The Interrelationship of Science Education and Physical Education

In the Rural School

Visualizações: 366

Authors

  • Carolina Nascimento de Jesus Federal Institute of Goiás
  • Rosenilde Nogueira Paniago Federal Institute of Goiás

Keywords:

Physical Education, Science Education, Rural School

Abstract

This research is part of the Professional Master's Program in Education for Science and Mathematics at the Federal Institute of Goiás. The aim is to investigate whether there is evidence of the interrelationship between the teaching of Science and Physical Education in rural schools. The specific objectives are: to identify the voices of teachers in rural schools regarding the interrelationship between Science and Physical Education teaching in the final years of Elementary Education, and to develop an educational product aimed at interrelating Science and Physical Education teaching through different didactic strategies. The research adopts a qualitative approach and a narrative interview with two teachers who taught Science and Physical Education. Initial results indicated that there is no articulation between Physical Education and Science disciplines. Based on this, an educational product was developed with different didactic strategies involving Science and Physical Education themes that is being implemented in rural schools. Regarding a proposal for work in rural schools, it means that the proposal must address the socio-environmental, cultural, and economic singularities of children, young people, and adults who live and survive in this space.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Carolina Nascimento de Jesus, Federal Institute of Goiás

Master's student in the Professional Master's Program in Education for Science and Mathematics at the Federal Institute of Goiás, Jataí-GO Campus. Researches teacher training, institutional programs, and new challenges.

 

Rosenilde Nogueira Paniago, Federal Institute of Goiás

Teacher in the Biology course at the Federal Institute of Goiás, Rio Verde-GO Campus. Researches teacher training, institutional programs, and new challenges.

References

BRACHT, Valter e GONZÁLEZ, Fernando J. Educação Física Escolar. In: GONZÁLEZ, Fernando J. e FENSTERSEIFER, Paulo E. (Orgs.) Dicionário crítico de educação física. Ijuí: Ed. Unijuuí, 2005. 424p.

BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: terceiro e quarto ciclos: Educação Física/ Secretaria de Ensino Fundamental. Brasília: MEC/ SEF, 1998.

_______. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Fundamental. Parâmetros curriculares nacionais: ciências naturais. 3. ed. Brasília: MEC/SEF, 2001.

_______. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2016. Disponível em:<http://basenacionalcomum.mec.gov.br/documentos/bncc-2versao.revista.pdf> Acesso em: 20 de março de 2020.

BOGDAN, Roberto C.; BIKLEN, Sari Knopp. Investigação qualitativa em educação. Tradução Maria João Alvarez, Sara Bahia dos Santos e Telmo Mourinho Baptista. Porto: Porto Editora, 1994.

BOURDIEU, P. A dominação masculina. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1999.

CALDART, R. S. Pedagogia do Movimento Sem Terra, ed. Expressão Popular, edição. 2004.

CARVALHO, Ana Maria Pessoa et al. Ciências no ensino fundamental: o conhecimento científico. São Paulo: Scipione, 2009.

FERNANDES, B. M.; MOLINA, M. C. O campo da Educação do Campo. In: MOLINA,

M. C.; JESUS, S. M. S. A. Contribuições para a construção de um projeto de Educação do Campo. Brasília, DF: Articulação Nacional “Por uma Educação do Campo”, nº 5. 2004.

FUMAGALLI, Laura. O ensino das ciências naturais no nível fundamental da educação formal: argumentos a seu favor. In: WEISSMANN, Hilda (Org.). Didática das Ciências Naturais: contribuições e reflexões. Porto Alegre: ArtMed, 1998, cap. 1, p. 13-29.

LIBÂNEO, José Carlos. Didática: velhos e novos temas. São Paulo: Atlas, 1994.

LÜDKE, Menga e ANDRÉ, Marli E. D. A. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.

MINAYO, M. C. S. Pesquisa Social: teoria, método e criatividade. Petrópolis, R: Vozes, 1994.

MIZUKAMI, Maria das Graças Nicoletti. Aprendizagem da docência: algumas considerações de L. S. Shulman. Revista da Educação. Santa Maria, vol. 29, n. 2, p. 1-11, 2004.

MUYLAERT, C., Jr. V., GALLO, P., NETO, M. & REIS, A. (2014). Entrevistas Narrativas: um importante recurso em pesquisa qualitativa. Revista Esc Enferm USP, 48 (Esp2), 193-199.

OLIVEIRA, Vitor Marinho. O que é educação física. São Paulo: Brasiliense, 1983.

PANIAGO, Rosenilde Nogueira. Professores do campo e a pesquisa no cotidiano escolar em Mato Grosso. Cuiabá. 2008. 134 f. Dissertação (Mestrado) - Universidade Federal de Mato Grosso, 2008.

__________________________. Os professores, seu saber e seu fazer: elementos para uma reflexão sobre a prática docente. Curitiba: Appris, 2017. 207 p.

SOARES Carmem Lúcia, et al. Metodologia do ensino da Educação Física. SP: Cortez; 1992.

TARDIF, Maurice; LESSARD, Claude; LAHAYE, Louise. Os professores face ao saber: esboço de uma problemática do saber docente. Teoria & Educação, nº 4, PortoAlegre:Pannônica, 1991. p. 215-233.

TARDIF, Maurice. Saberes profissionais dos professores e conhecimentos universitários. Rio de Janeiro: PUC, 1999.

ZUBIRI, X. El Hombre y Dios. Madrid: Alianza Editoral, 1985.

ZUBIRI, X. Sobre el Hombre. Madrid: Alianza Editoral, 1986.

Published

2021-06-16

How to Cite

Jesus, C. N. de, & Paniago, R. N. (2021). The Interrelationship of Science Education and Physical Education: In the Rural School. Interdisciplinary Studies Journal, 2(5). Retrieved from https://revistas.ceeinter.com.br/revistadeestudosinterdisciplinar/article/view/77

Similar Articles

<< < 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.