EXPECTATIONS OF UNDERGRADUATE MATHEMATICS STUDENTS REGARDING FINANCIAL EDUCATION
Visualizações: 356DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.764Keywords:
Teacher Education, Critical Mathematics Education, Financial math, Degree in MathematicsAbstract
This research sought to understand aspects related to financial education from the perceptions of students of the Mathematics Degree Course at IFMA, Campus Buriticupu, from the perspective of Critical Mathematics Education by Skovsmose and mathematics teacher training by D'Ambrosio. Six academics enrolled in the discipline of financial mathematics participated in the research. A qualitative approach was adopted and for data collection a questionnaire with 12 open questions was used. For data analysis, content analysis was supported, which allowed the categorization of their statements regarding: characterization of the participant; motivations and expectations of academics in relation to financial education; knowledge and skills in financial education and perceptions of the challenges and opportunities that could arise from financial education. It was observed that they had no contact with the subject in basic education and until the present moment (fourth semester of the Mathematics course) and when they comment on the importance of financial education, they only relate it to the value of money. It was concluded that the insertion of this object of knowledge in the students' path can help them both in the development of knowledge related to financial and social issues. In addition to helping them to be critical, reflective and autonomous.
Downloads
References
ANDRADE, Thamires Santos. Educação Financeira na disciplina de matemática financeira: um estudo de caso na formação inicial do professor. 2022. 65 f. Monografia (Licenciatura em Matemática) - Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia da Paraíba, Cajazeiras-PB, 2022.
ASSIS, Adryanne Maria Rodrigues Barreto de et al. Reflexões sobre Educação Financeira escolar: o que é discutido em cursos de formação de professores dos anos iniciais e ecomo ocorre na prática?. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, v. 12, n. 2, p. 1–24, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250394. Acesso em: 12 jul. 2023.
AUGUSTO, Cleiciele Albuquerque et al. Pesquisa Qualitativa: rigor metodológico no tratamento da teoria dos custos de transação em artigos apresentados nos congressos da Sober (2007-2011). Revista de Economia e Sociologia Rural, Santa Maria-RS, v. 51, n. 4, p. 745–764, 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-20032013000400007&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 13 jul. 2023.
BARDIN, Laurence. Análise de Conteúdo. Edições 70ed. Lisboa: Lisboa, 2011.
BATISTA, Lucas Athadeu Silva. Conhecimentos Didático-Matemáticos de futuros professores de Matemática sobre Educação Financeira. 2021. 97 f. Dissertação (Mestrado em Educação) - Universidade Estadual de Montes Claros, Montes Claros - MG, 2021.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. Brasilia-DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/pdf. Acesso em: 21 abr. 2023.
BRASIL. Decreto no 7.397, de 22 de dezembro de 2010. Institui a Estratégia Nacional de Educação Financeira - ENEF, dispõe sobre a sua gestão e dá outras providências. Brasilia-DF, 2010.
BRASIL. Temas Contemporâneos Transversais na BNCC: Proposta de Práticas de Implementação. Ministério da Educação; Secretaria de Educação Básica; Diretoria de Políticas e Regulação da Educação Básica. Brasilia-DF, 2019. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/guia_pratico_temas_contemporaneos.pdf. Acesso em: 21 abr. 2023.
BRITO, S. B. P.; BRAGA, I. O.; CUNHA, C. C.; PALÁCIO, M. A. V.; TAKENAMI, I. Pandemia da COVID-19: o maior desafio do século XXI. Vigilância Sanitária em Debate, Rio de Janeiro-RJv. 8, n. 2, p. 54–63, 2020. Disponível em: https://visaemdebate.incqs.fiocruz.br/index.php/visaemdebate. Acesso em: 14 ago. 2023.
CAMPOS, Celso Ribeiro; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Perspectivas em Didática e Educação Estatística e Financeira: reflexões sobre convergências entre letramento matemático, matemacia, letramento estatístico e letramento financeiro. In: OLIVEIRA, Gerson Pastre de (org.). Educação Matemática: epistemologia, didática e tecnologia. São Paulo-SP: Editora Livraria da Física, 2018. p. 143–180.
