Educational Projects on the Cultural Heritage of the Ribeira Valley Based on the New São Paulo Curriculum

Visualizações: 68

Authors

  • Jorge Eschriqui Vieira Pinto Federal University of Pampa

Keywords:

Cultural Heritage, Curriculum, Teaching, Projects

Abstract

This article analyzes the teaching process about the cultural heritage of the Ribeira Valley through the methodology of educational projects in History classes in the region's schools, based on the guidelines of the new São Paulo curriculum for elementary education. This work presents various aspects of the cultural heritage of the Ribeira Valley and highlights a scenario of ignorance by a considerable portion of students in the region about this cultural wealth, which fosters attitudes of devaluation and prejudice toward the culture of local groups such as Indigenous peoples, Caiçaras, and Quilombolas.

To address these negative factors present in student education, the new 2019 São Paulo Curriculum proposes studying local cultural manifestations as an essential factor for building individual and regional identity, fostering empathy, and valuing cultural diversity among students. Moreover, this educational document encourages the study of various local cultural manifestations in the History discipline through the development of educational projects as an important pedagogical practice for meaningful learning of historical knowledge, the development of students' intellectual autonomy, and the critical analysis and understanding of the specificities and identities of the ethnic and social groups that constitute the culture of the various regions of the State of São Paulo.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Jorge Eschriqui Vieira Pinto, Federal University of Pampa

Federal University of Pampa

References

BACIC, Maria C; VIDAL, Eduardo P. Fauna e flora do Vale do Ribeira: percepções dos alunos do ensino médio de uma escola pública estadual de Jacupiranga/SP. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE ENSINO DE CIÊNCIA E TECNOLOGIA, 6., 2018, Ponta Grossa. Anais do Simpósio Nacional de Ensino de Ciência e Tecnologia. Ponta Grossa, UTFPR, 2018, p. 1-10.

BITTENCOURT. C. Ensino de História: fundamentos e métodos. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2008, 327 p.

BRASIL. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 03 de julho de 2020.

_______. Base Nacional Comum Curricular: a educação é a base. Brasília: Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/>. Acesso em: 02 de julho de 2020.

DIEGUES, A. C. Diversidade biológica e cultural no Complexo Estuarino Lagunar de IguapeCananeia-Paranaguá. FFLCH USP/NUPAUB, São Paulo, 2007, p. 1-17. Disponível em: <http://nupaub.fflch.usp.br/textos>. Acesso em: 10 de julho de 2020.

ELLIOTT, J. A docência como aprendizagem. In: CARBONELL, J. S. (Org.). Pedagogias do século XX. Porto Alegre: ARTMED, 2003, p. 146-148.

FERNANDES, J. R. O. Educação patrimonial e cidadania: uma proposta alternativa para o ensino de História. Revista Brasileira de História, São Paulo, v.13, n. 25/26, p. 265-276, set. 1992/ ago. 1993.

____________. Ensino de História e diversidade cultural: desafios e possibilidades. Caderno Cedes, Campinas, v. 25, n. 67, p. 378-388, set./dez. 2005.

FONSECA, S. G. Didática e prática de ensino de História: experiências, reflexões e aprendizados. 12 ed. Campinas: Papirus, 2011, 255 p.

MENEGOLLA, Maximiliano; SANT´ANNA, Ilza M. Por que planejar? Como planejar? Rio de Janeiro: Vozes, 1993, 160 p.

MOURA, Dácio G; BARBOSA, Eduardo F. Trabalhando com Projetos – Planejamento e Gestão de Projetos Educacionais. Petrópolis: Vozes, 2006, 296 p.

ORIÁ, R. Memória e ensino de História. In: BITTENCOURT, C. (Org.). O saber histórico na sala de aula. 11 ed. São Paulo: Contexto, 2006, p. 128-148.

SÃO PAULO. Currículo Paulista. São Paulo: Secretaria de Estado da Educação, 2019. Disponível em:

<http://www.escoladeformacao.sp.gov.br/portais/Portals/84/docs/pdf/curriculo_paulista_26_07_2019.pdf>. Acesso em: 1º de julho de 2020.

SANTOS, Michele B; ROYER, Márcia R; DEMIZU, Fabiana S. B. Metodologia de ensino por projetos: levando a prática para o ensino de ciências. In: Congresso Nacional de Educação, 13., 2017, Curitiba. Anais do Congresso Nacional de Educação. Curitiba, PUC- PR, 2017, p. 14054-14069. Disponível em: <https://educere.bruc.com.br/arquivo/pdf2017/23884_11929.pdf>. Acesso em: 5 de julho de 2020.

VEIGA-NETO, A. Cultura, culturas e educação. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, n. 23, p. 5-15, mai./ago. 2003.

Published

2021-06-16

How to Cite

Pinto, J. E. V. (2021). Educational Projects on the Cultural Heritage of the Ribeira Valley Based on the New São Paulo Curriculum. Interdisciplinary Studies Journal, 2(5). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/33