INTERDISCIPLINARIDADE NO CURRÍCULO INTEGRADO NA REGIÃO TAPAJÔNICA NA AMAZÔNIA PARAENSE

ANÁLISE DO PROJETO PEDAGÓGICO DO IFPA

Visualizações: 96

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1086

Keywords:

Interdisciplinarity, Integrated Curriculum, Vocational Education, Integrated High School

Abstract

This study aimed to conduct an analysis of the integrated curriculum in the Tapajós Region, configured by the pedagogical project of the IFPA campus Itaituba. Since, historically, professional education was based on a welfare and dualist perspective, which divided propaedeutic education and technical training. In effect, the curriculum has been presented in a linear, disciplinary and fragmented way. Nevertheless, Integrated Secondary Education (EMI) and the integrated curriculum, linked to the assumptions of integral human formation, establish interdisciplinarity as an educational principle and a possibility to overcome dichotomies and the separatist bias. In this way, the article results from a critical documentary analysis carried out using Bardin's content analysis technique. The results indicate that interdisciplinarity presents itself as a mere methodological resource and directed to the praxis of disciplines and contents of technical training only. This reality highlights the dissonance between the interdisciplinary proposal and integral human formation, as it cannot encompass the multidimensionality of knowledge. Distancing itself from the materialization of Professional Education in an integrated perspective.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Suellen Ferreira Barbosa, IFPA

Master's in Curriculum and School Management - Federal University of Pará - UFPA. EBTT Professor at the Federal Institute of Education, Science, and Technology of the state of Pará - IFPA.

Fabiana Sena da Silva, Secretary of State for Education of Pará - SEDUC/PA.

Master's in Curriculum and School Management - Federal University of Pará (UFPA) and Specialist in Education from the State Department of Education of Pará - SEDUC/PA.

Marcio Antonio Raiol dos Santos, FEDERAL UNIVERSITY OF PARÁ

PhD in Education. Full Professor at the Federal University of Pará. Teaching staff at the Center for Transdisciplinary Studies in Basic Education - NEB UFPA and Permanent Faculty of the Graduate Program in Curriculum and School Management - UFPA.

References

ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima et al. A Educação Profissional no Pará. Belém: EDUFPA, 2007.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.

BRASIL. Lei n° 5.692 de agosto de 1971. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1971.

BRASIL. Lei n° 7.044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. Brasília, DF: Presidência da República, 1982.

BRASIL. Decreto n° 5.154, de 23 de julho de 2004. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2004.

BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília, DF: Presidência da República, 2007.

BRASIL. Lei n°11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 e estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para redimensionar, institucionalizar e integrar as ações da Educação Profissional. Brasília, DF: Presidência da República, 2008.

CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.

FAZENDA, Ivani. Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.

FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Edições Loyola. 2002.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a. pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas Ciências sociais. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p.25-50.

FRIGOTTO, Gaudencio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). O Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p.57-79.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA. Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade, v. 24, n. 82, p. 93-130, abr. 2003.

FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA. Maria. A gênese do decreto n. 5.154/2004: Um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). O Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 21-56.

GOMES. Luana Carolina da Silva. A Educação Física como componente curricular no Ensino Médio Integrado do Instituto Federal do Pará campus Belém. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Regiões de Integração do Tapajós. Pará. Base cartográfica. Escala 1:3.600.000. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.

INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico. [S.l.]. Itaituba, 2019a. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/departamento%20de%20ensino. Acesso em: 20 dez. 2023.

INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico do curso de nível médio em Agroecologia [Forma: integrada ao Ensino Médio, campus Itaituba]. [S.l.]. Itaituba, 2019b. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/ensino Acesso em: 28 abr. 2022.

INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico do curso de nível médio em Edificações [Forma: integrada ao Ensino Médio, campus Itaituba]. [S.l.]. Itaituba, 2019c. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/ensino Acesso em: 28 abril.2022.

INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico do curso de nível médio em Informática [Forma: integrada ao Ensino Médio, campus Itaituba]. Itaituba, 2019d. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/ensino Acesso em: 28 abril 2022.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículos: debates contemporâneos. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2005.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MORAES, Francisco de; KULLER, José Antonio. Currículos integrados no ensino médio e na educação profissional: desafios, experiências e propostas. São Paulo: Editora Senac, 2016.

MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.

MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015

RAMOS, Marise Nogueira. O projeto unitário de Ensino Médio sob os princípios do trabalho, da ciência e da cultura. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria (Org.). Ensino médio: ciência, cultura e trabalho. Brasília: MEC/SEMTEC, 2004. p. 37-52.

RAMOS, Marise Nogueira. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). O ensino médio integrado. Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105

SALGADO, Priscila Aparecida Dias. Escola, Currículo e Interdisciplinaridade: um estudo básico. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação e Desenvolvimento Humano) – Universidade de Taubaté, São Paulo, 2017.

SALVADOR, Cristina Maria. Interdisciplinaridade no Ensino Fundamental. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Interdisciplinaridade na formação de professores: da teoria à prática. Canoas: Ed. ULBRA, 2006. p. 113-124.

SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1998.

SAVIANI, Dermeval. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, Celso João et al. (Org.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 152-165

SEVERINO, Antônio Joaquim. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 31-44

SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.

Published

2024-06-14

How to Cite

Barbosa, S. F., da Silva, F. S., & Santos, M. A. R. dos. (2024). INTERDISCIPLINARIDADE NO CURRÍCULO INTEGRADO NA REGIÃO TAPAJÔNICA NA AMAZÔNIA PARAENSE: ANÁLISE DO PROJETO PEDAGÓGICO DO IFPA. Interdisciplinary Studies Journal, 6(1), 01–22. https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1086

Issue

Section

DOSSIÊ: EDUCAÇÃO INTEGRAL E CURRÍCULO: PRÁTICAS EXITOSAS E PERSPECTIVAS ATUAIS

Similar Articles

<< < 35 36 37 38 39 40 

You may also start an advanced similarity search for this article.