CAMPOS, Celso Ribeiro; TEIXEIRA, James; COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva. Reflexões sobre a educação financeira e suas interfaces com a educação matemática e a educação crítica. Educação Matemática Pesquisa, Sao Paulo, v. 17, n. 3, 2015.
CORRADINI, Suely Nercessian; MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Formação Docente: o profissional da sociedade contemporânea. Revista Exitus, Santarém, PA, v. 1, n. 1, p. 53–61, 2011. Disponível em: https://www.redalyc.org/pdf/5531/553156352006.pdf. Acesso em: 28 jul. 2023.
COUTINHO, Cileda de Queiroz e Silva; TEIXEIRA, James. Letramento Financeiro: Um Diagnóstico de Saberes Docentes. Revista Eletrônica de Educação Matemática, Florianópolis-SC, v. 10, n. 2, p. 22, 2015. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2015v10n2p1/31142. Acesso em: 22 jun. 2023.
CUNHA, Clístenes Lopes da; LAUDARES, João Bosco. Resolução de Problemas na Matemática Financeira para Tratamento de Questões da Educação Financeira no Ensino Médio. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro - SP, v. 31, n. 58, p. 659–678, 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2017000200659&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 25 jul. 2023.
D’AMBROSIO, Ubiratan. Educação Matemática - Da Teoria A Prática. 23°ed. Campinas-SP: Papirus Editora, 2012.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo - SP: Editora Atlas, 2002.
GOLDENBERG, Mirian. A arte de pesquisa: como fazer pesquisa qualitativa em ciências sociais. 8. ed. São Paulo: Record, 2004.
HARTMANN, Andrei Luís Berres; MALTEMPI, Marcus Vinicius. A abordagem da Educação Financeira na Educação Básica sob o ponto de vista de docentes formadores de futuros professores de Matemática. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, v. 12, n. 2, p. 1–23, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250363. Acesso em: 12 jul. 2023.
IBGE. Buriticupu. 2022. Disponível em: https://cidades.ibge.gov.br/brasil/ma/buriticupu/panorama. Acesso em: 28 jul. 2023.
KISTEMANN JR., Marco Aurélio; LINS, Romulo Campos. Enquanto isso na Sociedade de Consumo Líquido-Moderna: a produção de significados e a tomada de decisão de indivíduos-consumidores. Bolema: Boletim de Educação Matemática, Rio Claro - SP, v. 28, n. 50, p. 1303–1326, 2014. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-636X2014000301303&lng=pt&tlng=pt. Acesso em: 12 jul. 2023.
MELO, Danilo Pontual de et al. Diálogos entre a educação financeira escolar e as diferentes áreas do conhecimento na BNCC do Ensino Fundamental. Em Teia | Revista de Educação Matemática e Tecnológica Iberoamericana, Pernambuco, v. 12, n. 2, p. 1–27, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufpe.br/revistas/emteia/article/view/250447. Acesso em: 12 jul. 2023.
MELO, Danilo Pontual de; PESSOA, Cristiane Azevedo dos Santos. Relações entre educação financeira e matemática financeira a partir da prática docente. In: CONEDU, 2018, Campina Grande. (Realize Editora, Org.)Anais do V CONEDU (Congresso Nacional de Educação). Campina Grande: Realize Editora, 2018. p. 1–10. Disponível em: https://editorarealize.com.br/artigo/visualizar/48895. Acesso em: 2 maio 2023.
MIZUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Aprendizagem da Docência: Professores Formadores. Revista E-Curriculum, São Paulo - SP, v. 1, n. 1, p. 1–17, 2005. Disponível em: http://www.pucsp.br/ecurriculum. Acesso em: 5 maio 2023.
MUNIZ JUNIOR, Ivail; JURKIEWICZ, Samuel. Tomada de decisão e trocas intertemporais: uma contribuição para a construção de ambientes de educação financeira escolar nas aulas de matemática. Revista de Educação, Ciências e Matemática, Rio de Janeiro-RJ, v. 6, n. 3, p. 76–99, 2016. Disponível em: http://publicacoes.unigranrio.edu.br/index.php/recm/article/view/4071/2212. Acesso em: 2 maio 2023.
