A STATE OF THE ART ON THE VALUATION OF PROFESSIONALS IN EARLY EARLY EDUCATION TEACHING
Visualizações: 444DOI:
https://doi.org/10.56579/rei.v6i1.1136Keywords:
Child Education, Professional Valuation of Teaching, Career and RemunerationAbstract
The text presents a study of the art of academic productions on the appreciation of Early Childhood Education (EI) teaching professionals, considering remuneration and career, and aims to map, discuss and present what has been developed in postgraduate programs , in education in Brazil, on this topic, from 2010 to 2022. This is a Systematic Review study using a qualitative and quantitative approach, of an exploratory and documentary nature. Our research source was the Capes Theses and Dissertations Bank. Only eight works were found: six dissertations and two theses. We organize a table considering the year of publication, linked institution, objectives, methodology, research results. We understand that there are few studies on the topic, which are concentrated in the southern and southeastern regions of Brazil. There is an urgency for a greater understanding of this field, and a need for research that considers all regions of Brazil, especially the northeast region. We noticed a differentiation in the career of the EI teacher, in relation to other basic education teachers (work hours, composition, etc.), and a fluctuation in the remuneration of the EI teacher (bonus and gratification).
Downloads
References
ABUCHAIM, Beatriz de Oliveira. Panorama das políticas de educação infantil no Brasil. – Brasília: UNESCO, 2018.
ALVES, Thiago; PINTO, José Marcelino de Rezende. Remuneração e características do trabalho docente no Brasil: um aporte. Cadernos de Pesquisa, 2011.
ARAÚJO FILHO, Heleno Manoel Gomes de. As lutas e a agenda sindical para a valorização do magistério na perspectiva da CNTE: Qual a contribuição do Novo Plano Nacional de Educação. Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 97, p. 575-587, set.-dez., 2015.
AUGUSTO, Maria Helena. A valorização dos professores da educação básica e as políticas de responsabilização: o que há de novo no Plano Nacional de Educação? Cad. Cedes, Campinas, v. 35, n. 97, p. 535-552, set.-dez., 2015.
BASSI, Marcos Edgar; FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola; ROLIM, Rosana Maria Gemaque (Organizadores). Remuneração de professores da educação básica pública sob a ótica dos pesquisadores e pesquisadoras em formação: volume 3 Curitiba: Appris, 2018. 271 p.
BATISTA, Sandra Silva Santos. A implementação da jornada de trabalho/ atividade extra- classe na educação infantil: diálogo com as docentes do município de Una /BA. Ilhéus, BA. 2021. Dissertação(mestrado)- UESC, 2021.
BOLLMANN,Maria da Graça Nobrega. Carreira docente. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, DF; Presidência da República, 2016.
BRASIL. Lei 11.494 de 20 de junho de 2007. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação-Diário oficial da República Federativa do Brasil, Brasília, DF. 2007.
BRASIL. Plano Nacional de Educação (PNE). Lei Federal n.º 13.005, 25 de junho de 2014. Brasília: MEC. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 09 jul. 2022.
BRASIL. Lei n. 14.113 de 20 dez. de 2020. Regulamenta o Fundo de Manutenção e Desenvolvimento da Educação Básica e de Valorização dos Profissionais da Educação (Fundeb). Disponível em: https://www.in.gov.br/en/web/dou/-/lei-n-14.113-de-25-de-dezembro-de-2020-296390151. Acesso em: 10 jul. 2022.
BRASIL. Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008. Regulamenta a alínea "e" do Inciso III do caput do o art.60 do Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o piso salarial profissional nacional para os profissionais do magistério público da educação básica. jusbrasil.com. br. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2007-2010/2008/lei/l11738.htm. Acesso em: 10 jul. 2022.
