VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA DE SISTEMAS LINEARES

ESTUDO DA APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO APRENDIZADO DE SISTEMAS LINEARES

Visualizações: 109

Authors

DOI:

https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1172

Keywords:

Mathematics, Teaching-learning, Registers of Semiotic Representation, Mobile application, Flutter

Abstract

Mathematics constitutes one of the fundamental elements to students’ academic and intellectual development, earning its place as a mandatory subject in basic education. However, Brazil’s main education indicators indicate that the learning levels of this subject are historically deficient in the country, which is commonly attributed to inadequate teaching-learning methods in the classroom, in addition to the abstraction intrinsic to the subject. In this sense, this work aimed to develop and study the applicability of educational software as a tool to support the teaching-learning of 2x2 systems of linear equations, using the theory of Registers of Semiotic Representation and the geometric visualization of the systems. After completion, the application was validated using the qualitative form Pedagogical Ergonomic Tool for Educational Software Evaluation (PETESE), obtaining good acceptance among the evaluators and showing good potential to be applied in the classroom.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Roberto Vítor Lima Gomes Rodrigues, Universidade Federal do Vale do São Francico

Bacharel em Engenharia da Computação pela Universidade Federal do Vale do São Francisco.

Ricardo Argenton Ramos, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Ciência da Computação pela Universidade Federal de Pernambuco – BR e pós Doutor na área de Engenharia de Software pela University of Waterloo – CA

Edson Leite Araújo, Universidade Federal do Vale do São Francisco

Doutor em Ciência da Computação na área de Aprendizado de Máquinas, pela Universidade Federal de Pernambuco – UFPE. Atualmente é professor da Universidade Federal do Vale do São Francisco – UNIVASF. Membro do Programa de Pós-graduação em Matemática da Rede Pública – PROFMAT/UNIVASF/IMPA

References

BARBOSA, F. E.; DE PONTES, M. M.; DE CASTRO, J. B. A Utilização da Gamificação Aliada às Tecnologias Digitais no Ensino da Matemática: Um Panorama de Pesquisas Brasileiras. Revista Prática Docente, [s. l.], v. 5, n. 3, p. 1593–1611, 2020. DOI: 10.23926/RPD.2526-2149.2020.v5.n3.p1593-1611.id905.

BATISTA, M. F.; RAMOS, R. A.; DE BRITO, L. F. Utilizando o Aplicativo Criptomática para Ensinar Conteúdos Matemáticos do Ensino Médio com Uso da Criptografia. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 16, n. 2, 2018. DOI: 10.22456/1679-1916.89264.

BENITTI, F. B. V.; SEARA, E. F. R.; SCHLINDWEIN, L. M. Processo de Desenvolvimento de Software Educacional: proposta e experimentação. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 3, n. 1, 2005. DOI: 10.22456/1679-1916.13849.

BENITTI, F. B. V.; SOMMARIVA, L. Evaluation of a Game Used to Teach Usability to Undergraduate Students in Computer Science. Journal of Usability Studies, v. 11, n. 1, 2015.

BRAME, C. J. Effective educational videos: Principles and guidelines for maximizing student learning from video content. CBE—Life Sciences Education, v. 15, n. 4, p. 1-6, 2016. DOI: 10.1187/cbe.16-03-0125.

BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Base Nacional Comum Curricular: Educação Infantil e Ensino Fundamental. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 27 out. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Brasil no Pisa 2018 [recurso eletrônico]. – Brasília: Diretoria de Avaliação da Educação Básica (DAEB), 2020. Disponível em: download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_basica/relatorio_brasil_no_pisa_2018.pdf. Acesso em: 27 out. 2023.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Notas Sobre o Brasil no Pisa 2022. – Brasília: Diretoria de Avaliação da Educação Básica (DAEB), 2023. Disponível em: download.inep.gov.br/acoes_internacionais/pisa/resultados/2022/pisa_2022_brazil_prt.pdf. Acesso em: 02 fev. 2024.

COLPANI, R.; FARIA, M. Joy e as Letrinhas: um Serious Game como ferramenta de auxílio no processo de alfabetização de crianças do ensino fundamental. Revista Brasileira de Informática na Educação, v. 25, n. 02, p. 61, 2017. DOI: 10.5753/rbie.2017.25.02.61.13849.

CONCEIÇÃO, D. B.; MENDES, A. A.; BORGES, L. H. de F. Análise dos Fatores que Desmotivam/Desinteressam os Alunos com Relação à Matemática. In: I Seminário Científico da FACIG, n. 1, 2015, Manhuaçu. Anais (on-line). Disponível em: https://www.pensaracademico.unifacig.edu.br/index.php/semiariocientifico/article/view/233. Acesso em: 02 ago. 2023.

COOMANS, S.; LACERDA, G. S. Petese: a pedagogical ergonomic tool for educational software evaluation. Procedia Manufacturing, v. 3, p. 5881-5888, 2015. DOI: 10.1016/j.promfg.2015.07.895.

CORBALAN, G.; PAAS, F.; CUYPERS, H. Computer-based feedback in linear algebra: Effects on transfer performance and motivation. Computers & Education, v. 55, n. 2, p. 692-703, 2010. DOI: 10.1016/j.compedu.2010.03.002.

