The Physical-Natural Component Climate in School Geography

Perspectives, Meanings, and Practical Alternatives

Visualizações: 724

Authors

  • Ivamauro Ailton de Sousa Silva Federal University of Pará https://orcid.org/0000-0002-6245-7204
  • Raul Carneiro Gomes Municipal Department of Education of São Gonçalo do Amarante, Ceará
  • Karinne Wendy Santos de Menezes Federal Institute of Rio Grande do Sul https://orcid.org/0000-0002-6270-6469
  • Lucimar Marques da Costa Garção State University of Goiás

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1307

Keywords:

Geography, School Practices, Teaching Methodologies, Teaching

Abstract

This paper looks at the main concepts of climatology included in geography textbooks. The research also highlights different methodological proposals that can be used in the school environment, contributing to the teaching-learning process. This study used a qualitative-quantitative approach and a literature review on the subject, in which guiding concepts were extracted from academic reference works. Semi-structured questionnaires were then administered to students and teachers, enabling important data to be organized and tabulated and graphs to be drawn up. The results of the research emphasize the following investigations: a) the specific teaching of climate content is organized and inserted so that there is interaction with themes related to natural landscapes; b) the introduction of differentiated methodologies makes it possible to build knowledge; c) the development of didactic proposals can help teachers during geography lessons, as complementary experiences for understanding climatology in the context of the exchanged relationship between nature and society

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Ivamauro Ailton de Sousa Silva, Federal University of Pará

Bachelor's degree in Geography from the Federal University of Goiás and PhD in Geography from the Federal University of Rio Grande do Sul. He is currently a professor at the Federal University of Pará - Cametá Campus.

Raul Carneiro Gomes, Municipal Department of Education of São Gonçalo do Amarante, Ceará

Graduated and PhD in Geography from UFC; Teacher at the Municipal Education Network of São Gonçalo do Amarante, Ceará.

Karinne Wendy Santos de Menezes, Federal Institute of Rio Grande do Sul

Graduated in Geography from UECE and PhD in Geography from UFRGS. Professor at IFRS.

Lucimar Marques da Costa Garção, State University of Goiás

Professor at the State University of Goiás.

References

ANASTASIOU, L. G. C. ALVES, L. P. Estratégias de Ensinagem. In: ANASTASIOU, Lea das Graças Camargos. ALVES, Leonir

BARROS, J. R.; ZAVATTINI, J. A. Bases conceituais em climatologia geográfica. Mercator, v. 08, n. 16, p. 255-261, 2009. DOI: https://doi.org/10.4215/RM2009.0816.0019

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2020.

CAVALCANTI, L. S. Geografia, escola e construção de conhecimentos. 3. ed. São Paulo: Papirus, 1998. 192 p.

ELY, D. F. Teoria e método da climatologia geográfica brasileira: uma abordagem sobre seus discursos e práticas. 2006. 208 f. Tese (Doutorado em Geografia) - Faculdade de Ciências e Tecnologia, Universidade Estadual Paulista, Presidente Prudente, 2006.

FERRETTI, E. Geografia em ação, práticas em climatologia. Curitiba: Aymará, 2009.

FORTUNA, Denizart. AS ABORDAGENS DA CLIMATOLOGIA NAS AULAS DE GEOGRAFIA DO ENSINO FUNDAMENTAL (SEGUNDO SEGMENTO): PRIMEIRAS IMPRESSÕES. 4º Seminário de Pesquisa do Instituto de Ciências da Sociedade e Desenvolvimento Regional, da Universidade Federal Fluminense – UFF, - Goytacaz, RJ, Brasil, em março de 2010.

OLIVEIRA, D. J. L.; CHAGAS, F. L R.; ALVES, W. S. OS DESAFIOS DE ENSINAR A CLIMATOLOGIA NAS ESCOLAS. II Congresso de Educação – UEG/UnU Iporá – 2010.

PAIXÃO, T. N. O ensino do componente físico-natural clima na Geografia escolar: a escala como fundamento conceitual. 2018. 137 f. Dissertação (Mestrado em Geografia) ‒ Universidade Federal de Goiás, Goiânia, 2018.

PINTO, B. L. Análise comparativa do conteúdo de solos a partir dos livros didáticos adotados em escolas públicas no semiárido baiano. Revista Geoaraguaia, Barra do Garças, v. 6, n. 2, p. 47-60, 2016.

QUEIROZ, M. A.; SILVA, S.a M.; ANJOS, I. B. A Estação Climatológica Principal de Maringá – PR - Brasil. Planejamento Regional e Práxis Pedagógica no Ensino de Observadores Meteorológicos. In: V Seminário Latino-Americano e I Ibero-Americano de Geografia Física, 2008, Santa Maria - RS. Anais. Santa Maria: Universidade Federal de Santa Maria / UNIFRA -Centro Universitário Franciscano, 2008.

ROSSATO, M. S. Vivendo a meteorologia para construir a climatologia: experiências práticas no Ensino Fundamental. Cadernos do Aplicação, Porto Alegre, v. 22, n. 1, p. 113-144,2009. DOI: https://doi.org/10.22456/2595-4377.9610

SILVA, D. M. A Geografia que se ensina e a abordagem da natureza nos livros didáticos. 2004. 112f. Dissertação (Mestrado em Geografia) – Programa de Pós-graduação em Geografia, UFRGS, Porto Alegre, 2004.

SILVA, I. A. S.; GOVEIA, C, R. Ensino do clima e dos componentes físicos-naturais: propostas didáticas e construção do conhecimento. Revista Ensino de Geografia (UFPE), V. 3, No. 3, 2020. DOI: https://doi.org/10.51359/2594-9616.2020.245889

SILVA, E. C. N.; NUNES, J. O. R.A geografia física nas aulas de geografia nos quatro últimos anos do ensino fundamental: a importância dos conteúdos de geomorfologia na formação do aluno. In: SIMPÓSIO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA FÍSICA APLICADA, 13., Viçosa-MG, 2009. Resumos... Viçosa-MG: UFV, 2009, p. 177.

PONTUSCHKA, N. N.; PAGANELLI, T. I.; CACETE, N H. Para ensinar e aprender Geografia. São Paulo: Cortez, 2007. 383 p.

SUERTEGARAY, D. M. A. A pesquisa: areais e arenização, o ponto de partida para uma reflexão em Geografia. Revista Ciência e Natura (UFSM), v. 42, Ed. Esp. 40 anos, 2020. DOI: https://doi.org/10.5902/2179460X55108

SUERTEGARAY, D. M. A.. Natureza: concepções no ensino fundamental de Geografia. In: MARGARIDA, Marísia; BUITONI, Santiago. (Eds.). Geografia: ensino fundamental. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica, 2010. 252 p. (Coleção Explorando o Ensino, v. 22).

Published

2024-09-11

How to Cite

Silva, I. A. de S., Gomes, R. C., Menezes, K. W. S. de, & Garção, L. M. da C. (2024). The Physical-Natural Component Climate in School Geography: Perspectives, Meanings, and Practical Alternatives. Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–21. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1307

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.