STRATEGIES AND REFLECTIONS ON TEACHING EXPERIENCES AT SCHOOL
ENGAGEMENT OF SOCIOEMOTIONAL SKILLS IN STUDENT PERFORMANCE
Visualizações: 748DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v5i7.908Keywords:
Socio-emotional skills, Administration, EducationAbstract
The concerns and understandings about the theme of socio-emotional skills related to students of the Technical Course in Administration were drawn from the presentations during the Tecnobento event by E.E.E.M. teachers. Bento Gonçalves – Canoas - RS. Thus, this study aims to show and reflect, bringing contributions towards prioritizing improvement actions for the benefit of students during their technical training, under reflections and strategies of the teacher as a transformative agent. For this, the methodology developed was adopted by searching legislation, doctrine, Public Education Policies, data on websites related to the BNCC, the Law of Guidelines and Bases and data related to Tecnobento. Firstly, we seek to understand how socio-emotional skills are aligned with the job market. Secondly, we seek to evaluate the positive impacts of BNCC, observing and understanding the dynamics related to Tecnobento. The research not only aims to contribute to the need for monitoring and improvement in relationships identified based on socio-emotional skills, but also to insert within the scenario, identified by teachers, a reformulation in the way projects are presented and exposed from the educator's perspective. and connection with the job market.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W., 1903-1969. Educação e emancipação. Tradução Wolfgang Leo Maar. – Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1995.
APPLE, Michael W. Política cultural e educação. Tradução de Maria José do Amaral Ferreira – 2. Ed. – São Paulo: Cortez, 2001.
BERLINGERI, Matheus Mascioli. Competências socioemocionais e mercado de trabalho: um estudo para o caso brasileiro. Ribeirão Preto, 2018. 58p.:il.: 30cm. Orientador: Prof. Dr. Daniel Domingues dos Santos. Dissertação de mestrado apresentada ao programa de Pós-Graduação em Economia – Área: Economia Aplicada da Faculdade de Economia, Administração e Contabilidade de Ribeirão Preto da Universidade de São Paulo, para a obtenção do título de Mestre em Ciências. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/96/96131/tde-17092018-115134/publico/MatheusMBerlingeri_Corrigida.pdf. Acesso em 14 ago 2023.
BOLSONI-SILVA, A. T. (2002). Habilidades sociais: breve análise da teoria e da prática à luz da análise do comportamento. Interação em Psicologia, 6(2),233-242. DOI: https://doi.org/10.5380/psi.v6i2.3311
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular – BNCC. Competências socioemocionais como fator de proteção à saúde mental e ao bullying, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/implementacao/praticas/caderno-de-praticas/aprofundamentos/195-competencias-socioemocionais-como-fator-de-protecao-a-saude-mental-e-ao-bullying. Acesso em 06 ago 2023.
BRASIL. Presidência da República. Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Brasília, DF: Casa Civil, 1996. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em 29 jul 2023.
BRASIL. Ministério do Trabalho. CBO – Classificação Brasileira de Ocupações. Disponível em: http://www.mtecbo.gov.br/cbosite/pages/saibaMais.jsf.Acesso em 14 ago 2023.
CABALLO, V.E. (2014). Manual de técnicas de terapia e modificação do comportamento. São Paulo: Santos.
CONNELL, R.W. School and Social Justice. Philadelphia: Temple University press, 1993.
FIRMINO, Giovana Brito Bertolini. Aprendizagem socioemocional e a construção de valores morais: concepções da equipe do Ensino Médio de uma escola técnica. / Giovana Brito Bertolini Firmino – Presidente Prudente, SP, 2022. 142 f.: il. Dissertação (Mestrado em Educação) -- Universidade do Oeste Paulista – Unoeste, Presidente Prudente, SP, 2022. Bibliografia. Orientadora: Profa . Dra. Carmem Lúcia Dias. Disponível em: http://bdtd.unoeste.br:8080/jspui/bitstream/jspui/1435/5/Giovana%20Brito%20Bertolini%20Firmino.pdf. Acesso em 10 ago 2023.
GADOTTI, M. Perspectivas atuais da educação. Porto Alegre: Artes Médicas, 2000. DOI: https://doi.org/10.1590/S0102-88392000000200002
GUERRA, N.: MODECKI, K.: CUNNINGHAM, W. Developing social-emotional skills for the labor Market: The PRACTICE model. [S.L.]: The World Bank, 2014. DOI: https://doi.org/10.1596/1813-9450-7123
MARIN, Angela Helena et al . Competência socioemocional: conceitos e instrumentos associados. Rev. bras.ter. cogn., Rio de Janeiro , v. 13, n. 2, p. 92-103, dez. 2017 . Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1808-56872017000200004&lng=pt&nrm=iso. Acesso em 18 ago 2023.
O REI LEÃO. Trilha Sonora do Filme o Rei Leão de 1994. Disponível em: https://www.google.com/search?q=The+Lion+King%3A+Original+Motion+Picture+Soundtrack+%C3%A9+a+trilha+sonora+original+do+filme+de+anima%C3%A7%C3%A3o+de+1994+da+Walt+Disney+Pictures&sourceid=chrome&ie=UTF-8&safe=active#vhid=8nIHjHV-G-maaM&vssid=l. Acesso em 10 ago 2023.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.