D’AMBRÓSIO, B. S. Como ensinar matemática hoje. Temas e debates. SBEM. Ano II, Brasília, N, v. 2, p. 15-19, 1989. Disponível em: https://www.sbembrasil.org.br/periodicos/index.php/td/article/view/2651. Acesso em: 20 fev. 2024.

DIAS, J. et al. Avaliação de jogos educacionais digitais baseada em Perspectivas: Uma experiência através do Jogo-simulador Kimera. In: Simpósio Brasileiro de Jogos e Entretenimento Digital (SBGames), 2013, São Paulo. Anais (on-line). Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/271852830_Avaliacao_de_jogos_educacionais_digitais_baseada_em_Perspectivas_Uma_experiencia_atraves_do_Jogo-simulador_Kimera. Acesso em: 02 ago. 2023.

DONDLINGER, M. J. Educational video game design: A review of the literature. Journal of applied educational technology, v. 4, n. 1, p. 21-31, 2007.

DUVAL, R. Registros de representação semiótica e funcionamento cognitivo do pensamento. Tradução de MORETTI, M. T. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 7, n. 2, p. 266-297, 2012. DOI: 10.5007/1981-1322.2012v7n2p266. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2012v7n2p266. Acesso em: 02 ago. 2023

FERREIRA, A. E. G. A importância dos Sistemas Lineares no Ensino Médio e a contribuição para a Matemática e suas aplicações. Dissertação de Mestrado Profissional – Programa de Pós-Graduação em Matemática, Universidade Estadual de Ponta Grossa, Ponta Grossa, 2013.

FLORES, A. M. O feedback como recurso para a motivação e avaliação da aprendizagem na educação a distância. In: Congresso Internacional ABED de Ensino à Distância, n. 15, 2009, Palhoça. Anais (on-line). Disponível em: O-feedback-como-recurso-para-a-motivação-e-avaliação-da-aprendizagem-na-ead.pdf (unifei.edu.br). Acesso em: 14 jul. 2024.

GOMES, A. P. L. et al. GeometriAR: aplicativo educacional com realidade aumentada para auxiliar o ensino de sólidos geométricos. Revista Novas Tecnologias na Educação, v. 17, n. 1, 2019. DOI: 10.22456/1679-1916.95848.

HUMMES, V. B.; BREDA, A.; LIMA, V. M. R. A Interpretação das Soluções de Sistemas de Equações Lineares de Ordem Dois através do Software Geogebra: uma Abordagem Geométrica. Revista de Educação Dom Alberto, v. 5, n. 1, p. 37-51, 2014.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Press kit SAEB 2017. Brasília, 2018. Disponível em: https://download.inep.gov.br/educacao_basica/saeb/2018/documentos/presskit_saeb2017.pdf. Acesso em: 27 out. 2023.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Press kit SAEB 2021. Brasília, 2022. Disponível em: https://download.inep.gov.br/saeb/resultados/press_kit_saeb_2021.pdf. Acesso em: 02 de ago. 2023.

JORDÃO, A. L. I.; BIANCHINI, B. L. Um Estudo sobre a resolução algébrica e gráfica de sistemas lineares 3x3 no 2º ano do Ensino Médio. Revista Eletrônica de Educação Matemática, v. 9, n. 2, p. 69-86, 2014. DOI: 10.5007/1981-1322.2014v9n2p69. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/revemat/article/view/1981-1322.2014v9n2p69. Acesso em: 27 out. 2023.

NIELSEN J. Why You Only Need to Test with 5 Users. [s. l]. 2000. Disponível em: https://www.nngroup.com/articles/why-you-only-need-to-test-with-5-users/. Acesso em: 02 ago. 2023.

NOVA ESCOLA. Quem somos. [s. l]. 2024. Disponível em: https://novaescola.org.br/quem-somos. Acesso em: 15 jul. 2024.

SÁNCHEZ. S. R. et al. La resolución de problemas como instrumentos para la modelización matemática: Ejemplos para la vida real. Modelling in Science Education and Learning, v. 8, n. 2, p. 51-66, 2015. DOI: 10.4995/msel.2015.3962.

SAVIANO, R.; DOS SANTOS, C. A. B.; SCHIMIGUEL, J. ATIVIDADES COM O GEOGEBRA PARA O ENSINO DE SISTEMAS DE EQUAÇÕES LINEARES–UM ELO ENTRE A EDUCAÇÃO BÁSICA E O ENSINO SUPERIOR. Revista Atlante: Cuadernos de Educación y Desarrollo, v. 12, n. 12, 2020.

Published

2024-09-17

How to Cite

Rodrigues, R. V. L. G., Ramos, R. A., & Araújo, E. L. (2024). VISUALIZAÇÃO GEOMÉTRICA DE SISTEMAS LINEARES: ESTUDO DA APLICABILIDADE DE RECURSOS TECNOLÓGICOS NO APRENDIZADO DE SISTEMAS LINEARES . Interdisciplinary Studies Journal, 6(2), 01–17. https://doi.org/10.56579/rei.v6i2.1172

Most read articles by the same author(s)