BRASIL. Resolução nº 2, de 28 de maio de 2009. Fixa as Diretrizes Nacionais para os Planos de Carreira e Remuneração dos Profissionais do Magistério da Educação Básica Pública, em conformidade com o artigo 6º da Lei nº 11.738, de 16 de julho de 2008, e com base nos artigos 206 e 211 da Constituição Federal, nos artigos 8º, § 1º, e 67 da Lei nº 9.394, de 20 de dezembro de 1996, e no artigo 40 da Lei nº 11.494, de 20 de junho de 2007. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/resolucao_cne_ceb002_2009.pdf. Acesso em: 10 jul. 2022.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Relatório do 4º ciclo de monitoramento das metas do Plano Nacional de Educação – 2022. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2022.
CAMARGO, Rubens Barbosa de; JACOMINI, Márcia Aparecida. Valorização docente na Educação Básica: Análise de planos de carreira. -1.ed.- Curitiba, Appris, 2018.
CAMPOS, Maria Malta. Atendimento à infância na década de 80: as políticas federais de financiamento. In: Cadernos de Pesquisas nº 82. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, agosto de 1992, p. 5- 20.
CNTE. Confederação Nacional dos Trabalhadores em Educação. Piso e Carreira andam juntos para valorizar os profissionais da educação básica pública. Outubro, 2015. Disponível: em: https://www.cnte.org.br/images/stories/publicacoes/cartilha_piso_e_carreira_andam_juntos.pdf. Acesso em: 14 de jul. 2022.
DAVIES, Niclolas. FUNDEB: a Redenção da Educação Básica?Campinas, SP. Autores Associados, 2008.
FERNANDES, Maria Dilnéia Espíndola. Em tempos de valorização dos profissionais da educação. Jornal de Políticas Educacionais, n. 16. jul.-dez. 2014.
FERREIRA, Rubens da Costa; GUTIERRES, Dalva Valente Guimarães. Valorização ou mérito: o que dizem os planos de carreira docente. Disponível em: http://anais.anped.org.br/regionais/sites/default/files/trabalhos/4/3013-TEXTO_PROPOSTA_COMPLETO.pdf Acesso em: 06 dez. 2022.
GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, E. S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GROCHOSKA, Marcia Andréia; GOUVEIA, Andréa Barbosa. Professores e qualidade de vida: reflexões sobre valorização do magistério na educação básica. Disponível em:
https://www.scielo.br/j/ep/a/VGY7RvbFnGp5NPgRbfMwFsj/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 02 dez. 2022.
HECK, Beatriz Terezinha Muraski. Carreira de trabalhadoras docentes da educação infantil e o reconhecimento social como dimensão da valorização profissional. 2019. Tese(doutorado)- Universidade Federal do Paraná. Setor de Educação, Programa de Pós-graduação em Educação. Curitiba, 2019.
JACOMINI, M. A.; PENNA, M. G. de O. Carreira docente e valorização do magistério: condições de trabalho e desenvolvimento profissional. Pro-Posições, Campinas, SP, v. 27, n. 2, p. 177–202, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/proposic/article/view/8647238 Acesso em: 10 ago. 2023.
LEHER, Roberto. Valorização do Magistério. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
LIMA, Ezequiel. Efeitos do Fundo de Desenvolvimento da Educação Básica e Valorização dos Profissionais da Educação - Fundeb na Educação Infantil de Medianeira – PARANÁ. Dissertação (Mestrado em Educação) – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2015.
LOCATELLI, Arinalda Silva; VIEIRA, Lívia Fraga. Condições de trabalho na Educação Infantil no Brasil: os desafios da profissionalização e da valorização docente. Educar em Revista, Curitiba, Brasil, v. 35, n. 78, p. 263-281, nov.-dez. 2019.
MANO, Júlia Miranda. Implementação do PSPN e suas relações com a qualidade da Educação Infantil: o caso de um município no interior paulista.2018. Dissertação(mestrado)- Faculdade de Filosofia, Ciências e Letras de Ribeirão Preto-USP. São Paulo, 2018. Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências. Marília, 2015.
