AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL INTENTIONALITY OF THE MANAGEMENT OF THE MUNICIPAL NETWORK OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN PALMAS-TO

Visualizações: 52

Authors

  • Luana Cristina Santos da Silva Federal University of Tocantins
  • Lisiane Costa Claro Federal University of Tocantins
  • Hardalla Santos do Valle Federal University of Pelotas https://orcid.org/0000-0002-7653-2834

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1654

Keywords:

Early Childhood Education, Management, Monitoring, Intentionality

Abstract

The text records part of a study on the pedagogical intentionality of the Municipal Network of Early Childhood Education in Palmas-TO, identifying how this management conducts the monitoring of learning and child development. With a qualitative approach, a documentary research was carried out based on official documents, guidelines, regulations, and reports regarding the actions of the municipal network. Therefore, the objective is to understand the pedagogical intentionality underlying the management of the Municipal Network of Early Childhood Education in Palmas. The relevance of equity and efficiency in management is considered, aiming to promote an environment suitable for the comprehensive development of children, safeguarding their physical, emotional, cognitive, and social needs. Among the results obtained, it was observed that the study highlights the need for a deliberate and well-planned pedagogical approach, focusing on the comprehensive development of the child. In Palmas, although this approach is common, there remains a gap in the clear definition of the role of management by the Municipal Department of Education (SEMED) and the Municipal Directorate of Early Childhood Education (DMEI). The managerial function of these bodies, as well as the impact and responsibilities of their technicians and managers, are not clearly documented in official or public records, highlighting a critical area that requires greater transparency and definition.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Luana Cristina Santos da Silva, Federal University of Tocantins

Student in the Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins.

Lisiane Costa Claro, Federal University of Tocantins

Professor in the Graduate Program in Science and Health Teaching at the Federal University of Tocantins. Professor in the Graduate Program in Education at the Federal University of Pampa.

Hardalla Santos do Valle, Federal University of Pelotas

Professor at the Federal University of Pelotas - UFPel.

References

AGUIAR, Márcia Angela da S.; DOURADO, Luiz Fernandes (Org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.

BORGES, Rúbia; PANDINI-SIMIANO, Luciane. Desafios da gestão na educação infantil: entre concepções e práticas de gestoras. Educação Unisinos, v. 23, n. 3, p. 544-558, 2019.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Indicadores de qualidade na Educação Infantil. Brasília, 2009.

BRASIL. Constituição (1988). Constituição da República Federativa do Brasil de 1988. Brasília, DF: Presidência da República, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 25 ago. 2020.

BRASIL. Estatuto da Criança e do Adolescente: Lei nº 8.069, de 13-07-1990: Constituição e Legislação relacionada. São Paulo: Cortez Editora, 1991.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. Lei de Diretrizes e Base da Educação (LDB) - Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Disponível em: https://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm. Acesso em: 09/05/24

BRASIL.Diretrizes Curriculares Nacionais Para a Educação Infantil. Resolução CNE/CEB 5/2009. Brasília-DF, 2009a.

BRASIL. Ministério da Educação, Secretaria de Educação Básica. Educação Infantil: Subsídios para construção de uma sistemática de avaliação. Brasília, 2012. Disponível em: http://nepiec.com.br/producoes/Educacao%20Infantil%20sistematica%20de%20avaliacao.pdfAcesso em: 23 jun. 2023.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria da Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular. Brasília/DF, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf Acesso em 24 mar. 2024.

CELLARD, A. A análise documental. In: POUPART, J. et al. A pesquisa qualitativa: enfoques epistemológicos e metodológicos. Petrópolis, Vozes, 2012.

DIDONET, Vital. Creche: a que veio, para onde vai. In: Educação Infantil: a creche, um bom começo. Aberto/Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais, Brasília, v.18, n.73, 2001. p.11-28.

FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. Olho D’água. 6. ed., 1995.

MALAGUZZI, Loris. Ao contrário, as cem existem. In: EDWARDS, C.; GANDINI, L.; FORMAN, G. As cem linguagens da criança: a abordagem de Reggio Emilia na educação da primeira infância. Porto Alegre: Artmed, 2016.

PREFEITURA DE PALMAS. Sistema Municipal de Palmas-TO. Resolução CME- Palmas-TO nº 001/2007. Palmas - TO, 2007.

SÁ-SILVA, J. R.; ALMEIDA, C. D.; GUINDANI, J. F. Pesquisa documental: pistas teóricas e metodológicas. Revista Brasileira de História e Ciências Sociais. São Leopoldo-RS, Ano 1, n.1, jul., 2009.

TOCANTINS, Secretaria Estadual de Educação do. Documento Curricular do Tocantins - Educação Infantil. 2019. Disponível em: https://central3.to.gov.br/arquivo/478046/. Acesso em: 09 mai. 2024.

VEIGA, Ilma Passos da. Projeto político-pedagógico da escola: uma construção coletiva. In: VEIGA, Ilma Passos da (org.). Projeto político-pedagógico da escola: uma construção possível. Campinas: Papirus, 1998.

Published

2024-11-05

How to Cite

Silva, L. C. S. da, Claro, L. C., & Valle, H. S. do. (2024). AN ANALYSIS OF THE PEDAGOGICAL INTENTIONALITY OF THE MANAGEMENT OF THE MUNICIPAL NETWORK OF EARLY CHILDHOOD EDUCATION IN PALMAS-TO. Interdisciplinary Studies Journal, 6(4), 01–24. https://doi.org/10.56579/rei.v6i4.1654

Issue

Section

DOSSIÊ: POLÍTICAS PÚBLICAS E GESTÃO DA EDUCAÇÃO