INTERDISCIPLINARIDADE NO CURRÍCULO INTEGRADO NA REGIÃO TAPAJÔNICA NA AMAZÔNIA PARAENSE
ANÁLISE DO PROJETO PEDAGÓGICO DO IFPA
Visualizações: 96DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1086Keywords:
Interdisciplinarity, Integrated Curriculum, Vocational Education, Integrated High SchoolAbstract
This study aimed to conduct an analysis of the integrated curriculum in the Tapajós Region, configured by the pedagogical project of the IFPA campus Itaituba. Since, historically, professional education was based on a welfare and dualist perspective, which divided propaedeutic education and technical training. In effect, the curriculum has been presented in a linear, disciplinary and fragmented way. Nevertheless, Integrated Secondary Education (EMI) and the integrated curriculum, linked to the assumptions of integral human formation, establish interdisciplinarity as an educational principle and a possibility to overcome dichotomies and the separatist bias. In this way, the article results from a critical documentary analysis carried out using Bardin's content analysis technique. The results indicate that interdisciplinarity presents itself as a mere methodological resource and directed to the praxis of disciplines and contents of technical training only. This reality highlights the dissonance between the interdisciplinary proposal and integral human formation, as it cannot encompass the multidimensionality of knowledge. Distancing itself from the materialization of Professional Education in an integrated perspective.
Downloads
References
ARAÚJO, Ronaldo Marcos de Lima et al. A Educação Profissional no Pará. Belém: EDUFPA, 2007.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2011.
BRASIL. Lei n° 5.692 de agosto de 1971. Estabelece a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: Presidência da República, 1971.
BRASIL. Lei n° 7.044, de 18 de outubro de 1982. Altera dispositivos da Lei nº 5.692, de 11 de agosto de 1971, referentes à profissionalização do ensino de 2º grau. Brasília, DF: Presidência da República, 1982.
BRASIL. Decreto n° 5.154, de 23 de julho de 2004. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, e dá outras providências. Brasília, DF: Presidência da República, 2004.
BRASIL. Decreto nº 6.094, de 24 de abril de 2007. Implementação do Plano de Metas Compromisso Todos pela Educação. Brasília, DF: Presidência da República, 2007.
BRASIL. Lei n°11.741, de 16 de julho de 2008. Altera dispositivos da Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996 e estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional, para redimensionar, institucionalizar e integrar as ações da Educação Profissional. Brasília, DF: Presidência da República, 2008.
CAPRA, Fritjof. A teia da vida: uma nova compreensão dos sistemas vivos. São Paulo: Cultrix, 2006.
FAZENDA, Ivani. Dicionário em construção: interdisciplinaridade. São Paulo: Cortez, 2001.
FAZENDA, Ivani Catarina Arantes. Integração e interdisciplinaridade no ensino brasileiro: efetividade ou ideologia? São Paulo: Edições Loyola. 2002.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da esperança: um reencontro com a. pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra, 1997.
FRIGOTTO, Gaudêncio. A interdisciplinaridade como necessidade e como problema nas Ciências sociais. In: JANTSCH, Ari Paulo; BIANCHETTI, Lucídio (Org.). Interdisciplinaridade para além da filosofia do sujeito. 6. ed. Petrópolis: Vozes, 2002. p.25-50.
FRIGOTTO, Gaudencio. Concepções e mudanças no mundo do trabalho e o ensino médio. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). O Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p.57-79.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA. Maria. Educação básica no Brasil na década de 1990: subordinação ativa e consentida à lógica do mercado. Educação e Sociedade, v. 24, n. 82, p. 93-130, abr. 2003.
FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA. Maria. A gênese do decreto n. 5.154/2004: Um debate no contexto controverso da democracia restrita. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). O Ensino Médio integrado: concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 21-56.
GOMES. Luana Carolina da Silva. A Educação Física como componente curricular no Ensino Médio Integrado do Instituto Federal do Pará campus Belém. 2019. Dissertação (Mestrado em Educação) – Programa de Pós-Graduação em Educação, Instituto de Ciências da Educação, Universidade Federal do Pará, Belém, 2019.
INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÍSTICA. Regiões de Integração do Tapajós. Pará. Base cartográfica. Escala 1:3.600.000. Rio de Janeiro: IBGE, 2021.
INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico. [S.l.]. Itaituba, 2019a. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/departamento%20de%20ensino. Acesso em: 20 dez. 2023.
INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico do curso de nível médio em Agroecologia [Forma: integrada ao Ensino Médio, campus Itaituba]. [S.l.]. Itaituba, 2019b. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/ensino Acesso em: 28 abr. 2022.
INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico do curso de nível médio em Edificações [Forma: integrada ao Ensino Médio, campus Itaituba]. [S.l.]. Itaituba, 2019c. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/ensino Acesso em: 28 abril.2022.
INSTITUTO FEDERAL DO PARÁ. Instituto Federal do Pará - Campus Itaituba. Projeto Pedagógico do curso de nível médio em Informática [Forma: integrada ao Ensino Médio, campus Itaituba]. Itaituba, 2019d. Disponível em: https://itaituba.ifpa.edu.br/p-ensino/itemlist/tag/ensino Acesso em: 28 abril 2022.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Currículos: debates contemporâneos. 2.ed. São Paulo: Cortez, 2005.
LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de currículo. São Paulo: Cortez, 2011.
MORAES, Francisco de; KULLER, José Antonio. Currículos integrados no ensino médio e na educação profissional: desafios, experiências e propostas. São Paulo: Editora Senac, 2016.
MORIN, Edgar. Os sete saberes necessários à educação do futuro. São Paulo: Cortez, 2011.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. 5. ed. Porto Alegre: Sulina, 2015
RAMOS, Marise Nogueira. O projeto unitário de Ensino Médio sob os princípios do trabalho, da ciência e da cultura. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria (Org.). Ensino médio: ciência, cultura e trabalho. Brasília: MEC/SEMTEC, 2004. p. 37-52.
RAMOS, Marise Nogueira. A formação integrada: a escola e o trabalho como lugares de memória e de identidade. In: FRIGOTTO, Gaudêncio; CIAVATTA, Maria; RAMOS, Marise (Org.). O ensino médio integrado. Concepção e contradições. São Paulo: Cortez, 2005. p. 83-105
SALGADO, Priscila Aparecida Dias. Escola, Currículo e Interdisciplinaridade: um estudo básico. 2017. Dissertação (Mestrado em Educação e Desenvolvimento Humano) – Universidade de Taubaté, São Paulo, 2017.
SALVADOR, Cristina Maria. Interdisciplinaridade no Ensino Fundamental. In: FAZENDA, Ivani (Org.). Interdisciplinaridade na formação de professores: da teoria à prática. Canoas: Ed. ULBRA, 2006. p. 113-124.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul, 1998.
SAVIANI, Dermeval. O trabalho como princípio educativo frente às novas tecnologias. In: FERRETTI, Celso João et al. (Org.). Novas tecnologias, trabalho e educação: um debate multidisciplinar. Petrópolis: Vozes, 1994. p. 152-165
SEVERINO, Antônio Joaquim. O conhecimento pedagógico e a interdisciplinaridade: o saber como intencionalização da prática. In: FAZENDA, Ivani Catarina Arantes (Org.). Didática e Interdisciplinaridade. 13. ed. Campinas, SP: Papirus, 2008. p. 31-44
SILVA, Tomaz Tadeu. O currículo como fetiche: a poética e a política do texto curricular. Belo Horizonte: Autêntica, 1999.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.