EDUCAÇÃO EM TEMPO INTEGRAL

UM ESTUDO DE CASO EM ESCOLA DE ZONA RURAL

Visualizações: 289

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1189

Keywords:

School in the Countryside, Integral Education, Education

Abstract

 This article addresses the policy and experiences of full-time comprehensive education in Brazil and aims to explore the conceptions of teaching quality that permeate policies and initiatives of full-time education and full-time school through articles that debate possible relationships between the expansion length of stay at school and increases in the quality of teaching.

The methodology used is the bibliographic method, which refers to systematic research based on materials published in books, magazines, newspapers, electronic networks, that is, materials accessible to the public. Full-time school is an effective possibility to improve the quality of education, however, it indicates that efforts need to be adopted so that other dimensions of school education are met to strengthen and stimulate the full potential of this educational policy in increasing improvements in the quality of education . As a case study, we followed the EEEF. Cândida Silveira Haubmann, rural, multi-serial school, which has this format, through experiences carried out during participation in the Pedagogical Residency program. In this scenario, we found that the school, being full-time, located in a rural area, has many potentialities to be explored, but it still cannot be considered a full-time education school.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Elise Pereira Vitoria, Federal University of Pampa

Student in the Professional Master's Program in Education at the Federal University of Pampa.

References

BRASIL, Lei nº 13.415, de 16 de fevereiro de 2017. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2017/lei/l13415.htm>

BRASIL, Portaria nº 727, de 13 de junho de 2017. Disponível em: <http://www.fnde.gov.br/acesso-a-informacao/institucional/legislacao/item/10931-portaria-mec-n%C2%BA-727,-de-13-de-maio-de-2017>.

BRASIL. Ministério da Educação. Portaria Nº 1.144, de 10 de outubro de 2016. Institui o Programa Novo Mais Educação, que visa melhorar a aprendizagem em língua portuguesa e matemática no ensino fundamental. Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, n. 196, p. 23, 11 out. 2016.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituição.htm>.

BRASIL. Lei no 8.069, de 13 de julho de 1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente e dá outras providências. Diário Oficial [da] República Federativa do Brasil, Brasília, DF, 16 jul. 1990. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm#art266

BRASIL. LEI nº 9394, de 20.12.96. Estabelece as diretrizes e bases da Educação Nacional, in: Diário da União, ano CXXXIV, nº 248, 23.12.96

BRASIL. MEC. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Anísio Teixeira – INEP. CENSO ESCOLAR 2016-Notas Estatísticas. Brasília – DF. 2017.

BRASIL. Ministério da Educação. Educação integral: texto referência para o debate nacional. Brasília, DF, 2009b. (Série Mais Educação).

BRASIL. Ministério da Educação. Rede de saberes mais educação: pressupostos para projetos de educação integral. Brasília, DF: MEC, 2009c. (Série Mais Educação).

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Programa Ensino Médio Inovador: Documento Orientador. Brasília: MEC, 2014b.

BRASIL. Portaria nº 970, de 9 de outubro de 2009. Institui o Programa Ensino Médio Inovador. Brasília: Diário Oficial da União: seção 1, Brasília, DF, p. 52-53, 13 out. 2009a.

BRASIL. Portaria Normativa Interministerial nº 17, de 24 de abril de 2007. Institui o Programa Mais Educação, que visa fomentar a educação integral de crianças, adolescentes e jovens, por meio do apoio a atividades socioeducativas no contraturno escolar. Brasília: Ministério da Educação, [2007]. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/mais_educacao.pdf.

CARVALHO, Marta Chaves de. A escola, o professor e o aluno de periferia. In: BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Professor do Ensino Médio: Formação em Foco. Brasília: MEC/SEB, 2016. p. 25-32.

CAVALIERE, A. M. Tempo de escola e Qualidade na Educação Pública. Educ. Soc., Campinas, vol. 28, n.100 – Especial, p. 1015-1035, out. 2007. Disponível em <http://www.cedes.unicamp.br>.

CAVALIERE, Ana Maria (orgs.). Educação brasileira e(m) tempo integral. Petrópolis, RJ: Vozes, 2002.

CAVALIERE, Ana Maria. Anísio Teixeira e a educação integral. Paidéia, vol. 20, no. 46, maio-ago. 2010.

COELHO, Lígia Marta Coimbra da Costa. História(s) da educação integral. Em Aberto, Brasília, v. 22, n. 80, p. 1-14, abr. 2009.

COELHO, Lígia Martha C. da C. Alunos no Ensino Fundamental, ampliação da jornada escolar e Educação Integral. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, n. 45, p. 73-89, jul./set. 2012.

PERRENOUD, Philippe. Dez Novas Competências para Ensinar. Porto Alegre: Artmed, 1999.

GADOTTI, M. Educação Integral no Brasil:inovações em Processo. São Paulo: Editora e Livraria Instituto Paulo Freire, 2009.

GERMANI, Bernadete. Educação em tempo integral: passado e presente na Rede Municipal de Ensino de Curitiba. 108 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Pontifícia Universidade Católica do Paraná, Curitiba, 2006

GUARÁ, I. M. F. Rosa. É imprescindível educar integralmente. Cadernos CENPEC, 2006, nº2.

PINAR, W. F. Currere: aquel primer año. InvestigaciónCualitativa, 2(1) pp. 55-65, 2017.Disponível em: <https://ojs.revistainvestigacioncualitativa.com/index.php/ric/article/view/59.> Acesso em maio de 2023

PINAR, W. F. O que é a Teoria do Currículo? Tradução: BARROS, Ana Paula; PINTO, Sandra; Porto, Portugal: Ed. Porto 2007.

PINAR, W.F. Estudos Curriculares: ensaios selecionados. (seleção, organização e revisão técnica: Alice Casemiro Lopes, Elizabeth Macedo) São Paulo: Cortez, 2016.

UNESCO. Organização das Nações Unidas para Educação, Ciência e Cultura. Educação: um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI, 2010.

Published

2024-06-14

How to Cite

Vitoria, E. P. (2024). EDUCAÇÃO EM TEMPO INTEGRAL: UM ESTUDO DE CASO EM ESCOLA DE ZONA RURAL. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–15. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1189

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO INTEGRAL E CURRÍCULO: PRÁTICAS EXITOSAS E PERSPECTIVAS ATUAIS

Similar Articles

<< < 31 32 33 34 35 36 37 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.