NÓVOA, António. Os Professores e a sua Formação num Tempo de Metamorfose da Escola. Educação & Realidade, Porto Alegre-RS, v. 44, n. 3, p. 1–15, 2019. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2175-62362019000300402&tlng=pt. Acesso em: 2 maio 2023.
OCDE. Brasil: Implementando a estratégia nacional de educação financeira. 2013. Disponível em: https://www.bcb.gov.br/pre/pef/port/estrategia_nacional_educacao_financeira.pdf. Acesso em: 28 jun. 2023.
OLIVEIRA, Eliana et al. Análise de conteído e pesquisa na área da educação. Revista Diálogo Educacional, Prado Velho, Curitiba, Paraná, v. 4, n. 9, p. 11, 2003. Disponível em: https://periodicos.pucpr.br/index.php/dialogoeducacional/article/view/6479. Acesso em: 31 jul. 2023.
PONTE, João Pedro da. Formação do professor de Matemática: perspectivas atuais. In: João Pedro da Ponte (org.). Práticas Profissionais dos Professores de Matemática. Institutoed. Lisboa: Instituto, 2014. p. 542. E-book. Disponível em: https://rosaurasoligo.files.wordpress.com/2014/12/prc3a1ticas-profissionais-dos-professores-de-matemc3a1tica-joc3a3o-pedro-da-ponte-org.pdf. Acesso em: 31 mai. 2023.
REIS, Maria Elídia Teixeira; FIORENTINI, Dario. Formação profissional de professores de matemática em serviço e políticas públicas. Zetetike, Campinas, SP, v. 17, 2009. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/zetetike/article/view/8646796. Acesso em: 31 mai. 2023.
SILVA, Fabiana Gomes da. Conhecimentos docentes para o Ensino de Educação Financeira Escolar. 2021. 118 f. Dissertação (Mestre em Educação Matemática e Tecnológica) - Universidade Federal de Pernambuco, Recife-PE, 2021.
SILVA, Jaqueline Michele Nunes. Educação financeira e matemática financeira na BNCC: percepções de professores que ensinam matemática na educação básica. 2021. 200 f. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) - Universidade do Estado de Mato Grosso (UNEMAT), Barra do Bugres – MT, 2021. Disponível em: http://portal.unemat.br/pdf. Acesso em: 17 jul. 2023.
SILVA, Amarildo Melchiades da; POWELL, Arthur Belford. Um programa de educação financeira para a matemática escolar da educação básica. In: Encontro Nacional de Educação Matemática, XI., 2013, Curitiba-PR. Anais do XI Encontro Nacional de Educação Matemática. Curitiba-PR: Pontifícia Universidade Católica do Paraná, 2013. p. 1–17. Disponível em: https://docplayer.com.br/5940248-Um-programa-de-educacao-financeira-para-a-matematica-escolar-da-educacao-basica.html. Acesso em: 2 maio 2023.
SKOVSMOSE, Ole. Desafios da reflexão: em Educação Matemática Crítica. Campinas, SP: Papirus, 2008.
SKOVSMOSE, Ole. Educação Matemática crítica: a questão da democracia. São Paulo-SP: Papirus, 2001.
SKOVSMOSE, Ole. Um convite à educação matemática crítica. 1oed. Campinas, SP: Papirus, 2014.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Olhar de Professor, Rio de Janeiro-RJ, v. 17, p. 267–269, 2012. Disponível em: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=68459074010. Acesso em: 2 maio 2023.
TARDIF, Maurice; RAYMOND, Danielle. Saberes, tempo e aprendizagem do trabalho no magistério. Educ. Soc., Campinas-SP, v. 21, n. 73, p. 209–244, 2000. Disponível em: http://www.scielo.br/. Acesso em: 25 jul. 2023.
VIEIRA, Kelmara Mendes et al. Os temas transversais na Base Nacional Comum Curricular: da legislação à prática. Educação: Teoria e Prática, Rio Claro - SP, v. 32, n. 65, p. 21, 2022. Disponível em: https://www.periodicos.rc.biblioteca.unesp.br/. Acesso em: 20 abr. 2023.
VITAL, Márcio Carlos. Educação Financeira e Educação Matemática: Inflação de Preços. 2014. 200 f. Mestrado Profissional em Educação Matemática - Universidade Federal de Juiz de Fora, Juiz de Fora-MG, 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.