X-delta-37-04-202156287.pdf. Acesso em: 05 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1678-460x202156287

GATTI, Bernadete Angelina. Possível reconfiguração dos modelos educacionais pós-pandemia. Estudos Avançados, v. 34, n. 100, p. 29-42, 2020. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/178749. Acesso em: 02 out. 2021. DOI: https://doi.org/10.1590/s0103-4014.2020.34100.003

MOLINA, Mônica Castagna; SÁ, Lais Mourão. Escola do Campo. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 326-333.

MOSSMANN, Suziane da Silva; DAGA, Aline Cassol; GOULART, Anderson Jair. Uma leitura crítica do processo didático-pedagógico encaminhado durante a pandemia da Covid-19 na rede pública estadual de ensino em Santa Catarina. Revista Brasileira de Linguística Aplicada, v. 21, n. 4, 2021. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rbla/a/6DKCS7yzCsSKj5h8smC9VZM/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 05 fev. 2022. DOI: https://doi.org/10.1590/1984-6398202117868

NEVES, Delma Passanha. Agricultura familiar. In: CALDART, Roseli Salete; PEREIRA, Isabel Brasil; ALENTEJANO, Paulo; FRIGOTTO, Gaudêncio (orgs.). Dicionário da Educação do Campo. Rio de Janeiro, São Paulo: Escola Politécnica de Saúde Joaquim Venâncio, Expressão Popular, 2012. p. 34-42.

RIO GRANDE DO SUL. Decreto nº 55.118, de 16 de março de 2020. Diário Oficial de Estado, Porto Alegre, RS, p. 5-7, 17 mar. 2020. Disponível em: http://planejamento.rs.gov.br/upload/arquivos/202003/18202241-decreto-n-55-118-teletrabalho.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.

SILVA JÚNIOR, Astrogildo Fernandes da; NETTO, Mário Borges. Por uma educação do campo: percursos históricos e possibilidades. Entrelaçando – Revista eletrônica de Culturas e Educação, n. 3, p. 45-60, 2011. Disponível em: https://www2.ufrb.edu.br/revistaentrelacando/component/phocadownload/category/119?download=125. Acesso em: 21 abr. 2022.

SILVA, Luciene Rocha; SANTOS, Arlete Ramos dos; SOUZA, Davi Amâncio de. Os desafios do ensino remoto na educação do campo. Revista de Políticas Públicas e Gestão Educacional (POLIGES), v. 1, n. 1, p. 40-65, 2020. Disponível em: https://periodicos2.uesb.br/index.php/poliges/article/view/8263. Acesso em: 08 ago. 2022. DOI: https://doi.org/10.22481/poliges.v1i1.8263

Published

2023-11-19

How to Cite

Iéque, J. S., & Leon, A. D. (2023). Teaching in Times of Pandemic: THE CHALLENGES IN TEACHING AT A RURAL EDUCATIONAL INSTITUTION. Interdisciplinary Studies Journal, 5(6), 61–83. https://doi.org/10.56579/rei.v5i6.634