O COMPONENTE FÍSICO-NATURAL CLIMA NA GEOGRAFIA ESCOLAR

PERSPECTIVAS, SIGNIFICAÇÕES E ALTERNATIVAS PRÁTICAS

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Authors

  • Ivamauro Ailton de Sousa Silva Universidade Federal do Pará https://orcid.org/0000-0002-6245-7204
  • Raul Carneiro Gomes Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo do Amarante, Ceará
  • Karinne Wendy Santos de Menezes Instituto Federal do Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-6270-6469
  • Lucimar Marques da Costa Garção Universidade Estadual de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1307

Keywords:

Geografia, Práticas Escolares, Metodologias de Ensino, Ensino

Abstract

This paper looks at the main concepts of climatology included in geography textbooks. The research also highlights different methodological proposals that can be used in the school environment, contributing to the teaching-learning process. This study used a qualitative-quantitative approach and a literature review on the subject, in which guiding concepts were extracted from academic reference works. Semi-structured questionnaires were then administered to students and teachers, enabling important data to be organized and tabulated and graphs to be drawn up. The results of the research emphasize the following investigations: a) the specific teaching of climate content is organized and inserted so that there is interaction with themes related to natural landscapes; b) the introduction of differentiated methodologies makes it possible to build knowledge; c) the development of didactic proposals can help teachers during geography lessons, as complementary experiences for understanding climatology in the context of the exchanged relationship between nature and society

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Author Biographies

Ivamauro Ailton de Sousa Silva, Universidade Federal do Pará

Licenciado em Geografia pela Universidade Federal de Goiás e doutor em Geografia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul. Atualmente é professor da Universidade Federal do Pará - Campus Cametá.

Raul Carneiro Gomes, Secretaria Municipal de Educação de São Gonçalo do Amarante, Ceará

Graduado e Doutor em Geografia pela UFC; Professor da Rede Municipal de Educação de São Gonçalo do Amarante, Ceará.

Karinne Wendy Santos de Menezes, Instituto Federal do Rio Grande do Sul

Graduada em Geografia pela UECE e Doutora em Geografia pela UFRGS. Professora do IFRS.

Lucimar Marques da Costa Garção, Universidade Estadual de Goiás

Professora da Universidade Estadual de Goiás.

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Published

2024-09-11

How to Cite

Silva, I. A. de S., Gomes, R. C., Menezes, K. W. S. de, & Garção, L. M. da C. (2024). O COMPONENTE FÍSICO-NATURAL CLIMA NA GEOGRAFIA ESCOLAR: PERSPECTIVAS, SIGNIFICAÇÕES E ALTERNATIVAS PRÁTICAS. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–21. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1307

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