MEDEIROS, Renata Maria Pontes Cabral de. Plano Municipal de Educação: Formação e Valorização dos Professores de Educação Infantil. 2018. Dissertação(mestrado). – Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Filosofia e Ciências, 2018.
MONLEVADE, João. Valorização Salarial dos Professores: O Papel do Piso Salarial Profissional Nacional como Instrumento de Valorização dos Professores da Educação Básica Pública. Tese (Doutorado em Educação) - Faculdade de Educação, Universidade Estadual de Campinas. Campinas, 2000.
NASCIMENTO, Ana Paula Santiago do. Carreira docente nas creches das redes públicas das capitais brasileiras: análise dos planos e estatutos do magistério.2019. Tese apresentada à Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2019.
PEREIRA, Luciano Ricardo de Magalhães. Remuneração. In: OLIVEIRA, Dalila Andrade; DUARTE, Adriana Maria Cancella; VIEIRA, Lívia Fraga. Dicionário: trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2010.
SALSAMENDI, Daniela Sanches. A profissionalização docente na educação infantil da Rede Municipal de Ensino de Curitiba. 2018. Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal do Paraná. Setor de Educação, Programa de Pós-Graduação em Educação. Curitiba, 2018.
SANTOS, Joedson Brito do. O FUNDEB e a educação infantil. - 1. ed. - Curitiba: Appris, 2015.
SANTOS, Joedson Brito dos. Expansão, qualidade e financiamento da educação infantil: avanços, retrocessos e desafios. Journal of Research & Method in Education, v 10, nov.- dec. p. 03-11. 2020.
SANTOS, JOEDSON BRITO DOS. Um levantamento sobre a produção do conhecimento em financiamento da educação infantil. RESEARCH, SOCIETY AND DEVELOPMENT, v. 9, p. e92591110625, 2020.
SANTOS, J. B.. O FINANCIAMENTO DA EDUCAÇÃO INFANTIL NO NOVO FUNDEB E O ENFRENTAMENTO DAS DESIGUALDADES NO CONTEXTO PANDÊMICO. Revista Educação Básica em Foco, v. 1, p. 1-6, 2020.
SANTOS, Joedson Brito dos; SOUSA JUNIOR, L. de. (2021). Os Recursos Direcionados às Crianças de 0 a 5 Anos de Idade no Contexto do Fundeb em João Pessoa/PB. FINEDUCA - Revista De Financiamento Da Educação, 11. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/fineduca/article/view/97498. Acesso em: 30 jul 2023.
SILVA, Franceline Rodrigues. Educação infantil não é brincadeira: Valorização da Remuneração e Carreira do Professor para a Educação Infantil na Rede Municipal de Educação de Belo Horizonte (RME/BH) no Contexto do Financiamento Educacional (2004-2015), 2017. Dissertação(mestrado) Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. Belo Horizonte, 2017.
SILVA, Franceline Rodrigues; BRITO, José Eustáquio de. Financiamento e valorização docente na educação infantil. Revista Contemporânea de Educação, v. 12, n. 24, mai.-ago. 2017.
VIEIRA, Juçara Maria Dutra. Piso Salarial para os Educadores Brasileiros: quem toma partido? Campinas, SP: Autores Associados, 2013.
VIEIRA, L. M. F. V.; OLIVEIRA, D. A. Pesquisa trabalho docente na educação básica no Brasil: sinopse do survey nacional referente à educação infantil. Belo Horizonte: Universidade Federal de Minas Gerais, Grupo de Estudos Sobre Política Educacional e Trabalho Docente (GESTRADO), 2013.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ROMANOWSKI, Joana Paulin. Estudos de revisão: implicações conceituais e metodológicas. Rev. Diálogo Educ., Curitiba, v. 14, n. 41, p. 165-189, jan.-abr. 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Interdisciplinary Studies Journal
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
The Journal of Interdisciplinary Studies adopts the Creative Commons Attribution 4.0 International License (CC BY 4.0), which allows for sharing and adapting the work, including for commercial purposes, provided proper attribution is given and the original publication in this journal is acknowledged.